Hvad var problemstillingen?
Projektets problemstilling var, hvordan en hurtig faglig og social integration på studiet kan fremmes, herunder hvordan de studerende kan sikres et vist niveau af studiekompetencer fx i relation til planlægning af tid, læse- og notatteknikker og samarbejde i læsegrupper. Udgangspunktet for dette er en antagelse om, at læring foregår ikke kun i undervisningen, men i høj grad også i de studerendes forberedelse og arbejde i læsegrupperne, og at dette arbejde derfor med fordel kan understøttes målrettet.
Hvad er der gjort?
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Dagen blev gennemført med stor deltagelse, og mange læsgrupper har uploadet målsætninger for deres fortsatte samarbejde. Vurderet på dagens gennemførelse og instruktorernes tilbagemeldinger har dagen således haft det ønskede udbytte.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet tænkes etableret som en fast del af RUS‐introduktionen på Statskundskab og Samfundsfag.
Key performance indicators
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Da der er tale om generelle kompetencer inden for studieteknik, har den faglige læringsdag en form, som forholdsvist let kan overføres til andre uddannelser. Dog bør den faglige læringsdag altid planlægges i samarbejde med uddannelsen og især underviserne på 1. semester, bl.a. for at sikre, at det er de for studiet relevante kompetencer, der er i fokus. CUL tilbyder nu og fremover – på baggrund af de høstede erfaringer – faglig læringsdag til alle uddannelser på BSS.
Baggrund
Med afsæt i studiemiljøundersøgelsens resultater for Statskundskab afholdes en faglig dag for studerende på 1. semester blandt med henblik på at understøtte de studerendes faglige integration, men også den sociale integration på studiet.
Formål
Formålet med den faglige dag er at klæde de nye studerende bedre på i forhold til, hvad det vil sige at være studerende på et universitet. Temaerne vil være studieteknik, studiehverdag og læring, idet læring vil være de studerendes fuldtidsarbejde de næste 5 år.
Indhold
Nogle af de spørgsmål, som vil blive belyst, er:
På dagen vil de studerende især skulle arbejde sammen i deres læsegrupper, og de vil møde:
Budget
Der er bevilget 39.504 kr. til projektet i 2011.