Hvad var problemstillingen?
Baggrund
Der har tidligere været afholdt semestermøder for nye franskstuderende, hvor fagene har været centrum. Vi ønsker at videreudvikle disse møder, sådan at de i højere grad fokuserer på de studerendes studieadfærd i bred forstand og giver dem lejlighed til at drøfte de udfordringer, de møder på 1. semester, med medstuderende og undervisere.
Formål
Formålet med møderne er således at styrke den faglige integration på franskstudiet gennem møder mellem studerende og undervisere, hvor studierelaterede problemstillinger, som de studerende oplever i løbet af deres 1. semester, kan adresseres på en struktureret og fremadrettet måde.
Indhold
De tildelte midler vil blive anvendt til udarbejdelse af et mødekoncept, der kan bidrage til, at de studerende reflekterer over de studiemæssige valg, de mere eller mindre bevidst træffer, fx deres tidsmæssige prioriteringer, og således understøtte, at de vælger hensigtsmæssige studiestrategier.
10 timer vil blive anvendt til konceptudvikling, deltagelse i møder samt afsluttende evaluering.
Hvad er der gjort?
Der er udviklet et koncept til semestermøderne. Der er efterfølgende (i oktober og i november) afholdt 2 semestermøder af 3 timers-varighed med deltagelse af undervisere fra BCOM samt – på det sidste møde – fra ARTS (pga. samarbejdet mellem sproguddannelserne på ARTS og BSS)..
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Der har været pænt fremmøde til begge semestermøderne, hvor de studerende har drøftet studierelaterede emner indbyrdes og med underviserne. Efter hvert møde er der udarbejdet et notat/referat over de væsentligste problemstillinger mhp. videre drøftelse i undervisningsgruppe fransk.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
(Her kan der evt. opsættes ”key performance indikators”, som informerer om eventuelle fremtidige milepæle/målingspunkter efter afrapporteringstidspunktet.)
Studienævnet for Erhvervskommunikation har besluttet, at der fremadrettet vil blive afholdt såkaldte uddannelsesmøder for de forskellige uddannelsesretninger på BA-uddannelserne i International Virksomhedskommunikation. Studielederen har besluttet at tage udgangspunkt i det koncept, der har været anvendt i dette projekt, ved tilrettelæggelsen af disse uddannelsesmøder, der er tænkt som et supplement til de kvantitative undervisningsevalueringer.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Møder mellem undervisere og studerende er et værdifuldt supplement til de kvantitative undervisningsevalueringer. Det er en forholdsmæssig tidskrævende aktivitet, og det kan derfor være hensigtsmæssigt at arbejde med sådanne møder i en fast turnus (fx kun på 1. semester eller skiftevis mellem semestre), ligesom det bør overvejes, om møderne skal være for alle studerende eller for udvalgte repræsentanter for de forskellige årgange.
Baggrund
Der har tidligere været afholdt semestermøder for nye franskstuderende, hvor fagene har været centrum. Vi ønsker at videreudvikle disse møder, sådan at de i højere grad fokuserer på de studerendes studieadfærd i bred forstand og giver dem lejlighed til at drøfte de udfordringer, de møder på 1. semester, med medstuderende og undervisere.
Formål
Formålet med møderne er således at styrke den faglige integration på franskstudiet gennem møder mellem studerende og undervisere, hvor studierelaterede problemstillinger, som de studerende oplever i løbet af deres 1. semester, kan adresseres på en struktureret og fremadrettet måde.
Indhold
De tildelte midler vil blive anvendt til udarbejdelse af et mødekoncept, der kan bidrage til, at de studerende reflekterer over de studiemæssige valg, de mere eller mindre bevidst træffer, fx deres tidsmæssige prioriteringer, og således understøtte, at de vælger hensigtsmæssige studiestrategier.
10 timer vil blive anvendt til konceptudvikling, deltagelse i møder samt afsluttende evaluering.
Budget
Der er bevilget 3.400 kr. til projektet i 2012.