Mentor-ordning på 2. semester

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

 

 Med udgangspunkt i studiemiljøundersøgelsens resultater har Studienævnet på Statskundskab samt Institut for Statskundskab gennemført et pilot-projekt med en mentor-ordning på 1. og 2. semester. Formået er at styrke den sociale og faglige integration. Herudover kan en mentor-ordning bidrage til at sænke frafaldet ved at imødekomme eventuelle problemer, førsteårsstuderende måtte have i forhold til at tilrettelægge studielivet og hverdagen. En mentor vil kunne opfange eventuelle problemer tidligere end instituttet, som først registrerer eventuelle problemer, når en studerende registreres som ikke-studieaktiv.



Hvad er der gjort?

 

 Mentorer er blevet ansat og har fået et kursus. Mentorerne har fungeret som en ekstra kontakt til instituttets faglige miljø, der har givet de studerende hurtig feedback på spørgsmål og usikkerheder og i det hele taget medvirket til, at de førsteårsstuderendes er blevet hjulpet til en hurtig faglig og social integration på studiet.



Har initiativet haft den ønskede virkning?

 

Evalueringen af pilotforsøget har været overordentlig positiv. Projektet er forløbet som planlagt. Der er udviklet et eksperimentelt projektdesign og planlagt en mentoruddannelse, og der er ”ansat” 30 frivillige mentorer (14 mænd og 16 kvinder på sidste del af BA-uddannelsen eller kandidatuddannelsen i Statskundskab). Den foreløbige tilbagemelding fra de projektansvarlige er, at projektet forløber godt. En mere systematisk evaluering der inkluderer en survey er i skrivende stund under udarbejdelse. En erfaring er, at der sker for meget på 1. semester til, at det er hensigtsmæssigt at mentorordningen er koncentreret her. Derfor vil hovedvægten af forløbet fremover ligge på 2. semester. Der evalueres løbende.

 

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?


(Her kan der evt. opsættes ”key performance indikators”, som informerer om eventuelle fremtidige milepæle/målingspunkter efter afrapporteringstidspunktet.)
Potentialet er på baggrund af de positive erfaringer godt. Hensigten er at udvide reækkevidden af mentorerne år for år således at en hel årgang kan få tilbuddet.

 

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

 

At bruge mentorordninger som et værktøj til både at fastholde de studerende og forbedre det faglige og sociale studiemiljø. At de studerende der reelt ikke ønsker at fortsætte på studiet erkender dette på et så tidligt tidspunkt som muligt.

Projektbeskrivelse

 

Baggrund

Med udgangspunkt i studiemiljøundersøgelsens resultater har Studienævnet på Statskundskab samt Institut for Statskundskab gennemført et pilot-projekt med en mentor-ordning på 1. og 2. semester. Denne ansøgning søger at udrulle og institutionalisere en sådan mentorordning.

Indhold

De studerende på 1. semester får i slutningen af semestret tilknyttet en mentor, der kan være de samme personer, som har fungeret som tutorer, men som oftest bør være ældre studerende og specialestuderende. Mentorerne skal hjælpe de studerende med studierelaterede spørgsmål, fx studieteknik, planlægning af studietid, fastholdelse af motivation, forberedelse til forelæsninger, arbejdet i læsegrupperne mv. Mentorerne gennemgår forud for (eller i starten af) perioden et 2-dages internat med en coach som forberedelse på opgaven som mentor. Herefter fortsætter mentorordningen på 2. semester.

Hidtidige erfaringer

Mentorerne har fungeret som en ekstra kontakt til instituttets faglige miljø, der har givet de studerende hurtig feedback på spørgsmål og usikkerheder og i det hele taget medvirket til, at de førsteårsstuderende er blevet hjulpet til en hurtig faglig og social integration på studiet.

Evalueringen af pilot-projektet har været overordentlig positiv. Projektet er forløbet som planlagt. Der er udviklet et eksperimentelt projektdesign og planlagt en mentoruddannelse, og der er ”ansat” 30 frivillige mentorer (14 mænd og 16 kvinder på sidste del af BA-uddannelsen eller kandidatuddannelsen i Statskundskab). Den foreløbige tilbagemelding fra de projektansvarlige er, at projektet forløber godt. En mere systematisk evaluering der inkluderer en survey er i skrivende stund undervejs. En erfaring er, at der sker for meget på 1. semester til, at det er hensigtsmæssigt at mentorordningen er koncentreret her. Derfor er hovedvægten af forløbet fremover lagt på 2. semester.

Formål

Formålet med det nuværende projekt er at udrulle pilotprojektet til et tilbud, som gradvist flere førsteårsstuderende vil få fra efteråret 2012, med henblik på, at alle til sidst bør have tilbuddet. IFSK arbejder således på at institutionalisere denne ordning som en naturlig fortsættelse af RUS- introduktionen og den faglige læringsdag på 1. semester (3. led i RUS- arrangementer). Mentor-ordningen bliver hermed RUS- arrangementets 4. og afsluttende led.

Formålet er at styrke den sociale og faglige integration. Herudover kan en mentor-ordning bidrage til at sænke frafaldet ved at imødekomme eventuelle problemer, førsteårsstuderende måtte have i forhold til at tilrettelægge studielivet og hverdagen. En mentor vil kunne opfange eventuelle problemer tidligere end instituttet, som først registrere eventuelle problemer, når en studerende registreres som ikke - studeaktiv.

Budget

Der er bevilget 155.000 kr. til projektet i 2012.