Hvad var problemstillingen?
Studiemiljøundersøgelsen 2011 afslørede et ønske blandt studerende om mere kontakt til og feedback fra VIP undervisere, eksempelvis i forbindelse med projektskrivning. Samtidig har vi som undervisere og vejledere erfaret at mange studerende ikke på optimal vis formår at integrere videnskabelige metoder i projekterne. Der synes således at mangle en brobygning mellem de videnskabelige metoder og konkrete faglige problemstillinger.
Hvad er der gjort?
Vi har læst en række projektrapporter, som tidligere er afleveret inden for faget Corporate Communication og på den baggrund har vi udpeget nogle generelle problemfelter i mødet mellem faglige problemstillinger og videnskabelige metoder. Det har vi fremlagt på et 2 timers fagseminar, sammen med en række refleksionsspørgsmål til diskussion in plenum.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Seminaret blev godt modtaget af de studerende. Der var et stort fremmøde med aktivt deltagende, spørgelystne og diskuterende studerende. De studerende gav desuden udtryk for en øget forståelse af sammenhængen mellem teorier, faglige og videnskabelige metoder – en forståelse som vi også selv kunne konstatere, efterhånden som diskussionerne udviklede sig.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet kunne også overvejes indført i forbindelse med andre fag, eksempelvis Intern Kommunikation (BA 4. semester), Ekstern Kommunikation (BA 5. semester). Vi ser specielt potentialet i forbindelse med de fag, hvor holdundervisning og projektvejledning varetages af DVIP for dermed at styrke VIP/stud dialogen.
Formen kunne desuden være relevant på kandidatuddannelsens praktikorienterede forløb.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Vi har med dette projekt sat fokus på udfordringerne med at integrere videnskabelig metode i projektrapporter og større opgaver. Erfaringerne herfra kan imidlertid også overføres til andre problematikker. Det handler således om at bygge bro mellem en uddannelses enkelte dele; hjælpe til med at skabe rammerne og etablere de nødvendige forudsætninger for at den studerende kan lave de nødvendige koblinger mellem uddannelsens enkelte dele.
Baggrund
I forbindelse med Studiemiljøundersøgelsen 2011 tildeltes Virksomhedskommunikation blandt andet midler til at imødekomme de studerendes efterspørgsel efter mere feedback fra underviserne på projekter og eksaminer. I den forbindelse udviklede vi et ”kollektivt feedback”- koncept. Desværre var deltagelsesprocenten blandt de studerende meget lav (blandt anden på grund af de studerendes manglende orientering via Campus). Vi gjorde os i den forbindelse nogle vigtige erfaringer, som ligger til grund for udviklingen af dette projekt.
Indhold og formål
Med dette projekt er ønsket at sikre den metodiske og faglige i de studerendes udarbejdelse af større projektopgaver. Med udgangspunkt i de projektrapporter, som tidligere er afleveret inden for faget, udpeger vi generelle problemfelter samt udarbejder diskussions- og refleksionsspørgsmål forbundet hermed, som vi fremlægger på et fagseminar og diskuterer med de studerende.
Budget
Der er bevilget 6.200 kr. til projektet i 2012.