Hvad var problemstillingen?
Hvad er der gjort?
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som har til opgave at udarbejde de grundlæggende principper for vejledning med fokus på de videnskabsteoretiske og metodiske elementer. Gruppen består af erfarne forskere og vejledere inden for uddannelsernes kernefaglige områder.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Arbejdsgruppen afslutter sit arbejde i løbet af januar 2012. Herefter igangsættes implementeringsfasen i studienævnsregi.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Retningslinjerne bliver en integreret del af vejledningsarbejdet og vil blive evalueret efter en indkøringsperiode, fx 1 år i henhold til de formål, der er opstillet for projektet.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Arbejdsgruppens diskussioner har foreløbigt vist, at det vil være mere hensigtsmæssigt at udarbejde retningslinjer tilpasset de enkelte uddannelser (fx sprog og virksomhedskommunikation) frem for at tilstræbe generelle retningslinjer for samtlige uddannelser. Der tages højde for dette ved udarbejdelsen af retningslinjerne.
Baggrund og formål
Studiemiljøundersøgelsen viser, at ca. halvdelen af de studerende på både bachelor- og kandidatstudierne vurderer, at der er gode muligheder for at få vejledning om deres faglige præstationer, og at kvaliteten af denne vejledning for det meste er høj. Selvom dette resultat ligger pænt i forhold til andre uddannelser, må vi naturligvis overveje, hvordan vejledningsindsatsen kan styrkes. Samtidig vurderer studienævnene, at der er behov for at styrke de videnskabsteoretiske og metodiske elementer i uddannelserne, herunder at skabe en tydeligere sammenhæng mellem bachelor- og kandidatniveau.
Indhold
Vi søger derfor om midler til udarbejdelse af et sæt overordnede retningslinjer rettet mod hhv. vejledere og studerende. Disse retningslinjer skal have til formål:
Det er tanken, at de to studienævn nedsætter en arbejdsgruppe, der skal udarbejde forslag til disse retningslinjer.
Retningslinjerne vil efter godkendelse blive gjort tilgængelige for vejledere og studerende på hjemmesiden.
Budget
Der er bevilget 18.048 kr. til projektet i 2011.