Forbedring af studiemiljøet på Idehistorie

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
At fundere et stærkere fagligt grundlag for førsteårsstuderende på bacheloren på Idéhistorie med særligt fokus på didaktik, pædagogik, studiegruppevejledning samt tekstlæsning.


Hvad er der gjort?

Der er konstrueret og implementeret en mentorordning, hvor hver af de 10 læsegrupper på 1. årgang har haft en mentor fra 2. og 3. årgang på Idéhistorie tilknyttet. Mentorerne har afholdt 5 workshops og har derudover været i løbende kontakt med deres studiegruppe og indgået i en dialog om såvel faglighed, arbejdsmetoder og studieteknik.


Har initiativet haft den ønskede virkning?

Projektet har fået yderst positive tilbagemeldinger fra førsteårsstuderende, som fremhæver, at projektet har styrket den faglige integration og fundering i den første tid på studiet. Desuden har projektet bevirket, at arbejdet i studiegrupperne er blevet styrket, således at disse i højere grad betragtes som faglige og sociale gravitationspunkter studielivet. Derudover har de ældre studerende, der har været mentorer, oplevet, at de selv er blevet styrket i deres faglighed og deres metodiske og pædagogiske bevidsthed.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Såfremt der vil være midler til rådighed til at ansætte et mindre antal mentorer, der til gengæld betales for en øget arbejdsbyrde, synes projektet at have et stort og givende potentiale. Primært for de førsteårsstuderende, der vil opnå en langt bedre faglig integration på studiet og blive funderet i studiegrupperne stærkere og hurtigere, sekundært for mentorerne, der vil få styrket deres egen faglighed, pædagogiske kompetencer og metodebevidsthed. For de førsteårsstuderende vil projektet endvidere i kraft af den øgede faglige integration kunne føre til større social og faglig identitet og dermed mindske frafaldet, der til tider har været højt på Idéhistorie.


Hvad kan universitetet lære af projektet?

  • Universitetet kan lære at sætte øget fokus på faglig integration og faglige og sociale gravitationspunkter, der knytter især nye studerende til deres studium. Derudover kan universitet lære at inddrage de ældre studerendes kompetencer aktivt i den faglige integration af de nye studerende til fordel for det fagnære miljø
  • Universitetet kan tillige lære, at der er behov for et øget antal undervisningstimer for at styrke det faglige fundament, styrke tilknytningen til studiet og mindske frafaldet. Dette bør være en fremtrædende prioritering af universitetets midler, i særdeleshed på de studier på Arts, som i forvejen har et meget lavet antal undervisningstimer

Projektbeskrivelse


Baggrund
Studiemiljørapporten 2011 viser, at den gennemsnitlige arbejdstid for en studerende på idehistorie er 22 timer pr. uge. Det lave tal er hverken tilfredsstillende for studerende eller undervisere, og kombineret med bl.a. manglende kontakt til medstuderende og undervisere svarer kun 47 % af de adspurgte, at de føler sig som en del af et større fællesskab på studiet, og kun 45 % erklærer sig ”helt enige” i, at de føler sig godt tilpas på studiet. Tal som disse udstiller, hvorfor en forøget indsats for faglig integration er nødvendig. I nærværende ansøgning har vi fokuseret på den didaktiske og pædagogiske indsats, dels fordi studiemiljørapporten udtrykker behov herfor, dels fordi det er fagudvalgets generelle indtryk, at det er nødvendigt at opprioritere disse områder for i væsentlig grad at forbedre studiet og de studerendes oplevelse heraf. Specielt har fagudvalget erfaret, at det er bydende nødvendigt, at der bliver taget initiativ til en fokuseret indsats omkring læsegrupperne, idet læsegrupper er et oplagt centrum for skabelsen af såvel faglig som social integration på studiet

Idehistories Fagudvalgs projekt fokuserer på læsegruppementorer, pædagogisk bistand fra CFU, samt afholdelse af en Faglig Dag på Idehistorie for at øge den faglige integration på studiet.


Formål
Projektets har via en fokuseret indsats på didaktik og pædagogik på Idehistories første semester til formål at gøre det nemmere for idehistoriestuderende at møde andre studerende på tværs af årgange, øge deres følelse af at være en del af et større fællesskab på studiet, samt at øge antallet af timer anvendt direkte på studiet. Desuden har projektet til formål at bidrage til en fælles og konstruktiv diskussion af de her nævnte problemer.


Indhold

Mentorer og fokus på didaktik
På første semester på idehistorie bliver der udbudt 12 undervisningstimer, heraf er 6 instruktortimer. Ønsket med nærværende projekt er at integrere gruppearbejde yderligere i studiet, for på den måde at give de studerende redskaber til at studere på fuldtid i resten af deres studietid. Ved at etablere en mentorordning, vil læsegrupperne kunne få den fornødne håndsrækning til at fungere tilfredsstillende for alle parter. De studerende vil således opleve, at gruppearbejdet tages alvorligt fra studiets side, hvilket udgør en stærk motivationsfaktor for at lave det, til tider, hårde benarbejde for at få samarbejdet til at fungere. Via en mentorordning vil de studerende få eksempler på fordelene ved at arbejde i læsegrupper, ligesom de vil blive tilbudt redskaber til at udvikle gruppearbejdet. Det kræver imidlertid en samlet indsats at få læsegrupperne til at fungere som en integreret del af idehistoriestudiet. Således søger Idehistories Fagudvalg hermed penge til at lave et projekt mellem undervisere, mentorer og studerende med ekstern bistand fra CFU.

Faglig Dag
I forlængelse af ovenstående behov for at øge arbejdstiden og styrke den faglige integration på studiet er der behov for flere muligheder for at diskutere studerende og undervisere imellem. En Faglig Dag vil tilfredsstille et stort behov blandt undervisere såvel som studerende. En sådan dag vil have til formål at bidrage til at de studerende når en større selvforståelse af vores fag og en vished om, at den enkelte studerende ikke er alene, men deler sine overvejelser, betragtninger og bekymringer med andre – ikke blot studerende, men også undervisere. Det vil skabe øget tryghed på studiet, ligesom det vil vise faget fra dets mange sider.

Faglige arrangementer som optakt til Faglig Dag
For at få den nye tradition – Faglig Dag – til at fylde i de studerendes bevidsthed hele året/semestret, og ikke kun den ene pågældende dag om året, vil Idehistories Fagudvalg afholde nogle faglige arrangementer, der leder op til Faglig Dag. Sådanne faglige arrangementer er en anledning til, at de studerende kan afprøve deres ideer i et mindre forum, holde oplæg for hinanden og høre oplæg fra udefrakommende idehistorikere.


Budget
Der er bevilget 70.000 kr. til projektet i 2011.