Hvad var problemstillingen?
Hvad er der gjort?
Med støtte fra SMU, organiserede vi derfor en 1-dags ekskursion til København for at deltage i Italiensklærerforeningens årlige seminar. Temaet for seminaret var Italiensk identitet i anledning af 150-året for samling af Italien (1861-2011) med deltagelse af forskere fra Italien. I ekskursionen deltog 19 studerende og 3 undervisere.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
I den efterfølgende evaluering, vurderede de studerende initiativet som vellykket. Jeg vedlægger herunder et skriftligt resumé a deres mundtlige evalueringer foretaget af stud. mag. Magnus E. Sherman: ”Ekskursionen til KUA var en stor succes - både fagligt og social af . Fagligt fordi oplægsholderne var kompetente, og emnerne velvalgte. Flere af AU'erne havde spændende spørgsmål til oplæggene, og på den måde kom der også en smule dialog ind i dagen. Socialt var ekskursionen en succes, fordi Italiensks små årgange blev bragt sammen både på togturen og på restauranten efter timernes på KUA”.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet har været af en relativ beskedent omfang, og det forventes derfor ikke at have målbare kvantitative effekter.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Øget anvendelse af ressourcer til ekskursioner kan anbefales som middel til øget social og faglig integration – også på tværs af årgange (på små fag).
Baggrund, formål og indhold
Underviserne på italienskstudiets BA-uddannelse ønsker at fremme den faglige og sociale integration. Der forventes et relativt lille optag på ca. 15 studerende i efteråret 2011 og som et led i bestræbelserne på at mindske frafald og øge de studerendes tilknytning til og integration på faget vil underviserne invitere de studerende med til Italiensk Lærerforenings årlige seminar, der afholdes i København den 4. november. Temaet for seminaret er Migrationslitteratur, og der inviteres en række internationale italiensksprogede foredragsholdere.
Budget
Der er bevilget 8.790 kr. til projektet i 2011.