Forbedring af de studerendes eksamenspræstationer gennem en systematisk udvikling af deres skrivekompetencer

Formål og indhold

På biologi-studiet oplever vi at mange studerende bruger lang tid på at forbedre deres skrivekompetencer, at dårligt skrevne tekster kan stå i vejen for en vurdering af fag-faglig formåen og at undervisere på alle dele af studiet burger uforholdsmæssigt meget tid på teknisk orienteret tekst-feedback i stedet for fag-faglig feedback.

Vi foreslår derfor at udvikle et forløb på tværs af fagene på 1. og 2. år af biologistudiet, der på systematisk vis træner akademisk skrivning. Ved at opstille klare kriterier for struktur og indhold i alle typer af akademiske tekster og faste skabeloner for feedback, der kan bruges i alle fag, vil vi ikke blot sikre et fokus på denne nødvendige generiske kompetence men også en ensartethed, kontinuitet og (ikke mindst) en effektivitet i undervisningen i skriftlig formidling på hele biologistudiet.

Derfor fremsendes et forslag om forbedring af de studerendes eksamenspræstationer gennem en systematisk udvikling af deres skrivekompetencer.

Målet er at udvikle (biologi-)studerendes skrivekompetencer tidligt sådan at de,

  • ikke oplever skriftlig formidling som uhensigtsmæssigt tidskrævende eller blokerende
  • klart kan formidle deres faglige viden og dermed
  • har forudsætningerne for at bestå deres eksamener på tilfredsstillende vis og til tiden

Målene nås ved at udvikle et undervisningsforløb i akademisk skrivning, der integreres i den eksisterende fag-faglige undervisning og som meget tidligt giver de studerende

  • en grundig forståelse af hvordan akademiske tekster opbygges (fra korte eksamensbesvarelser til længere videnskabelige rapporter og artikler)
  • værktøjer til at udvikle en klar og præcis skrivestil
  • værktøjer til at håndtere egen skriveproces effektivt
  • konkrete muligheder for forbedring af egne skrivekompetencer, bl.a. gennem ’peerfeedback’.

Forankring og perspektiver efter 2016

Der udvikles et konkret undervisningsforløb med tilhørende skriftlige og digitale materialer (video’er, øvelser o.a.) der på fleksibel vis og med udgangspunkt i moderne (aktiverende) undervisningsformer kan integreres i eksisterende og kommende kurser på biologistudiet via Blackboard. Materialet produceres med generelt indhold så det kan finde anvendelse i andre faglige discipliner med samme skrivetraditioner (på ST og HEALTH). Ansøger (THJ) vil sikre udvikling, implementering og vedligehold af undervisningsmaterialet i samarbejde med biologiundervisere (specielt på fagene ’Evolution og cellebiologi’ og ’Biologiens forskning i teori og praksis’ – fag der tilsammen er indførende i biologi-forskningens metode).

Materialet (og erfaringer fra undervisningen) forventes udbredt til resten af ST (og resten af AU) via ST Learning Lab og arbejdsgrupper indenfor undervisningen i generiske færdigheder og studiekompetencer (bl.a. i UPNet-regi). Ansøger (THJ) har et delvist engagement i ST Learning Lab.

Skrive-resursen adskiller sig fra de allerede eksisterende AU-resurser (www.studiemetro.au.dk) ved 1) at være tilpasset de genrer, der anvendes indenfor de tekniske, natur- og sundhedsvidenskabelige discipliner og 2) at være integreret i den fag-faglige undervisning. Det sidste forventes dels at øge indlæringen af skrivefærdigheder, dels at sikre motivation og engagement hos de studerende.

Kontaktpersoner

  • Lektor Tove H. Jørgensen
  • Lektor Birgit Olesen (uddannelsesansvarlig)

Tildelte midler

45.000 kr.