Faglige arrangementer og integrationsinitiativer

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
Ønske om forøgelse af udbuddet af konkrete muligheder for at kæde lært teori sammen med praktisk anvendelse.


Hvad er der gjort?
Økonomisk Forening har afholdt 3 foredrag, der har haft til formål at fremme de studerendes nysgerrighed i problemstillinger, som er relevante i forhold til Økonomi. Det første foredrag var med Dansk Industri med overskriften ”Hvad skal Danmark leve af”. Foredraget var en række af foredrag, Økonomisk Forening har afholdt med fokus på Danmarks velfærd, og hvordan denne opretholdes.

Andet foredrag var i samarbejde med Mellemfolkeligt Samvirke og havde fokus på effekten af Landbrugsstøtten for den europæiske konkurrencesituation.

Sidste foredrag var en præsentation af Brasilien. Foredraget var i forbindelse med Økonomisk Forenings studietur til netop Brasilien, hvor landets kultur, økonomiske udvikling og potentielle investeringsmuligheder var hovedemnerne.


Har initiativet haft den ønskede virkning?
Foredragene var velmødte, og der var en god debat til oplæggene, så ja.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Økonomisk Forening vil fortsætte med at afholde faglige foredrag for at udvide de studerendes horisont. Studiemiljømidlerne har været med til at opbygge et kendskab til disse, således at der vil være endnu flere deltagende studerende i fremtiden.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
At det ikke er nok, at det faglige udbud fra Universitetet kun dækker over undervisning, men at der også er behov for muligheden for at supplere ens teoretiske viden med praktiske problemstillinger.

Projektbeskrivelse


Projektet består af to dele:

Del 1: Faglige arrangementer

Baggrund
Økonomisk Forening står for en lang række af forskellige faglige, sociale og festlige arrangementer på Institut for Økonomi. Foreningen har gennem mange år været et samlingspunkt for de studerende, hvor de har mødt hinanden på tværs af årgange og faglige linjer. Foreningen har også en god tradition for at være bindeled mellem de studerende og erhvervslivet offentligt som privat. Disse elementer er nogle af grundstenene i vores arbejde, og en meget vigtig del af det at være studerende er jo det at få opbygget et godt og stort netværk, der kan bruges senere i karrieren.


Formål og indhold
Økonomisk Forening vil gerne forbedre og forøge den faglige profil og dermed øge udbuddet af faglige arrangementer til de studerende. Vi har i nogen tid haft fokus på, hvor der mangler arrangementer, som kan udvide de studerendes horisont. Vi ønsker i denne forbindelse at søge midler til at opbygge et stærkere bånd mellem de studerende og virksomhederne rundt om i landet.
Studerende efterspørger ofte konkrete værktøjer til at bruge i deres dagligdag. Derfor vil Økonomisk Forening gerne afholde kurser i de softwareprogrammer, som virksomheder ofte anvender. Vi vil være med til at forøge den faglige integration i forhold til det at være ny ansat i en virksomhed. Vi har ikke selv midlerne til at lave kurser som disse, men forsøger i vidt omfang at samarbejde med andre foreninger, der kan tilbyde noget i denne stil. Dog har de samarbejder deres begrænsninger, men vi i Økonomisk Forening kan mærke, at der er masser af efterspørgsel efter undervisning i de kurser, som man ofte anvender som økonom på arbejdsmarkedet. 


Budget

Der er bevilget 50.000 kr. til projektet i 2011.

 

Del 2: Integrationsinitiativer

Baggrund
Projektet omhandler etablering af et fagligt studiemiljø for erhvervsøkonomistuderende på Institut for Økonomi. Erhvervsøkonomer tilbringer mindst 1,75 år af deres uddannelse på et andet institut for at erhverve sig et sidefag. Fraværet betyder, at forbindelsen til hovedfaget formindskes. Dette forekommer af flere årsager. Dels fordi en årgang ikke følges ad længere, da visse sidefag er omfattet af rammeudvidelsen eller på anden vis kræver introducerende forløb. Dels fordi der ikke er nogle aktiviteter uden for studiet, der er med til at bevare de studerendes tilknytning.

Interaktionen blandt erhvervsøkonomistuderende er ydermere udfordret af det faktum, at erhvervsøkonomer på mange måder står i skyggen af cand. oecon-uddannelsen, der er en etableret uddannelse med egne foreninger og et veletableret brand. En selvstændig identitet som erhvervsøkonom findes pt. i ringe grad. Dette får flere til at skifte til oecon-uddannelsen i stedet eller søge på Handelshøjskolen for at få en kandidat.


Formål
Erhvervsøkonominetværket vil afhjælpe ovennævnte problemstillinger ved at brande cand. soc.-uddannelsen med Erhvervsøkonomi som hovedfag, skabe en fælles identitet på Erhvervsøkonomi ved sociale og faglige arrangementer, fremme beslutningstagningsprocessen om valg af sidefag ved at tilbyde en mentorordning og afholde informationsevents.


Indhold
Projektet kommer til at forløbe over flere faser. På nuværende tidspunkt er der etableret et mentorkorpskorps at ældre erhvervsøkonomistuderende, der er villige til at dele deres erfaringer om valg af sidefag. Mentorernes service formidles via en hjemmeside. Mentorordningen er det første skridt i etableringen af et egentligt erhvervsøkonominetværk. Netværket påtænkes at kunne planlægge faglige og sociale arrangementer. Arrangementer i dette regi vil bidrage til en øget identificering med uddannelsen og forsøge sandsynligheden for at færdiggøre netop denne uddannelse. På længere sigt skal der også etableres en alumneforening, der vil kunne bidrage med erfaringer til erhvervsøkonominetværket og være med til at brande uddannelsen udadtil. I efteråret planlægger vi et netværksarrangement, hvor mentorerne er til rådighed for yngre studerende, og hvor erhvervsøkonomistuderende af alle årgange kan netværke med hinanden. Arrangementet vil foregå på instituttet og blive beværtet af Studenterhusfonden.

Et andet koncept, der er i støbeskeen, er et morgenmadsmøde mellem mentorer og yngre studerende. En gang i måneden det næste halve år skal studerende og mentorer kunne få et rundstykke og en kop kaffe i kantinen og uforpligtende tale om valg af fag, sidefag og studiejob.


Budget
Der er bevilget 25.000 kr. til projektet i 2011.