Organiseret peerfeedback og kollegial supervision for lægestuderende

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
Projektets mål har været at etablere et tværdisciplinært pilotsamarbejde mellem lægeuddannelsen og psykoonkologisk forskningsenhed om udvikling, afprøvning og evaluering af et tværdisciplinært undervisningsforløb, der trækker på dels psykoonkologi som ekspertiseområde i forhold til patientbehandling, dels på psykoonkologisk enheds erfaring med supervision af sundhedspersonale.


Hvad er der gjort?
Der er etableret en undervisergruppe, som skal undervise de studerende på 2. semester af kandidatuddannelsen i medicin. Underviserkursus er afholdt den 5., 6. og 7. december 2011 med Professor Bobby Zachariae og Maja O’Connor fra Psykoonkologisk Forskningsenhed som undervisere og Louise Binow Kjær fra Center for Medicinsk Uddannelse som kursusleder. Som en del af kurset er der udviklet en læringsportfolio, som de studerende skal udfylde løbende i forbindelse med undervisningen. Formålet med denne portfolio er, at den studerende reflekterer over, hvad han/hun har lært og betydningen for hans/hendes faglige, professionelle og personlige udvikling. Det første kursus i kollegial supervision for studerende er planlagt og gennemføres i foråret 2012.


Har initiativet haft den ønskede virkning?
Der er blevet etableret et tværdisciplinært samarbejde mellem lægeuddannelsen og psykoonkologisk forskningsenhed. Gennemførelsen af underviserkursus og arbejdet med en model for læringsportfolio har desuden givet den ønskede erfaring med, hvordan studerende kan træne kollegial supervision som en del af kommunikationsundervisningen på kandidatuddannelsen i medicin. Tilbagemeldingen fra de kommende undervisere, som alle er yngre læger, var meget positiv, og vi forventer, at såvel undervisere som studerende på kandidatuddannelsen i medicin kan få et stort udbytte af denne type undervisning/træning.



Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

Projektet danner grundlag for at indføre træning i kollegial supervision på 2. semester af kandidatuddannelsen i medicin. Til støtte for den løbende udvikling af kvaliteten af undervisningen evalueres de ovennævnte undervisningselementer med særligt henblik på at vurdere de studerendes oplevelse af relevans og undervisningens bidrag til deres lægefaglige identitet, professionelle kompetencer og behov for feedback. Projektet skal ses som et pilotprojekt, der kan udbredes til andre uddannelser.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
Kollegial supervision er relevant for de fleste faggrupper, og andre uddannelser kan lade sig inspirere af de erfaringer, som lægeuddannelsen nu får med denne type træning/undervisning. Opbygningen af underviserkurser i kommunikation og kollegial supervision er endvidere en model, der sikrer løbende kompetenceudvikling både præ- og postgraduat, hvilket andre uddannelser måske også kunne lade sig inspirere af.  

 

Projektbeskrivelse


Baggrund og formål

De studerende på medicin er generelt tilfredse og trives med deres studium. Alligevel blev der i Stu-diemiljøundersøgelsen også peget på nogle alvorlige problemområder i lægeuddannelsen. Kun 26 % af de lægestuderende oplevede, at der er gode muligheder for vejledning og feedback på deres faglige præstationer, og problemet var størst på kandidatdelen af uddannelsen. I studiemiljørappor-ten anbefales direkte, at ledelsen og underviserne bør overveje, om brug af organiseret peerfeedback kan bidrage til at afhjælpe problemet, og om der er behov for at styrke vejledernes vejledningskompetence. Lægeuddannelsen er midt i en omfattende studiereform, og som et led heri vil man gerne eksperimentere med undervisningsformer og feedback. I det nyetablerede professionsspor, der er et gennemgående kursus på 5 ECTS-points på hvert af de seks semestre af kandidat-delen, er der god mulighed for at eksperimentere med nye undervisningsformer. I professionsspor 1-kurset træner de studerende primært basale færdigheder. Det vil være dybt meningsfuldt, om man i professionsspor 2-kurset – sideløbende med den kliniske undervisning i kirurgi og onkologi (kræftsygdomme) – kunne træne de studerende i peerfeedback og kollegial supervision.


Indhold
Det tværdisciplinære udviklingsprojekt rummer fire elementer:

A. Udvikling og afprøvning af undervisning i kommunikation, peerfeedback og kollegial supervision med fokus på professionel udvikling. Færdigheder i kollegial supervision vil kunne give de studerende redskaber under studiet og samtidig være en vigtig færdighed i fremtidens sundhedsvæsen. Undervisningen er tænkt som et led i kompetenceudviklingen i forbindelse med progressionen i det planlagte professionsspor, der udover praktiske kliniske færdigheder bl.a. sigter mod at give den studerende mulighed for at reflektere over betydningen af de mellemmenneskelige relationer i sundhedsvæsenet samt lægens rolle, ansvar og muligheder for at udforske og agere i forhold til disse aspekter i mødet mellem læge og patient.

B. Udvikling af elementer til en læringsportfolio hvad angår peerfeedback og kollegial supervision. Som et vigtigt element i sikringen af de lægestuderendes læring og kompetenceudvikling udvikles i forbindelse med professionssporet en læringsportfolio, hvor den studerende reflekterer over hvad han/hun har lært og betydningen for hans/hendes faglige, professionelle og personlige udvikling. Som en del af projektet udvikles elementer til denne portfolio.

C. Udvikling og afprøvning af bidrag til forelæsningsrækken på lægeuddannelsens 2. del, 2. semester: Sundhedspsykologi og psykoonkologi. Som en integreret del af undervisningen i kirurgi og onkologi udvikles 7 forelæsninger mhp. at give den studerende indsigt i samspillet mellem psykologiske, biologiske, sociale faktorer og betydningen for livskvalitet og sygdomsforløb med særlig fokus på onkologi og kirurgi, herunder at give den studerende indsigt i viden om betydningen af de mellemmenneskelige relationer i sundhedsvæsenet for livskvalitet og helbred og lægens ansvar og muligheder for at udforske og agere i forhold til disse aspekter i mødet med patienten.

D. Evaluering af A, B og C. Til støtte for den løbende udvikling af kvaliteten af undervisningen eva-lueres de tværdisciplinære undervisningselementer med særlig henblik på at vurdere de studeren-des oplevelse af relevans og undervisningens bidrag til deres lægefaglige identitet, professionelle kompetencer og behov for feedback.


Budget
Der er bevilget 50.000 kr. til projektet i 2011.