Tekniske platforme og informationer

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
Health ligger helt i bunden af Studiemiljøundersøgelsen, når det gælder brugen af e-læringsplatforme og elektronisk kommunikation til de studerende.


Hvad er der gjort?
Vi har udviklet og pilottestet et sms-system i forbindelse med to kursusforløb og en eksamen. Der er i perioden afsendt godt 700 sms-beskeder til studerende med en 99,3 % succesrate.


Har initiativet haft den ønskede virkning?
Ja, servicen er blevet meget positivt modtaget og efterspurgt.


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Systemet kan med fordel implementeres på Health og muligvis hele AU i løbet af 2012. Der vil være mulighed for at opbygge en fleksibel database med mobiltelefonnumre og mailadresser på de studerende og ansatte. Dermed opnås en moderne kommunikationsplatform, som ikke eksisterer i dag. Systemet vil kunne fungere i både daglig drift samt give mulighed for at kommunikere, når det interne system går ned. Projektet vil kunne blive blandt de tre mest værdsatte kommunikationsformer i løbet af 2012 fra AU.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
En simpel og direkte kommunikationsform direkte ned i lommen på den enkelte kan være mere værdsat end en højteknologisk og tung kommunikation i form af applikationer, hjemmesider, blogs eller Learning-management-systemer. Dermed vil sms-projektet med en relativt lille investering kunne løfte kommunikationen fra studieadministrationen til de studerende markant.

Projektbeskrivelse


Baggrund
Health ligger helt i bunden af studiemiljøundersøgelsen, når det gælder e-læringsplatforme. Dette er på sin vis lidt paradoksalt, da Health samtidig kan fremvise universitetets højeste tal for trivsel og faglig integration. Vi ved imidlertid fra studienævnene på Health, at der generelt er et stort problem med at gøre informationer om studierne tilgængelige for de studerende på det rette tidspunkt og den rette måde. Dette forstærkes af, at vore studerende befinder sig geografisk spredt. Alene på klinikdelen af lægeuddannelsen befinder vores studerende sig på mere end 50 geografisk spredte afdelinger. De studerende har derfor ikke altid adgang til computere, hvilket gør det svært at nå dem med informationer om for eksempel flytning og aflysning af timer. Samtidig ved vi, at unge mennesker i stigende grad bruger deres telefoner som kommunikationsmiddel. Vi vil derfor gerne afprøve, hvor vidt vi hurtigt og effektivt kan nå vores studerende via sms. Aktiviteten vil også udgøre en god forberedelse til det kommende edu-it og vil kunne give en generel forbedring af vores viden om de studerendes behov for studierelaterede informationer.


Indhold
Vi vil pilotteste et sms-system med to semestre af medicinstuderende, da det er medicinstudiet, der har de største udfordringer mht. geografisk spredning. Der vil dels indgå første semester på bacheloruddannelsen og dels første semester på kandidatuddannelsen. Projektet vil i første omgang rette sig mod den studieadministrative kommunikation, men det vil også afdække, om der kan tænkes sms-kommunikation mellem undervisere og studerende.

Projektet vil fokusere på:

  • Hvilke informationer de studerende har brug for (via interviews med administration, studerende og undervisere)
  • Hvordan kontaktoplysninger indsamles og vedligeholdes (dette er vigtigt, bl.a. fordi vi ved, at der i dag er store problemer med entydig e-mail-identifikation)
  • Den studieadministrative effekt ift. arbejdsomkostninger

Projektets opfølgningsform/metode
Projektet evalueres både mht. effektivitet og tilfredshed blandt studerende og administration. Der stiles mod at kunne komme med argumenter for både for og imod et sms-system, som kan nyttiggøres – også for andre uddannelser og andre fakulteter.


Budget
Der er bevilget 100.000 kr. til projektet i 2011.