Problemstilling
På baggrund af Studiemiljørapporten stod det klart, at et overraskende lavt antal af de studerende på Informations- og Medievidenskab oplever, at ’der er gode muligheder for at få vejledning om de faglige præstationer’. Det lave tal har undret studienævnet, og i den opfølgende diskussion af tallene blev blandt andet følgende spørgsmål diskuteret: Synes de studerende, at de mangler feedback? Hvilke forventninger har de til feedback? Hvis de mangler feedback – er det så i forhold til oplæg i undervisningen eller i forhold til eksamen? Spørgsmålene er eksempelvis affødt af, at undervisere har bemærket, at kun ca. 20-40% tager imod feedback, når den tilbydes.
Den opfølgende undersøgelse skulle således gøre os bedre til at vurdere, hvor og hvornår i uddannelsen og i undervisningen, der er mest behov for feedback, og hvilke former for feedback de studerende vurderer, de har brug for, og til at prioritere vores ressourcer i forhold til disse vurderinger.
Hvad er der gjort?
Undersøgelsen er tilrettelagt i dialog med relevante undervisere og fagledere og lægger blandt andet vægt at kortlægge, hvilke former for feedback - såvel undervejs i undervisningen som efter eksamen - de studerende modtager, og hvilke former de oplever som relevante. Det vil for eksempel sige, at vi undersøger, hvordan peerfeedback med de studerende i større grupper fungerer. Vi har desuden undersøgt, hvordan de studerende vurderer relevansen af feedback i forhold til andre undervisningsrelaterede aktiviteter. Undersøgelsen er gennemført og data indsamlet. Rapporten er næsten færdig og forventes indleveret til den nye studieledelse samt uddannelsfagudvalg snarest.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Der er ingen tvivl om, at rapporten kommer til at danne et solidt fundament for den fremtidige diskussion af initiativer og prioriteringer i arbejdet med feedback.
Hvad er det faglige potentiale?
Vores mål er, at udarbejde en feedback-politik, der sikrer, at de studerende forstår hvornår, hvordan og hvorfor de tilbydes feedback i forbindelse med såvel diverse undervisningsaktiviteter som eksaminer. Det er vanskeligt at definere et bestemt måltal for tilfredsheden for feedback, der relaterer sig til Studiemiljøundersøgelsen, fordi vi forstår feedback som løbende aktivitet i undervisningen (i forhold til eksempelvis øvelser, oplæg og vejledning), mens der i Studiemiljøundersøgelsen muligvis lægges vægt på feedback udelukkende i forlængelse af eksaminer. Vores mål er dog, at mindst 40% af de studerende oplever, at ’der er gode muligheder for at få vejledning om de faglige præstationer’ i 2013.
Baggrund
Studiemiljøundersøgelsen er et væsentligt redskab for den daglige ledelse og studienævnsarbejdet, og vi har med glæde konstateret, at en række af de initiativer og udviklingen mod et styrket fokus på den pædagogiske indsats har båret frugt . Vi er som institut eksempelvis tilfredse med, at de studerende i stigende grad oplever en overensstemmelse mellem læringsmål og vurderingskriterier. Og ikke mindst at de oplever trivsel.
Der, hvor vi på IMV ser særlig grund til yderligere indsats, er blandt andet de studerendes oplevelse af undervisernes tilgængelighed, herunder særligt oplevelsen af mulighed for feedback og vejledning.
Formål og indhold
Et faldende antal af de studerende oplever, at ”der er gode muligheder for at få vejledning om de faglige præstationer”. Studienævnet har tidligere prioriteret vejledning af eksempelvis eksamensprojekter højere end feedback, men vi vil gerne have mulighed for at undersøge, om alternative, organiserede, feedbackprocesser kunne give de studerende en større indsigt i deres faglige arbejde og præstationer. Desuden undrer tallene os meget, og vi vil gerne gennemføre en supplerende undersøgelse, der kan give os et større indblik i, hvad det er, de studerende forventer. Denne undersøgelse kunne, hvis de øvrige studienævn er interesserede, udbredes til hele fakultetet.
Vi mener, der er behov for en uddybende undersøgelse i forlængelse af studiemiljøundersøgelsen. Det er her vigtigt at undersøge, hvorfor kun 27 % af de studerende på IMV oplever, at ”der er gode muligheder for at få vejledning om de faglige præstationer”. I studienævnets diskussion af tallene blev der således blandt andet spurgt ind til, om de studerende synes, at de mangler feedback, og hvilke forventninger de har til feedback? Spørgsmålene er eksempelvis affødt af, at undervisere har bemærket, at kun ca. 20-40 % tager imod feedback, når den tilbydes.
En undersøgelse skal gøre os bedre til at vurdere, hvor og hvornår i uddannelsen og i undervisningen, der er mest behov for feedback, og hvilke former for feedback, de studerende vurderer, de har brug for.
Budget
Der er bevilget 33.480 kr. til projektet i 2011.