’Feedback øvelser’ i fransk undervisningen

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

Baggrund

På baggrund af beslutningen i undervisningsgruppe fransk skal de tildelte midler benyttes til at dække et pilotprojekt i faget Frankrig historisk og politisk på 1. semester. Projektet har som formål at fremme de studerendes oplevelse af self efficacy, dvs. deres forståelse af, at de i stigende grad tilegner sig fagets kompetencemål.

Formål

Dette projekt kan give de studerende mulighed for at opbygge self efficacy ved at tilbyde dem masser af feedback, men det koster tid og penge.

Indhold

En mere effektiv måde, hvorpå man både kan give feedback og inddrage dem i det faglige miljø er at lade dem være med til at rette deres hjemmeopgaver.

 

Hvad er der gjort?

 

Der er afholdt en række feedback øvelser i ES 2012 i faget Frankrig historisk og politisk efter følgende model:

 

  1. De studerende får 3 korte hjemmeopgaver i løbet af semesteret. Læringsmålet for dem skal stå klart, og evalueringskriterierne ligeså. Opgaverne skal bearbejde det stof, der netop er blevet gennemgået.
  2. Der udarbejdes en modelbesvarelse og en hjælp til at give karakterer (på fx 3 niveauer). Opgaverne påtegnes en anonym identifikation og uddeles på holdet. De studerende arbejder i par, som hver retter 2 opgaver skrevet af medstuderende.
  3. En kopi af opgaven beholder den studerende selv. Inden hun får sin egen rettede opgave tilbage, skal hun på baggrund af det just overståede rettearbejde rette og bedømme sin egen besvarelse, hvorefter de rettede opgaver distribueres.

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Initiativet har betydet, at de studerende ikke har været spor i tvivl om fagets læringsmål og evalueringskriterier, idet de har anvendt dem i deres feedbackøvelser.  Det er svært at sige, om de er blevet dygtigere / har fået styrket deres self-efficacy, idet eksamensresultaterne er relativt dårlige. Det er de imidlertid også for det andet fag, de har haft sideløbende på franskstudiet.

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?


(Her kan der evt. opsættes ”key performance indikators”, som informerer om eventuelle fremtidige milepæle/målingspunkter efter afrapporteringstidspunktet.)

Tanken bag projektet er, at hvis det bliver en succes, vil styringen af den skriftlige feedback kunne varetages af en studenterinstruktor fremover. De studerende vil få mere feedback, og det vil være en billigere løsning end retning ved VIP.

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Nu er det et meget lille projekt, men jeg er helt overbevist om, at vi med denne model  kan styrke feedbackdimensionen på de mange store hold, vi har på universitetet, og arbejdet med at forfine metoden og udbrede den er kun lige begyndt.

 

 

Projektbeskrivelse

 

Baggrund

På baggrund af beslutningen i undervisningsgruppe fransk skal de tildelte midler benyttes til at dække et pilotprojekt i faget Frankrig historisk og politisk på 1. semester. Projektet har som formål at fremme de studerendes oplevelse af self efficacy, dvs. deres forståelse af, at de i stigende grad tilegner sig fagets kompetence- mål.

De studerende er ikke 100 % internt motiverede. Den eksterne motivation kan være betinget af social anerkendelse eller tilfredsstillelse af konkurrence- genet, men oftest oplevelse af at slå til, at blive dygtigere, mere sikker på sig selv = self efficacy. 

Formål

Dette projekt kan give de studerende mulighed for at opbygge self efficacy ved at tilbyde dem masser af feedback, men det koster tid og penge.

Indhold

En mere effektiv måde, hvorpå man både kan give feedback og inddrage dem i det faglige miljø er at lade dem være med til at rette deres hjemmeopgaver.

Forslag:

  1. Man giver dem fx 5 korte hjemmeopgaver i løbet af semesteret. Læringsmålet for dem skal stå klart, og evalueringskriterierne ligeså. Opgaverne skal bearbejde det stof, der netop er blevet gennemgået.
  2. Der udarbejdes en modelbesvarelse og en hjælp til at give karakterer (på fx 3 niveauer). Opgaverne påtegnes en anonym identifikation og uddeles på holdet. De studerende arbejder i par, som hver retter 2 opgaver skrevet af medstuderende.
  3. En kopi af opgaven beholder den studerende selv. Inden hun får sin egen rettede opgave tilbage, skal hun på baggrund af det just overståede rettearbejde rette og bedømme sin egen besvarelse, hvorefter de rettede opgaver distribueres.

Hvad opnås herved?

  1. At de studerende får en meget konkret bevidsthed om. Hvilke kriterier, vi har for kvalitet i vores fag.
  2. At de hjælpes til at anvende de kriterier på deres egne præsentationer og derved bliver bedre til at evaluere dig selv.
  3. At de får masser feedback.
  4. De får anvendt faget og derved lært en masse – vi ved at tekstrevision er meget lærerigt.

Hvordan gøres det?

  1. Det kan gøre i faget Frankrig historisk og politisk. I grammatik er det superrelevant, men det er uvist om der kan gøres noget her.
  2. Underviseren udarbejder opgaverne og modelbesvarelserne, og instruktorerne står for den konkrete gennemførsel af feedbackøvelsen.
  3. Underviser retter et par opgaver og bedømmer dem til sammenligning som kvalitetstjek af processen og kan tage en efterfølgende diskussion om opgaven med holdet.

Tanken bag projektet er, at hvis det bliver en succes, vil styringen af den skriftlige feedback kunne varetages af en studenterinstruktor fremover. De studerende vil få mere feedback, og det vil være en billigere løsning end retning ved VIP.                    

Omlægning af opgavestrukturen og evaluering af projektet vil koste anslået 20 timer, som skal lægges oven i de udmeldte 173 timer (inkl. eksamen). Og håbet er altså, at faget fremover vil kunne klare sig med lidt færre end de 173 timer. 

Budget

Der er bevilget 6.800 kr. til projektet i 2012.