Studieværksteder på BA-uddannelsernes 1. semester inden for fire sprog

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
Formålet med værkstederne er at fremme integrationen af nye studerende i det faglige og sociale miljø, at øge de studerendes arbejdstid på studiet og at sikre øget feedback og anden faglig vejledning af de studerende:

  • Give sprogstuderende på 1. semester mulighed for intensiv træning af deres grammatiske færdigheder og evt. kommunikationsfærdigheder inden for det/de valgte fremmedsprog
  • Styrke faglig og social integration af 1. semester studerende, herunder møde med ældre studerende (instruktorer)
  • Give nye studerende tilbud om aktiviteter, der kan styrke deres studieindsats ud over forberedelse til og deltagelse i forelæsninger og holdtimer


Hvad er der gjort?

  • Der er oprettet studieværksteder i tilknytning til grammatikundervisningen i de fire sprog. Inden for fransk og spansk har der endvidere været værksteder tilknyttet undervisningen i mundtlig sprogfærdighed
  • Værkstederne har typisk haft et forløb på 5 uger à 2 lektioner og har været placeret de sidste 5 uger inden eksamen
  • Værkstederne har været udviklet og tilrettelagt af videnskabeligt personale og gennemført af studenterinstruktorer
  • Instruktorerne har fået tilbud om et endagskursus for instruktorer tilrettelagt af Center for Uddannelse og Læring ved BSS

 
Har initiativet haft den ønskede virkning?
De i alt 210 studerende, der deltog i de sidste sessioner af de enkelte værksteder, har besvaret et evalueringsskema.  91 % af de studerende erklærer sig helt eller delvist enige i, at værkstedet har haft god sammenhæng med den ordinære undervisning i faget, og knap 87 % i, at værkstedet har gjort dem bedre rustet til at gå til eksamen. Hhv. 88,6 % og 73 % er helt eller delvist enige i, at værkstedet har været fagligt hhv. socialt udbytterigt. 95,2 % erklærer sig helt eller delvist enige i, at de gerne vil deltage i eventuelle kommende værksteder. Tilbagemeldinger fra de videnskabelige medarbejdere, der har fungeret som ansvarlige for værkstederne, er overvejende positive.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet har haft til formål at understøtte nye studerendes indlæring af faglige færdigheder, der udprøves efter 1. semester, og som danner grundlag for deres videre studier.  Målingspunkter kan være resultaterne fra de relevante prøver i vintereksamensterminen 11/12 (foreligger ikke på afrapporteringstidspunktet) sammenlignet med resultaterne fra terminen 10/11. Værkstederne er etableret med meget kort varsel, og planlægningsarbejdet i forbindelse med værkstederne har derfor været underkastet en for snæver tidsramme til, at de faglige miljøer har haft mulighed for at integrere værkstederne optimalt i studieforløbet. Som følge heraf skal projektet videreudvikles, før der evt. opstilles konkrete kvantitative målingspunkter.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
Der har tidligere været afholdt mindre studieværksteder specielt rettet mod studerende med særligt behov for opdatering/konsolidering af deres grammatiske færdigheder. Disse værksteder har været bemandet med videnskabelige medarbejdere. Projektet har vist, at der er et potentiale i dels at udbrede værkstedstilbuddet til alle nye studerende og evt. flere fagområder, dels at bemande værkstederne med instruktorer.

Projektbeskrivelse


Baggrund, formål og indhold
Bachelorstudienævnet for Sprog og Erhvervskommunikation vil oprette studiemiljøforbedrende aktiviteter i form af studieværksteder inden for sprogfagene på 1. semester af bacheloruddannelserne i to fremmedsprog, et fremmedsprog og europæiske studier og et fremmedsprog og virksomhedskommunikation.

Formålet med værkstederne er at fremme integrationen af nye studerende i det faglige og sociale miljø, at øge de studerendes arbejdstid på studiet og at sikre øget feedback og anden faglig vejledning af de studerende.  Arbejdet i værkstederne vil typisk bestå i løsning af konkrete faglige opgaver i grupper og under vejledning af en studenterinstruktor. Studieværkstederne vil blive skemalagt for de enkelte undervisningshold. Udviklingen af værkstederne vil blive foretaget af VIP'er, som også vil være ansvarlige for vejledning af instruktorerne. Et værkstedsforløb vil typisk omfatte 5 dobbelttimer og være tilknyttet et bestemt fag.

Værkstederne vil blive afholdt i efterårssemestret 2011, og der vil efterfølgende blive foretaget en evaluering med henblik på at fortsætte og udvikle sådanne værkstedsforløb som en integreret del af uddannelsernes undervisningsudbud. Der forventes senere etableret et samarbejde om disse forløb med sproguddannelserne på Arts.

Der har på BSS været gode erfaringer med afholdelse af grammatikværksteder inden for fransk og tysk til støtte for studerende med særlige behov for sproglig opgradering ved studiestart. En udbygning og udvikling af udbuddet af værksteder, hvor de nye studerende kan indgå i tæt samarbejde med hinanden og med studenterinstruktorer, vil kunne styrke såvel den faglige som den sociale integration af de nye studerende i studiemiljøet. Det vil samtidig betyde et øget undervisningsudbud, som forventes at kunne bidrage til, at de studerende fra studiestart vænner sig til at studere på fuld tid.

Der ønskes i efteråret 2011 etableret følgende studieværksteder:

  • Engelsk: Studieværksteder som forlængelse af undervisningen i grammatikdelen af The Structure and Sound of English
  • Fransk: Studieværksted som forlængelse af undervisningen i faget Grammatik og udtale. Det forudsættes, at udviklingsarbejdet sker i samarbejde med Arts, men at værkstedet etableres 2 steder. Studieværksted i tilknytning til faget Frankrig historisk og politisk
  • Spansk: Studieværksteder som forlængelse af undervisningen i faget Spansk kommunikation
  • Tysk: Studieværksteder  som forlængelse af undervisningen i faget Grammatik und Sprachkompetenz

Budget
Der er bevilget 118.610 kr. til projektet i 2011.