Problemstilling
Der er p.t. på fakultetet stor opmærksom på vigtigheden af rammesætning af arbejdet i studiegrupper, idet fokus her fortrinsvis er fagligt. Vi har på AAL været tilbøjelige til at have en implicit forventning til vores studerende om, at de uden videre kan håndtere samarbejdet i grupper, selvom vi ved, at efteruddannelsesmarkedet bugner af kurser inden for netop det felt – fordi det er svært. Vi ønskede derfor at få mulighed for at klæde vores studerende bedre på med en række processuelle og metakommunikative kompetencer, som vil sætte dem i stand til at få et øget fagligt udbytte af arbejdet i studiegrupper.Målet var at udvikle en værktøjskasse til afholdelse af workshops for såvel BA- som KA-studerende vedr. den processuelle rammesætning af studiegruppearbejdet med fokus på samarbejdet i gruppen og deltagernes indbyrdes kommunikation og metakommunikation. Værktøjskassen skulle sammen med en kort introduktion bruges til klæde studenterstudievejlederne på til at afholde og facilitere studiegruppeworkshops.
Hvad er der gjort?
Der er udviklet er ramme for en læringsorienteret studiegruppeworkshop, som er testet sammen med 5 studenterstudievejledere. Det teoretiske udgangspunkt er konstruktivistisk, og metoden er anerkendende, dialogisk og øvelsesbaseret.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Det lille ’testprojekt’ viste, at der er stort behov for at uddanne studenterstudievejlederne på området, og deltagerne fandt rammen meget nyttig. Det blev dog samtidig tydeligt, at temaet – hvordan arbejder man godt og effektivt i studiegrupper – er omfattende. Der skal træffes klare valg om fokusområder i workshops af denne type, og der skal prioriteres, således af workshop-deltagerne får tid til at arbejde med refleksionsøvelser i deres studiegrupper undervejs. Emnet er desuden potentielt konfliktfyldt, bl.a. fordi der verserer mange fortællinger om dårligt gruppearbejde blandt studerende.
Konklusionen i den lille ’testgruppe’ var, at 1) det vil være meget nyttigt for studenterstudievejledere at blive udstyret med en værktøjskasse vedr. arbejde i studiegrupper og at blive klædt på til at bruge den og 2) studenterstudievejlederne indvendte, at hvor deres egen ’peer’-position ift. de studerende er nyttig i mange sammenhænge, så de i denne sammenhæng en risiko for at komme til kort, eksempelvis ift. at kunne perspektivere til forskellige samarbejdsformer i erhvervsmæssig sammenhæng og ift. håndtering af mere alvorlige konflikter og samarbejdsproblemer i studiegrupper. Vi konkluderede, at studenterstudievejledernes initiativer på området med fordel kunne understøttes af andre bidragsydere med større erfaring og forskellig faglig fundering.
Fremtidige potentiale for projektet?
Der skal arbejdes videre med udviklingen af værktøjskassen i form af forskellige workshop-rammer, med baggrundsmaterialet til studenterstudievejlederne og med en ramme for en introduktion til studenterstudievejlederne i brugen af værktøjskassen.
Key performance indicators
En key performance indicator kunne være, at studenterstudievejledere på Arts lærer at facilitere workshops om arbejdet i studiegrupper for alle BA-studerende i forbindelse med studiestart E12 – forudsat at der er politisk opbakning til et sådan tiltag. Formålet skulle være at øge de studerendes arbejdstid og deres studieeffektivitet og sociale trivsel samt som følge heraf at nedbringe frafaldet. En sådan effekt vil først kunne måles efter studieåret 12/13, og da stadig med nogen usikkerhed, idet der er tale om meget komplekse problemstillinger, hvor det er svært at isolere årsager og effekter.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
At der er et behov! Og at studenterstudievejlederne meget gerne vil påtage sig opgaven med at klæde de studerende bedre på til arbejdet i studiegrupper, forudsat at de klædes på til at varetage opgaven.
Baggrund og formål
Der er p.t. på fakultetet stor opmærksom på vigtigheden af rammesætning af arbejdet i studiegrupper, idet fokus her fortrinsvis er fagligt. Vi har på AAL været tilbøjelige til at have en implicit forventning til vores studerende om, at de uden videre kan håndtere samarbejdet i grupper, selvom vi ved, at efteruddannelsesmarkedet bugner af kurser inden for netop det felt – fordi det er svært. Vi ønsker derfor at få mulighed for at klæde vore studerende bedre på med en række processuelle og metakommunikative kompetencer, som vil sætte dem i stand til at få et øget fagligt udbytte af arbejdet i studiegrupper.
Vi mener, at en styrkelse af de studerendes processuelle og metakommunikative kompetencer og en forventet øget studiegruppeaktivitet – foruden at styrke de studerendes indbyrdes relationer og medføre bedre fastholdelse, mere effektiv læring og dermed hurtigere gennemførelse – også i sidste ende vil give de studerende en øget værdi på et arbejdsmarked, som i høj grad efterspørger netop den type refleksive samarbejdskompetencer.
Indhold
Vi ønsker at udvikle en værktøjskasse til afholdelse af workshops for vores studerende vedr. den processuelle rammesætning af studiegruppearbejdet, hvor fokus er på samarbejdet i gruppen og deltagernes indbyrdes kommunikation og metakommunikation. Her skal arbejdes med metoder til forventningsafstemning, kontekstafklaring og struktureret dialog samt anerkendende peer feedback-former. Der tænkes udviklet workshops til såvel BA- som kandidatniveau. På kandidatniveau tænkes disse workshops ind, dels som en del af det generelle introduktionsprogram, hvor de bl.a. skal tilgodese de særlige behov, som instituttets internationale kandidatstuderende har for at blive introduceret til arbejdet i studiegrupper og projektteams. Tilbuddet skal desuden ses som en del af det specialeforberedende studievejledningsarbejde, idet de studerende opmuntres til – og får de nødvendige værktøjer og kompetencer til – at danne specialeskrivegrupper og drage den maksimale nytte heraf undervejs i deres specialeproces.
De pågældende workshops tænkes afholdt og faciliteret af AAL Studievejledningen i samarbejde med instituttets vejledningskoordinator, og arbejdet med udvikling af værktøjskassen tænkes varetaget af instituttets vejledningskoordinator.
Aktiviteter:
En workshop (prøveopsætning af forløb)
1. Udvikling af workshop
2. Pilotprojekt m. studievejledere (5 stk.) inkl. feedback
3. Endelig konceptudvikling og beskrivelse med henblik på, at studenterstudievejledere kan udføre fremtidige workshops med deres respektive målgrupper.
Budget
Der er bevilget 23.265 kr. til projektet i 2011.