Udvikling og efterfølgende implementering af stresskursus og studievejledningsarrangement

Formål

Ved Institut for Molekylærbiologi og Genetik opleves, at de studerende på de to uddannelseslinjer udbudt af instituttet, molekylærbiologi og molekylærmedicin, i stigende grad føler sig og er præstationsmæssigt udfordrede. Dette giver sig udslag i:

• et øget stress-niveau gennem bachelorforløbet, med heraf afledte ansøgninger om reduktion af tilmeldingskravene, dette specielt på tredje år af bachelorforløbene samt i starten af kandidatforløbene.
  • en væsentligt øget søgning til udlandsophold, specielt i starten af kandidatforløbene. Det skal her bemærkes, at det for denne ansøgning relevante forhold ikke er et fagligt velbegrundet udlandsophold, men mere det forhold, at nogle af de studerende ønsker at bruge udlandsopholdet som ”luftforandring” eller et pusterum i forhold til studierne.
  • et udtalt ønske fra studenterside om indførelse af studievejledning specifikt målrettet kandidat og specialeforløbet, hvor studiepraksis og forventningsafstemning adresseres.

Ovennævnte forhold ses som stærkt medvirkende til de relativt store studietidsoverskridelser vi observerer specielt på kandidatuddannelserne.

Indhold

På baggrund heraf ansøges de strategiske midler om tilskud til udvikling og efterfølgende implementering af:

• et stresskursus målrettet de studerende på 2. årgang af bachelorstudiet både på molekylærbiologi og på molekylærmedicin. Stresskurset tilbydes i efteråret 2016 til de studerende både på 2. og på 3. årgang.
  • et studievejlednings/forventningsafstemnings arrangement i forbindelse med studiestart på kandidatoverbygningen

”Stresskurset” planlægges afholdt som et endags arrangement under medvirken af stresskonsulenter fra AU-HR. Studievejledningsarrangementet som et ½-dags arrangement under medvirken af kursusansvarlige lærerkræfter ved de udbudte kandidatkurser, specialevejledere fra instituttet og specialestuderende. Begge arrangementer evalueres ved spørgeskemaundersøgelser (tilfredshed og effekt før/efter). De nævnte initiativer søger først og fremmest en målbart øget hastighed i studietidsreduktionerne for kandidatuddannelserne udbudt af instituttet, samt en målbar forøget studieaktivitet. Tilfredshedsanalysen vil blive brugt til videreudvikling af de nævnte tilbud i forbindelse med en fremtidig forankring i uddannelserne.

Det konkrete indhold af stresskurset og studievejlednings arrangementet (herunder udformning af spørgeskemaer etc) planlægges i løbet af Q4 2016 af en arbejdsgruppe nedsat af Uddannelsesudvalget ved MBG med deltagelse af repræsentanter for både studerende og lærere. Arbejdsgruppen vil få administrativ hjælp fra instituttet.

Lektor Michael Etzerodt, formand for Uddannelsesudvalget MBG.

Tildelte midler

34.000 kr.