Eksperimenterende grammatikværksted

Afrapportering

Hvad var problemstillingen?

Som led i en intern reformproces på en række BA-fag har vi indlagt opfølgende instruktorundervisning på nogle fag og vi har ønsket at teste effekten af instruktorundervisningen. Dette skulle ske ved at udbyde et grammatikværksted til de BA-studerende på 1. semester. Tanken var oprindelig, at værkstedet skulle udbydes ved henholdsvis en VIP, en instruktor og en ”VIP-mandsopdækket” instruktor. Dette viste sig dog ikke at være gennemførligt i praksis. Jeg holdt ugentligt møde med begge instruktorer.



Hvad er der gjort?

I uge 37 lavede jeg en indgangstest med alle 1. semesterstuderende og drøftede med udgangspunkt i resultatet af denne med den enkelte studerende, hvorvidt det var påkrævet / anbefalelsesværdigt at deltage i grammatikværkstedet. Jeg påpegede dog, at alle, der havde lyst, var mere end velkomne til at deltage.  Undervisningen forløb med en dobbelttime i 7 uger: ugerne 39, 40, 41, 45-48, og førte således direkte frem til eksamen i uge 50. Den sidste mødegang gentog vi indgangstesten og sammenlignede den enkeltes resultat fra dengang.

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Med baggrund i den individuelle holdsammensætning kan der næppe konkluderes noget entydigt med henblik på henholdsvis VIP-undervisning og instruktorundervisning. Dog fremgår det, at der er opnået fremskridt på alle holdene. Disse fremskridt kan man næppe heller entydigt tillægge værkstedsundervisningen, da man må gå ud fra, at der under alle omstændigheder vil ske forbedringer i løbet af semestret.



Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
(Her kan der evt. opsættes ”key performance indikators”, som informerer om eventuelle fremtidige milepæle/målingspunkter efter afrapporteringstidspunktet.)

 

Da projektet alt andet lige har dokumenteret en faglig udvikling vil det efter den tyske undervisningsgruppes vurdering være en god ide, hvis der fremadrettet bevilliges midler til lignende tiltag.

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Jeg er af den opfattelse, at tilbuddet om værkstedsundervisning har en stor signalværdi for de studerende – også for de studerende, der ikke har deltaget. De føler, at der bliver taget hensyn til, at nogle af dem ikke har beskæftiget sig med grammatik i et længere tidsrum før studiets påbegyndelse. Dette er ved studiestart årsag til bekymring og usikkerhed hos mange. Set på den baggrund, kan jeg kun anbefale, at værkstedsundervisningen fortsat tilbydes de 1. årsstuderende i en eller anden form.

Projektbeskrivelse

Baggrund

Der er i den tyske faggruppe indledt en intern reformproces af vores BA- fag med henblik på, at øge de studerendes faglighed og læringsudbytte, hvilket på sigt forhåbentlig kan bidrage til at mindske frafaldet og samtidig øge de studerendes incitament til at vælge en af vores CLM- uddannelser.

Indhold

Vi har iværksat en rullende fagudvikling af en række BA-fag. På 1. semester gælder dette for faget textkommunikation, hvor vi har besluttet at organisere undervisningen som fællesforelæsninger (for tre hold) med indlagte workshops ved VIPere og opfølgende instruktorundervisning på holdene. Vi er meget spændte på de studerendes reaktion og ikke mindst deres faglige udbytte af instruktorundervisningen. For at undersøge, om instruktorundervisning bidrager positivt til de studerendes læringsproces, udbyder vi i efteråret 2012 et grammatikværksted til studerende på BA 1. semester ved henholdsvis en VIPer, en instruktor og en ”VIP-mandsopdækket” instruktor. Tanken er at teste de studerendes grammatikfærdigheder i starten af semesteret og igen ved udgangen af semesteret for på den måde at kunne måle effekten af de forskellige undervisningsformer. Eksperimentet vil således kunne give os et didaktisk fingerpeg om, hvordan vi bedst organiserer vores undervisning i fremtiden, hvor vi fortsat er i gang med at fagudvikle vores BA- fag med det formål, at de studerende, der starter på BA tysk i efteråret 2012, møder et fuldstændigt nyudviklet tyskstudium.

Formål

Hensigten med dette projekt er at styrke fagligheden og at foretage effektmåling af undervisningsformer.

Budget

Der er bevilget 36.630 kr. til projektet i 2012.