Kursus i stresshåndtering for studievejledere

Afrapportering


Hvad var problemstillingen?
Ca. 10 % af universitets studerende angiver at have oplevet stærke symptomer på stress i forbindelse med deres studium, og knap en tredjedel har haft det i perioder op til eksamen. Centralt i strategien for studie- og erhvervsvejledning 2010-2014 er visionen om, at studievejledningen på AU bidrager konkret og proaktivt til, at de studerende mestrer deres uddannelse og studieliv. I studievejledningen ønskes derfor større indsigt i fænomenet stress, således at studievejlederne kan være med til at forebygge og understøtte studerendes håndtering af stress. Derfor søgtes midler til et kursus for samtlige studievejledere i vejledning af studerende med stress. Kompetenceudvikling sikrer en langsigtet nytte af midlerne.


Hvad er der gjort?

Der er afholdt 5 kurser á 1 dags varighed i november og december. 4 kurser på Campus Aarhus og 1 på Campus Emdrup. 104 studievejledere har gennemført kurset. Kurserne af afholdt af stresskonsulentfirmaet Spine. Der er desuden udviklet et forebyggende stress-oplæg med vejledning, som studievejledere fremadrettet kan holde for studerende. Oplægget er udarbejdet i samarbejde med Spine.


Har initiativet haft den ønskede virkning?

Kortsigtet vurdering: Ja. De deltagende studievejledere har evalueret kurset positivt og vurderer, at de:

  • er blevet bedre til at opdage stress
  • har fået indsigt i og viden om, hvad stress er og hvordan den opleves
  • har fået kendskab til metoder til forebyggelse af stress
  • har fået kendskab til metoder til håndtering af stress


Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Resultaterne af projektet vil først vise sig i 2012/2013, efterhånden som vejlederne dels hjælper studerende med stress-symptomer, dels får afviklet forebyggende oplæg. Potentialet fremadrettet vurderes derfor som stort, da der er tale om generel kompetenceudvikling.


Hvad kan universitetet lære af projektet?
På kort sigt at kompetenceudvikling kommer flest mulige studerende til gavn. På længere sigt forhåbentligt at en fokuseret indsats ift. stress kan gøre en forskel for de studerende.

 

Projektbeskrivelse

Baggrund og formål
Ca. 10 % af universitets studerende angiver at have oplevet stærke stresssymptomer i forbindelse med deres studium, og knap en tredjedel har haft det i perioder op til eksamen. I studievejledningen ønskes større indsigt i fænomenet stress, således at studievejlederne kan være med til at forebygge og understøtte studerendes håndtering af stress. Derfor søges midler til et kursus for samtlige studievejledere i vejledning af studerende med stress. Kompetenceudvikling ikrer en langsigtet nytte af midlerne.

Centralt i strategien for studie- og erhvervsvejledning 2010-2014 er visionen om, at studievejledningen på AU bidrager konkret og proaktivt til, at de studerende mestrer deres uddannelse og studieliv. Som vejledere er vi på en række områder allerede både metodisk og teoretisk godt klædt på til at forebygge og tackle de situationer, som kan udløse stærk stress. AU’s nuværende kompetenceudvikling og uddannelsesprogram for studenterstudievejleder og fastansatte vejledere adresserer dog ikke direkte stress i de studerendes studieliv og har ikke mulighed for at gøre det i nødvendigt omfang.


Indhold
Hvordan spotter studievejlederne stress hos studerende, og hvordan handler de ved stress? Kurset skal understøtte studievejlederne, så de bliver bedre til at støtte den studerendes arbejde med stresshåndtering. Kurset skal bidrage med:

  • Indsigt i og viden om hvad stress er og hvordan den opleves
  • Introduktion til den nyeste forskning om stress
  • Præsentation af metoder til forebyggelse af stress
  • Præsentation af metoder til håndtering af stress

Kursusleder er Thomas Pape fra virksomheden Spine

Der afholdes 5 kurser á 1 dags varighed i november og december. 4 kurser på Campus Aarhus og 1 på Campus Emdrup. Ca. 100 studievejledere forventes at gennemføre kurset.

Kurset vil blive fulgt op med udvikling af nye eller reviderede individuelle og kollektive vejledningsinitiativer samt fokus på øget samarbejde med relevante partnere, f.eks. studenterrådgivningen i Aarhus.


Budget
Der er bevilget 360.000 kr. til projektet i 2011.