Studiecafé i kandidatforløbet

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?

  • SMU 11 viste, at ca. halvdelen af de studerende på cand.ling.merc.-uddannelserne vurderer, at der er gode muligheder for at få vejledning om deres faglige præstationer. Selvom dette resultat ligger pænt i forhold til andre uddannelser, bør det overvejes, hvordan vejledningen kan styrkes. SMU 11 viste desuden, at kun ca. halvdelen af de studerende føler sig som en del af et større fællesskab på deres studium. Der bør derfor også på dette område arbejdes på forbedringer
  • Projektet har til formål at sikre øget feedback og anden faglig vejledning af de studerende, herunder med særligt fokus på de studerendes videnskabelige og metodiske færdigheder i forbindelse med skriftlige opgaver og specialet. Desuden er det et formål gennem valget af caféformen at fremme det faglige samarbejde mellem de studerende og dermed også det sociale miljø. Endelig er det et formål generelt at øge de studerendes arbejdstid på studiet


Hvad er der gjort?

  • Der er oprettet studiecaféer på uddannelsernes 1. semester. Studiecaféerne var ikke tilknyttet specifikke fag, men relaterede sig generelt til fagene på 1. semester
  • Caféforløbene har haft et omfang af 2 caféer à 2 til 3 lektioner
  • Caféerne har som udgangspunkt været udviklet, tilrettelagt og gennemført af videnskabelige medarbejdere i samarbejde med studenterinstruktorer
  • Instruktorerne har fået tilbud om et endags-kursus for instruktorer tilrettelagt af Center for Uddannelse og Læring ved BSS


Har initiativet haft den ønskede virkning?

  • I alt 103 ud af i alt 160 studerende deltog i studiecaféerne. Tilbagemeldingerne fra undervisere og instruktorer viser, at de studerende i deres mundtlige evalueringer har været meget positive over for studiecaféerne og har ment, at de har været fagligt udbytterige
  • På MACC, som har de største hold, gav de studerende desuden udtryk for, at de meget gerne ser studiecaféformen integreret i studiet på hvert semester. De studerende havde et stort behov for at få hjælp til og afklaring på specifikke metodiske problemstillinger, og caféformen gav dem en god mulighed for at opnå dette.  Desuden var det vigtigt for de studerende at få mere direkte interaktion med underviserne
  • På studiecaféerne på sproguddannelserne gav de studerende udtryk for et stort behov for at få mere videnskabsteoretisk og metodisk vejledning i relation til deres opgaveskrivning


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
I SMU 12 og SMU 13 skal vi kunne se en øget tilfredshed med vejledning om de studerendes faglige præstationer. Dette forventes bl.a. opnået gennem integration af studiecaféer i udvalgte vejledningsforløb (f.eks. på MACC) samt indførelse af metodefag (sproguddannelserne), som forventes at kunne mindske behovet for vejledning om metodiske problemstillinger.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
Erfaringerne med projektet vil indgå:

  • i overvejelser om at indbygge studiecaféer som et integreret element i vejledning på større opgaver og projekter
  • som input i forbindelse med udvikling af et metodefag på cand.ling.merc.-uddannelserne i engelsk, fransk, spansk og tysk, som vil blive udbudt fra årgang 2012
  • i overvejelser om brug af studenterinstruktorer på kandidatuddannelserne. Underviserne gav fra projektets start udtryk for, at det ville være mest hensigtsmæssigt, at caféerne blev afviklet i et samarbejde mellem videnskabelige medarbejdere og studenterinstruktorer, og ikke af instruktorer alene. Vi har desuden modtaget ganske få ansøgninger til instruktorstillingerne, hvilket også kunne tyde på, at mange studerende ikke har følt, at de ville kunne påtage sig opgaven på kandidatniveau. Samarbejdet mellem de videnskabelige medarbejdere og studenterinstruktorerne synes at have fungeret fint.

Studiecaféerne er etableret med meget kort varsel, og de faglige miljøer har derfor ikke haft tilstrækkelig tid til at integrere caféerne i studieforløbet.

Projektbeskrivelse


Baggrund
Som følge af studiemiljøundersøgelsens resultater vedrørende blandt andet vejledning og tilbagemelding vil Kandidatstudienævnet for Sprog og Erhvervskommunikation give kandidatstuderende tilbud om deltagelse i studiecaféer i løbet af 1. semester på uddannelserne. Det drejer sig om studerende på Master of Arts in Corporate Communication, på profilen International markedskommunikation og PR på engelsk, fransk, spansk og tysk samt profilen Europæiske studier.


Formål
Formålet med studiecaféerne er at sikre øget feedback og anden faglig vejledning af de studerende, med særligt fokus på de studerendes videnskabelige og metodiske færdigheder i forbindelse med skriftlige opgaver og senere i studiet specialet. Desuden er det et formål gennem valget af caféformen, hvor dialogen i høj grad tænkes at foregå studerende imellem, at fremme det faglige samarbejde mellem de studerende og dermed også det sociale miljø.  Endelig er det et formål generelt at øge de studerendes arbejdstid på studiet.

 
Indhold
Studiecaféerne vil typisk tage udgangspunkt i problemstillinger, som de studerende erfarer i forbindelse med specifikke opgaveløsninger på studiet. Disse problemstillinger præsenteres af de studerende gennem mundtlige oplæg, spørgsmål eller skriftligt input. Den efterfølgende diskussion foregår primært mellem de studerende, men en VIP og en studenterinstruktor fungerer som facilitatorer og giver feedback.

Der ønskes i efteråret 2011 udbudt følgende studiecaféer, som skemalægges:

MACC: 5 parallelcaféer, 2 gange à 3 lektioner
Engelsk: IMK-profil: 2 parallelcaféer, 2 gange à 2 lektioner
Fransk: IMK-profil: 1 café, 2 gange à 2 lektioner
Spansk: IMK-profil: 1 café, 2 gange à 2 lektioner
Tysk: IMK-profil: 1 café, 2 gange à 2 lektioner
Europæiske studier: 1 café, 1 gang à 4 lektioner


Budget
Der er bevilget 95.472 kr. til projektet i 2011.