Hvad var problemstillingen?
De studerende følte sig generelt ensomme og uden et egentligt fagligt fællesskab. Desuden er der ikke særlig stort fokus på de omvæltninger, som påbegyndelsen af et universitetsstudium medfører.
Hvad er der gjort?
For at animere et fællesskab er der blevet sat stort fokus på studiegruppens betydning for et godt studiemiljø og fællesskab. Samtidig er der blevet sat fokus på det at skrive en akademisk opgave for at lette overgangen til universitet. Konkret er dette sket gennem tre aktiviteter:
Har initiativet haft den ønskede virkning?
På baggrund af en kvantitativ og kvalitativ evaluering kan vi konstatere, at der har været stor tilslutning til projektet, og at projektet har haft stor betydning for de studerende.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
I projektet ser vi et stort potentiale for at forbedrede forholdene for de kommende filosofistuderende. Med disse konkrete tiltag håber vi på sigt at kunne øge fællesskabsfølelsen, studiegruppebrugen og mindske frafaldsprocenten. Allerede nu kan vi konkludere, at en stor del af den nye årgang er med i stort set velfungerende studiegrupper. I den kvalitative evaluering gav alle respondenterne udtryk for, at projektet har været med til at fremme en fællesskabsfølelse, som kunne fungere som sikkerhedsnet, når studiet ellers virkede uoverskueligt. Vi håber, at denne positivitet senere lader sig afsløre i frafaldsprocenten.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
At en facilitering af et forum, hvori de studerende får redskaber og mulighed til at bruge hinanden aktivt (til forskel fra ensidige indlæringsprocesser) er med til at styrke fællesskabet, fagligheden og højne brugen af studiegrupper (og forhåbentlig mindske frafaldsprocenten).
Baggrund
Med udgangspunkt i Studiemiljøundersøgelsens opfølgningsindsatsområder ansøger Filosofisk Fagudvalg hermed om 85.000 kr. til en samlet pakke, som skal forbedre studiegrupperne og højne brugen af disse på filosofi samt understøtte de studerendes opgaveskrivning og forbedre feedbacken på skriftlige opgaver. Dette falder ind under blok 1-4.
Formål
Godt fungerende studiegrupper vil give de studerende et større fagligt og socialt fællesskab. Det vil forbedre det faglige studiemiljø og give de studerende motivation til at skabe en hverdag på universitetet. Forbedret introduktion til den akademiske genre og fremstillingsform vil give de studerende de nødvendige redskaber til at gennemføre studiet, samt give dem plads til at fokusere på det faglige indhold. Feedback er ekstremt vigtigt især lige i starten af studiet.
Indhold
Der tilknyttes tre lønnede studenterinstruktorer, hvis arbejde dels er at holde kontakt til og motivere studiegrupperne og dels at stå for mundtlig feedback på skriveøvelserne i filosofihistorie 1 på 1. semester. Instruktorerne fungerer samtidig som hotline for alle studierelevante spørgsmål, de tilknyttede studerende måtte have, og laver jævnlig opdatering på, om visse studiegrupper bør lægges sammen eller opsplittes efter engagement.
Superviseret studiegruppearbejde:
Målsætninger:
Introduktion til den akademiske genre og fremstillingsmetode:
Målsætninger:
Vejledende plan for projektet:
Oktober:
- Workshop om studiegruppeteknik
- Skriveøvelsesfeedback
- Skriveøvelsescafé
November:
- Skriveøvelsesfeedback
- Workshop om oplægsteknik
- Skriveøvelsescafé
December:
- Skriveøvelsescafé
- Feedback på skriveøvelse
Januar:
- 2 x Etikcafé
- Feedback på skriveøvelse
Budget
Der er bevilget 85.000 kr. til projektet i 2011.