Video i din undervisning – kom godt i gang!

Formål

Videofilm kan stille læring til rådighed før den egentlige undervisning og repetition frem mod eksamen. Ved hjælp af video kan underviseren fx holde korte oplæg om et centralt emne, give information, instruktion, introduktion, stille spørgsmål til diskussion, demonstrere gode eksempler, evaluere og give feedback (Shunk 2016).

Samtidigt kan den studerende se videofilmene igen og igen, både før konfrontationstimer, efter, I forbindelse med eksamenslæsning og senere på studiet. Derudover er fordelen ved at kunne se filmene hvor som helst og når som helst et stærkt argument for at støtte studerende i at reducere deres studietid (Salmon 2011).

I forbindelse med ’Blended Learning på IKM’-projektet (gennemført i E2015) blev det tydeligt, at et 'kom godt i gang med video i en fart’-kursus er nødvendigt for at få underviserne i gang med selv at producere undervisningsvideoer.

Derfor foreslås dette initiativ, som vil gøre det muligt for underviseren

1. at operationalisere udvælgelse af video-egnede dele af undervisningen
  2. at udvikle, producere og anvende korte videoer.
  3. at sikre progression i udbredelse af Blended Learning og Flipped Classroom og understøtte studenteraktiverende undervisning, selv i meget korte undervisnings-’forløb’, som det fx ses på kandidatdelen på Institut for Klinisk Medicin, hvor et ’forløb’ kan være helt ned til 45 min. k-tid.

Kurset er self-paced, udelukkende online og kan derfor anvendes just-in-time. Det skal i første udrulning tilbydes alle kliniske lektorer, undervisere og studenterundervisere på Health.

Efter pilotfase kan kurset udbydes fx i modul 0 og til alle undervisere og studerende på hele AU.

Mål

• 12 undervisere tilknyttet Institut for Klinisk Medicins har gennemført en test-workshop med evalueringen ’stort udbytte’ eller ’meget stort udbytte’ af kurset.
  • Færdigproduceret Blackboard-kursus, der kan gennemføres med en arbejdsindsats på 2-4 timer, som udbredelse til Healths undervisere i F2017.

Initiativet består af:

• 1 Blackboard-kursus med modulerne: Planlægning, Manuskript, Speak, Optag, Redigér, Upload, Anvend og Evaluér
  • Test af kurset foretages ved en 12-personers workshop
  • Tilretning ift. feedback på test-workshoppen
  • Release på Blackboard

Kontaktperson

Mads Ronald Dahl, ph.d., leder af Edu-it, Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser

md@cesu.au.dk

Tildelte midler