Hvad var problemstillingen?
Studiemiljøundersøgelsen 2011 viste, at nok bliver AU's e-læringssystemer anvendt på BSS, men primært som posthus og kun i lille grad til at aktivere de studerende i undervisningen og organisere deres arbejde mellem timerne. Ved at anvende e-læring og digitale medier i undervisningen som et blandt flere didaktiske greb kan man effektivt sikre større studenterdeltagelse før, under og efter undervisningen. Samtidig kan e-læring give underviseren indblik i de studerendes arbejde med stoffet, og en række forskellige muligheder for at give målrettet feedback til de studerende. Ud fra Studiemiljøundersøgelsen er der klare indikationer på, at underviserne ikke er klædt på til løfte denne opgave, og at de ikke har tilstrækkeligt kendskab til e-læring. Der vil derfor være en stor gevinst at hente ved at opkvalificere undervisere og kurser mhp. studenteraktiverende anvendelse af e-læring og medier.
Hvad er der gjort?
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Baggrund
Som det fremgår af studiemiljøundersøgelsen, scorer hele AU – men også BSS – lavt på spørgsmålet om, hvorvidt underviserne generelt er gode til at bruge de elektroniske læringsplatforme til at aktivere de studerende. Derfor er der ansøgt om midler til dette område.
Formål og indhold
Der ønskes udviklet et koncept for GoOnline, som går ud på, at underviserne gentænker og reorganiserer deres undervisningsforløb under hensyntagen til en vifte af digitale muligheder. Udgangspunktet er undervisningsforløbet og undervisernes læringsmål og didaktiske valg. Digitale værktøjer er én blandt flere hjælpemidler i den didaktiske værktøjskasse. Målet er at kunne organisere de studerendes læringsarbejde mere effektivt ved at aktivere de studerende (selv på store undervisningshold) mere før, under og efter konfrontationstimerne. Forventningen er, at det er muligt både at øge de studerendes arbejdsindsats, mængden af feedback og de studerendes læring.
Hensigten er at samle et hold på ca. 16 undervisere, hvor alle institutter så vidt muligt er repræsenteret, og hvor der vil blive udviklet og afprøvet et bærende koncept. CUL varetager proces og afvikling. Efterfølgende er det forventningen, at deltagerne bringer erfaringer og indspark med tilbage til fagmiljøerne og giver en grundig afrapportering.
Budget
Der er bevilget 155.280 kr. til projektet i 2011.