Hvad var problemstillingen?
Med afsæt i Studiemiljøundersøgelsens resultater, herunder at en tredjedel af de studerende ikke føler sig som en del af et fagligt fællesskab samt at halvdelen af de studerende ikke føler sig som en del af et større fællesskab, ønskes en højere grad af (faglig) integration. Desuden har resultaterne sammen med en evaluering af kandidatafhandlingsforløbet på cand.merc.-studiet påvist, at mange studerende bruger under 30 timer ugentligt på studiet, herunder på kandidatafhandlingen.
Hvad er der gjort?
Der er afholdt eller vil blive afholdt studiecafé som forberedelse til eller som del af kandidatafhandlingsprocessen for 6 linjer (ud af 17 mulige linjer) med 1 til 7 møder. To af studiecaféerne havde som formål at give de studerende inspiration til formulering af idéer, der kan danne grundlag for problemformulering og forskningsspørgsmål i deres afhandling, dvs. hjælp til den selvstændige idégenerering og dermed til selv at kunne identificere og konkretisere en problemstilling. En anden linje har samlet studerende fra fem afhandlinger, som har samme overordnede problemstilling, men med forskellige fokus, og er ved at afholde syv workshops (hvorfor der kun er givet er midler til udviklingen). Formålet har været at udnytte den synergieffekt, at flere studerende arbejder på nært relaterede projekter. En tredje linje afholdte to studiecafémøder med det formål at give de studerende en forståelse for det at skrive kandidatafhandling, hvilke krav der stilles til udformningen af problemformulering og til vejledning med henblik på at skabe et solidt grundlag for det videre arbejde med afhandlingen, samt hvorledes de håndterer tværfagligheden, som er særlig for de erhvervsjuridiske projekter.
Har initiativet haft den ønskede virkning? /Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Aktiviteterne har ifølge de involverede bidraget til faglig integration, idet de studerende har fået en tættere tilknytning til instituttet/relevante fagmiljøer og i flere tilfælde også til andre studerende, der har skrevet inden for samme emne, og derved i højere grad føler sig som en del af et (fagligt) fællesskab. Flere studerende har som resultat af deres deltagelse i en studiecafé allerede tidligt i processen erkendt, at der skal lægges en del arbejde i at få et godt resultat og afsætter derfor den nødvendige tid for hele processen.
Studiecaféer giver de studerende værktøjer og fokuspunkter, som styrker arbejdsprocessen, og dermed forhåbentligt sikrer en højere kvalitet i afhandlingen. Studiecaféer har et klart potentiale som middel til at understøtte de studerende ikke kun i opstartsfasen, men ligeledes undervejs i den efterfølgende skriveproces.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Der synes derfor at være et klart behov for at tilbyde studiecaféer i forbindelse med kandidatafhandlingen.
Projektet består af
Første møde er en introduktion til kandidatafhandlingen, herunder regler, vejlederpræsentation, afgrænsning af relevante emner. De øvrige møder vil træne de studerendes videnskabelige og metodemæssige færdigheder, herunder relevant litteratursøgning.
Budget
Der er bevilget 48.900 kr. til projektet i 2011.