Faglige resultater:
Formålet med projektet var at afprøve og videreudvikle en model for kollektiv akademisk vejledning. Projektet var drevet af en antagelse om at kollektiv akademisk vejledning repræsenterer en nytænkning og omorganisering af vejledning som kan øge de studerendes faglige udbytte af vejledning og optimere studiemiljøet. Vi gennemførte et forløb i E2011med fem vejledere på 3. modul i Masteruddannelsen i Vejledning ved Institut for Uddannelse og Pædagogik. Efterårets modul involverede 20 masterstuderende. En central indsats i projektet har været at skabe et støttende og netværksorienteret forum for de fem vejledere der skulle afprøve og gøre sig erfaringer med den kollektive vejledningsmodel. Denne indsats har især bestået i at HMN har arrangeret, koordineret, faciliteret og fulgt op på møder mellem de fem vejledere løbende over semestret. Der har i alt været afholdt tre møder, som alle har haft form af seminarer á 2-3 timers varighed: Opstartsseminar d. 25/10 kl 10-12, Midtvejsseminar d.29/11 kl. 10-13 og evalueringsseminar d. 11.01. 2012 kl. 10-13. Desuden er der planlagt et fjerde opfølgningsseminar efter afvikling af eksamen i januar d. 10.02. 2012 kl. 10-13. Mellem hvert seminar har de enkelte vejlede optaget deres kollektive vejledningsseancer (med studerende) på video samt udvalgt og analyseret klip fra videoerne. De udvalgte klip er blevet fremlagt på seminarerne og underkastet systematisk refleksion gennem kollegial supervision. Hvert seminar er desuden blevet videofilmet.
Projektet har således genereret en stor mængde data som nu skal underkastes en grundig analyse for at vi kan vurdere projektets virkning. Vurderingen af projektets virkning vil bestå i en kvalitativ analyse af det samlede videomateriale, af vejledernes udsagn ved evalueringsseminaret samt af fem transskriberede individuelle kvalitative interviews som vi har gennemført primo januar 2012 med udvalgte masterstuderende fra modulet (én studerende fra hver af de fem vejledere). Disse resultater sammenholdes med de studerendes eksamensresultater, når disse foreligger primo februar 2012. Resultaterne af den samlede analyse formidles i foråret 2012 dels gennem en rapport til fakultetsledelsen og dels gennem 1-2 videnskabelige publikationer indenfor det universitetspædagogiske felt nationalt og internationalt. Vores tentative analyser peger på, at vejlederne og de studerende i høj grad oplever at den kollektive form understøtter mere og bedre samvær og kontakt med medstuderende, ligesom den stimulerer akademiske dialoger, dvs. en opmærksomhed overfor forskellige teoretiske tilgange, og deres relevans og begrundelser i forhold til selvvalgte problemstillinger. De medvirkende vejledere har alle ønsket at fortsætte gruppen og har aftalt at mødes igen efter eksamen og her drøfte betydningen af kollektiv akademisk vejledning. Desuden har en af de fem vejledere i projektet afsendt en post doc ansøgning medio januar 2012 med henblik på en komparativ analyse af kollektiv og individuel vejledning.
Vi har forsøgt at rekruttere deltagere til nye tilsvarende forløb på de to øvrige institutter på Arts, men dette har ikke været muligt. Vi har derfor valgt at øge projektets ”overlevelsesmuligheder” ved at gøre en betydelig indsats for at dokumentere og evaluere projektets virkning. Dette analyse- og formidlingsarbejde vil bl.a. bestå i at udarbejde en slags katalog, der dels beskriver de udfordringer og spørgsmål som formen typisk giver anledning til og hvordan disse bedst håndteres, dels beskriver rammerne for vejledningen og effektive planlægningsstrategier, og dels giver konkrete forslag til øvelser og strukturer, der fremmer de studerendes forberedelse og aktive deltagelse i vejledningen. Dette skal øge chancen for at kunne rekruttere vejledere og kunne tilbyde nye mere kvalificerede forløb på andre masteruddannelser på IUP i efteråret 2012 og gerne på øvrige uddannelser på IUP, IKS eller IÆK.
Formål
Formålet med projektet er at styrke vejlederes kompetencer til at gennemføre kollektiv akademisk vejledning på Arts, og derigennem at øge de studerendes faglige udbytte af vejledning og optimere studiemiljøet. Projektet relaterer sig direkte til område 1-3 og 4 i studiemiljøpuljen.
Indhold
Studiemiljøundersøgelsen 2011 viser, at mange studerende på Arts oplever den faglige vejledning og feedback som mangelfuld. Undersøgelsen konkluderer, at der er behov for prioritering og nytænkning af vejledningen og dens organisering, f.eks. i form af flere forskellige vejledningsaktiviteter og øget brug af peerfeedback. Nærværende projekt tager direkte afsæt i denne anbefaling ved at implementere og videreudvikle en model for kollektiv akademisk vejledning, som er pilottestet i et udviklingsprojekt, der startede i efteråret 2010 på Institut for Uddannelse og Pædagogik, Arts, AU. Udviklingsprojektet har peget på, at vejledningsressourcerne bruges bedre og de studerendes læring øges, når skrive- og opgavevejledning praktiseres kollektivt. Projektet har samtidig vist, at vejlederne oplever en række udfordringer med at drive kollektiv vejledning. Især synes forberedelsesfasen op til de enkelte vejledningsmøder at være krævende, ligesom facilitatorrollen under selve vejledningsmøderne opleves svær. Desuden efterspørger vejlederne ideer til aktiviteter, der kan øge de studerendes interaktion og involvering i - og imellem - vejledningsmøderne, som f.eks. peerfeedback, par-øvelser og reflekterende teams. For at kollektiv akademisk vejledning kan foregå kvalificeret, er der således dels behov for pædagogisk kvalificering af de involverede vejledere og dels vidensdeling mellem vejlederne. Derfor er kompetenceudvikling og netværksfacilitering et centralt element i nærværende projektforslag. I første omgang gennemføres et forløb med 5-10 vejledere på Institut for Pædagogik og Uddannelse, Arts, AU. Forløbet rummer 5 faser:
Det er intentionen at erfaringerne fra projektet videreføres på IUP i 2012, og desuden appliceres på de to øvrige institutter på Arts i foråret 2012.
Budget
Der er bevilget 200.000 kr. til projektet i 2011.