Hvad var problemstillingen?
At mindske frafald/studieskift på bacheloruddannelsens 1. semester gennem en bedre faglig integration på studiet
Hvad er der gjort?
Tilknytning af 2 mentorer pr. øvelseshold. Mentorerne mødes med øvelsesholdet en gang om ugen. Herudover er ansat to instruktorer, der afholder møde med mentorerne en gang om måneden for at følge op på projektet.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Kan ikke vurderes på nuværende tidspunkt. Projektet er evalueret. Der henvises til vedlagte evalueringsrapport.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet kan eventuelt videreføres/permanentgøres afhængig af frafaldet på 1. år for optag 2012.
Baggrund og formål
Frafaldet på bachelor er særligt stort med godt 30 %, hvoraf langt den største del falder fra på første semester. Størstedelen af de frafaldne opgiver ikke en videregående uddannelse, men fortsætter på en anden videregående uddannelse og ofte indenfor BSS. Dette studieskift er studieforlængende, og der er idéen, at mentorerne skal fungere som en ekstra kontakt til institutternes faglig miljø, der kan reducere de studerendes faglig usikkerhed og i det hele taget medvirke til, at de førsteårsstuderende sikres en bedre faglig integration på studiet.
Indhold
Projektet gennemføres ved ansættelse af to instruktorer der har det overordnede ansvar for projektet og med afrapportering ved en evalueringsundersøgelse blandt de studerende i december. Der tilknyttes 2 mentorer per øvelseshold, evt. ved forlængelse af tutorordningen fra rusintroduktionen. Mentorerne mødes med øvelsesholdene en gang i ugen, og instruktorerne afholder mentormøder en gang i måneden for at følge op på projektet. Studielederne afholder møde med instruktorerne og sørger for den faglige afrapportering.
Budget
Der er bevilget 218.400 kr. til projektet i 2012.