Forbedring af studiegrupper, opgaveskrivning og feedback

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
De studerende følte sig generelt ensomme og uden et egentligt fagligt fællesskab. Desuden er der ikke særlig stort fokus på de omvæltninger, som påbegyndelsen af et universitetsstudium medfører.


Hvad er der gjort?

For at animere et fællesskab er der blevet sat stort fokus på studiegruppens betydning for et godt studiemiljø og fællesskab. Samtidig er der blevet sat fokus på det at skrive en akademisk opgave for at lette overgangen til universitet. Konkret er dette sket gennem tre aktiviteter:

  • Studiegruppevejledning: Alle studiegrupper er blevet tilknyttet en vejleder, som har kunnet afhjælpe eventuelle problemer, konflikter eller lignende. Det væsentlige har været, at vejlederne har været let tilgængelige og tæt på de studerendes hverdag, det vil sige mødt dem ansigt til ansigt. På denne måde har de studerende følt, at der altid har været en person, de kunne gå til. Desuden har vejlederen aktivt opfordret de studerende til at benytte studiegrupperne
  • Feedback til skriveøvelser: De studerende har fået mulighed for at få en omfattende feedback vedrørende deres skriveøvelser i Filosofihistorie 1. Målet har været at gøre opgaveskrivningen mere overskuelig, samt et forum hvor de studerende kan benytte sig af hinanden til at udvikle deres faglige kompetencer
  • Skriveøvelsescaféer: Til opgaverne i Filosofihistorie 1 samt Etik-eksamen har der været en indledende café for at hjælpe de studerende til at komme i gang med opgaveskrivningen og samtidig afhjælpe, at man følte sig helt alene i sin skriveproces. Dette har ydermere været med til at skabe sociale bånd på tværs af de forskellige instruktorhold og studiegrupper, hvilket har været medvirkende til et større sammenhold på studiet

 
Har initiativet haft den ønskede virkning?
På baggrund af en kvantitativ og kvalitativ evaluering kan vi konstatere, at der har været stor tilslutning til projektet, og at projektet har haft stor betydning for de studerende.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
I projektet ser vi et stort potentiale for at forbedrede forholdene for de kommende filosofistuderende. Med disse konkrete tiltag håber vi på sigt at kunne øge fællesskabsfølelsen, studiegruppebrugen og mindske frafaldsprocenten. Allerede nu kan vi konkludere, at en stor del af den nye årgang er med i stort set velfungerende studiegrupper. I den kvalitative evaluering gav alle respondenterne udtryk for, at projektet har været med til at fremme en fællesskabsfølelse, som kunne fungere som sikkerhedsnet, når studiet ellers virkede uoverskueligt. Vi håber, at denne positivitet senere lader sig afsløre i frafaldsprocenten.


Hvad kan universitetet lære af projektet
?
At en facilitering af et forum, hvori de studerende får redskaber og mulighed til at bruge hinanden aktivt (til forskel fra ensidige indlæringsprocesser) er med til at styrke fællesskabet, fagligheden og højne brugen af studiegrupper (og forhåbentlig mindske frafaldsprocenten).

Projektbeskrivelse


Baggrund
Med udgangspunkt i Studiemiljøundersøgelsens opfølgningsindsatsområder ansøger Filosofisk Fagudvalg hermed om 85.000 kr. til en samlet pakke, som skal forbedre studiegrupperne og højne brugen af disse på filosofi samt understøtte de studerendes opgaveskrivning og forbedre feedbacken på skriftlige opgaver. Dette falder ind under blok 1-4. 

Formål
Godt fungerende studiegrupper vil give de studerende et større fagligt og socialt fællesskab. Det vil forbedre det faglige studiemiljø og give de studerende motivation til at skabe en hverdag på universitetet. Forbedret introduktion til den akademiske genre og fremstillingsform vil give de studerende de nødvendige redskaber til at gennemføre studiet, samt give dem plads til at fokusere på det faglige indhold. Feedback er ekstremt vigtigt især lige i starten af studiet. 


Indhold

Der tilknyttes tre lønnede studenterinstruktorer, hvis arbejde dels er at holde kontakt til og motivere studiegrupperne og dels at stå for mundtlig feedback på skriveøvelserne i filosofihistorie 1 på 1. semester. Instruktorerne fungerer samtidig som hotline for alle studierelevante spørgsmål, de tilknyttede studerende måtte have, og laver jævnlig opdatering på, om visse studiegrupper bør lægges sammen eller opsplittes efter engagement.

Superviseret studiegruppearbejde:

  • Instruktorerne skal afholde ”studiegruppecaféer", hvor de studerende kan møde op i forlængelse af de planlagte k-timer og holde deres studiegruppemøder og her få hjælp og støtte til arbejdet på studiet
  • Studiegruppecafeen skal hjælpe til at strukturere de studerendes hverdag og integrere studiegruppearbejdet som en naturlig del af studiet. 
  • Instruktorerne skal sørge for at der i starten af semesteret afholdes en grundig introduktion til studiegruppearbejdet – fx varetaget af CFU
  • Derudover skal instruktorerne sørge for at tage hånd om problemer eller vanskeligheder i studiegrupperne. Dette skal gøres gennem faste møder med grupperne

Målsætninger:

  • At hæve procentdelen (24 % ifølge studiemiljøundersøgelsen 2011) af studerende på filosofi, som dagligt indgår i studiegrupper
  • At højne den faglige integration og følelsen af et fagligt og socialt fællesskab på studiet, hvilket vil kunne afhjælpe det store frafald på filosofi-studiet


Introduktion til den akademiske genre og fremstillingsmetode:

  • Instruktoren skal op til afleveringsdatoerne for skriveøvelserne i filosofihistorie 1 afholde en ”skrivecafé”, hvor de studerende kan møde op og få hjælp og vejledning til opgaveskrivning
  • Instruktoren skal give mundtlig feedback på skriveøvelserne i studiegrupperne
  • Instruktoren skal facilitere et oplæg om skriftlig akademisk fremstilling i starten af semesteret – fx varetaget af CFU

Målsætninger:

  • At de studerende føler, at de har de nødvendige kompetencer til at gennemføre deres studium, og at de er klar over, hvad der forventes af dem – både form- og indholdsmæssigt i skriftlige opgaver

Vejledende plan for projektet:

Oktober:
- Workshop om studiegruppeteknik
- Skriveøvelsesfeedback
- Skriveøvelsescafé

November:
- Skriveøvelsesfeedback
- Workshop om oplægsteknik
- Skriveøvelsescafé

 December:
- Skriveøvelsescafé
- Feedback på skriveøvelse

 Januar:
- 2 x Etikcafé
- Feedback på skriveøvelse


Budget
Der er bevilget 85.000 kr. til projektet i 2011.