Hvad var problemstillingen?
Baggrund
På baggrund af beslutningen i undervisningsgruppe fransk skal de tildelte midler benyttes til at dække et pilotprojekt i faget Frankrig historisk og politisk på 1. semester. Projektet har som formål at fremme de studerendes oplevelse af self efficacy, dvs. deres forståelse af, at de i stigende grad tilegner sig fagets kompetencemål.
Formål
Dette projekt kan give de studerende mulighed for at opbygge self efficacy ved at tilbyde dem masser af feedback, men det koster tid og penge.
Indhold
En mere effektiv måde, hvorpå man både kan give feedback og inddrage dem i det faglige miljø er at lade dem være med til at rette deres hjemmeopgaver.
Hvad er der gjort?
Der er afholdt en række feedback øvelser i ES 2012 i faget Frankrig historisk og politisk efter følgende model:
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Initiativet har betydet, at de studerende ikke har været spor i tvivl om fagets læringsmål og evalueringskriterier, idet de har anvendt dem i deres feedbackøvelser. Det er svært at sige, om de er blevet dygtigere / har fået styrket deres self-efficacy, idet eksamensresultaterne er relativt dårlige. Det er de imidlertid også for det andet fag, de har haft sideløbende på franskstudiet.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
(Her kan der evt. opsættes ”key performance indikators”, som informerer om eventuelle fremtidige milepæle/målingspunkter efter afrapporteringstidspunktet.)
Tanken bag projektet er, at hvis det bliver en succes, vil styringen af den skriftlige feedback kunne varetages af en studenterinstruktor fremover. De studerende vil få mere feedback, og det vil være en billigere løsning end retning ved VIP.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Nu er det et meget lille projekt, men jeg er helt overbevist om, at vi med denne model kan styrke feedbackdimensionen på de mange store hold, vi har på universitetet, og arbejdet med at forfine metoden og udbrede den er kun lige begyndt.
Baggrund
På baggrund af beslutningen i undervisningsgruppe fransk skal de tildelte midler benyttes til at dække et pilotprojekt i faget Frankrig historisk og politisk på 1. semester. Projektet har som formål at fremme de studerendes oplevelse af self efficacy, dvs. deres forståelse af, at de i stigende grad tilegner sig fagets kompetence- mål.
De studerende er ikke 100 % internt motiverede. Den eksterne motivation kan være betinget af social anerkendelse eller tilfredsstillelse af konkurrence- genet, men oftest oplevelse af at slå til, at blive dygtigere, mere sikker på sig selv = self efficacy.
Formål
Dette projekt kan give de studerende mulighed for at opbygge self efficacy ved at tilbyde dem masser af feedback, men det koster tid og penge.
Indhold
En mere effektiv måde, hvorpå man både kan give feedback og inddrage dem i det faglige miljø er at lade dem være med til at rette deres hjemmeopgaver.
Forslag:
Hvad opnås herved?
Hvordan gøres det?
Tanken bag projektet er, at hvis det bliver en succes, vil styringen af den skriftlige feedback kunne varetages af en studenterinstruktor fremover. De studerende vil få mere feedback, og det vil være en billigere løsning end retning ved VIP.
Omlægning af opgavestrukturen og evaluering af projektet vil koste anslået 20 timer, som skal lægges oven i de udmeldte 173 timer (inkl. eksamen). Og håbet er altså, at faget fremover vil kunne klare sig med lidt færre end de 173 timer.
Budget
Der er bevilget 6.800 kr. til projektet i 2012.