Problemstilling
På Medievidenskab og Informationsvidenskab, Institut for Æstetik og Kommunikation, har vi siden 2010 eksperimenteret med et ects-belagt kursus i akademiske grundfærdigheder, nemlig kurset Akademisk proces og formidling (BA, 1. semester). Kurset introducerer blandt andet de studerende til systematiserede peerfeedback-processer, og giver dem en række andre kompetencer, der kræves som en forudsætning for akademisk arbejde. Mht. feedback, hvor de studerende giver hinanden feedback i grupper under supervision, er erfaringerne, at de studerende oplever en positiv effekt af kurset, men også at der kan være behov for at styrke samarbejdet med de øvrige fag på det samme semester, samt at der bliver fulgt op på redskaberne løbende i uddannelserne – altså at de øvrige undervisere benytter sig af de studerendes evne til at give hinanden feedback. Derfor søgte vi om økonomisk støtte til at udbrede kendskabet til kurset og viden om feedback-processer mere generelt. I det løbende arbejde med projektet er problemstillingen blevet bredt mere ud og er kommet til at handle meget om de studerendes arbejdsindsats og aktivering af de studerende mellem undervisningsgange.
Hvad er der gjort?
1. Faglig dag for VIP
Der er afholdt faglig dag på Medievidenskab 15. december 2011, mens den faglige dag på Informationsvidenskab afholdes i marts. Feedback og de studerendes arbejdsindsats er tematiseret og diskuteret.
2. Instruktorundervisning 1
Der er anvendt 15 instruktortimer ved Hanne Lynghøj Ellerbæk på hvert af de to fag til at arbejde med de kompetencer, som opnås i faget Akademisk proces og formidling i andre fag, nemlig Kommunikation/Forretning og teknologi (Informationsvidenskab) og Medietekstanalyse (Medievidenskab).
3. Instruktorundervisning 2
Der er anvendt yderligere 5 timer på hvert fag til uddybende workshops i forbindelse med feedback-øvelser.
4. Der er afholdt ekstraordinært evalueringsmøde på Informationsvidenskab med deltagelse af undervisere på Akademisk formidling og proces, instruktorer, undervisere på semestret i øvrigt samt fag- og studieleder.
5. Underviser Anders Foss har holdt oplæg på HUM-faget Æstetisk Markedskommunikation.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Der er en positiv proces i gang omkring de studerendes aktiviteter mellem undervisningsgange og faget Akademisk proces og formidling evalueres generelt positivt af såvel studerende som undervisere.
Hvad er det faglige potentiale?
Vores mål er, at de studerende øger deres studieaktivitet med 2 timer om ugen.
Baggrund og formål
Studiemiljøundersøgelsen er et væsentligt redskab for den daglige ledelse og studienævnsarbejdet, og vi har med glæde konstateret, at en række af de initiativer og udviklingen mod et styrket fokus på den pædagogiske indsats har båret frugt på. Vi er som institut eksempelvis tilfredse med, at de studerende i stigende grad oplever en overensstemmelse mellem læringsmål og vurderingskriterier. Og ikke mindst at de oplever trivsel.
Det område, hvor vi på IMV ser særlig grund til yderligere indsats, er de studerendes studieaktivitet. Vi bemærker den generelle tendens til, at de studerende ikke bruger fuld tid til at studere, og vi arbejder løbende på at optimere de studerendes indsats inden for de ressourcemæssige rammer yderligere. Vi vurderer umiddelbart, at det især er på kandidatuddannelserne, at vores studerende er mindst aktive på deres studium, og har derfor på kandidatuddannelserne en række projektorienterede obligatoriske forløb. Vi vurderer, at det både med hensyn til de studerendes studieaktivitet og mulighed for at møde relevante aftagere kan være produktivt at indlægge en studietur i deres forløb. I efteråret har de studerende, der følger faget ¨Medier og sociale forandringer i en globaliseret verden" på Medievidenskab, mulighed for at komme med på en konference i Malmø, som vi derfor søger midler til at gennemføre.
Indhold
Mere konkret har vi brug for ressourcer til at udvikle et igangværende projekt på BA-uddannelserne i Informationsvidenskab og Medievidenskab. I efteråret 2010 begyndte vi at give de studerende en grundig indføring i systematiserede peer feedbackprocesser (kursus på 1. semester) samt en række andre kompetencer, der kræves som en forudsætning for akademisk arbejde. Mht. feedback, hvor de studerende giver hinanden feedback i grupper under supervision, er erfaringerne, at de studerende oplever en positiv effekt af kurset, men også at der kan være behov for at styrke samarbejdet med de øvrige fag på det samme semester, samt at der bliver fulgt op på redskaberne løbende i uddannelserne – altså at de øvrige undervisere benytter sig af de studerendes evne til at give hinanden feedback.
Budget
Der er bevilget 34.200 kr. til projektet i 2011.