Hvad var problemstillingen?
Institut for Erhvervskommunikation står i en vanskelig økonomisk situation, hvor vi er nødt til at bruge færre ressourcer på undervisning. Et af de planlagte tiltag på instituttet består i at reducere væsentligt i den holdundervisning, der følger op på forelæsninger. Rapporten skitserer nogle kompensatoriske tiltag, der kan tages i den forbindelse.
Hvad er der gjort?
Endnu intet.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Se pkt. 2 ovenfor.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
At forhindre frafald/øget studietid pga. reduktion af ressourcer til undervisningsaktiviteter og at skabe en mere effektiv og engagerende studiekultur instituttets studerende.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
En væsentlig del af projektet har bestået af at indsamle erfaringer fra personer med indsigt i brug af studiegrupper. Måske kan andre institutter drage nytte af disse erfaringer.
Indhold og formål
Dette projekt går ud på, at udvikle et koncept for opbygningen af en studiekultur på BA i Virksomhedskommunikation og BAMMC, der er præget af ansvar for egen læring. Vi oplever at mange studerende pt. ikke aktivt tager ansvar for deres egen læring, og med den planlagte omlægning mod en større grad af forelæsninger, mener vi der er væsentligt at stimulere udviklingen af en aktiv læringskultur. Formålet med projektet er således at udvikle et koncept, der fra studiestart kan sikre et mere studieaktivt miljø præget af de studerendes motivation for og evne til selvstudium, fordybelse og påtagelse af ansvar for egen læring samt inddragelse af de studerendes læringsressourcer og potentialer. Konkret sigter projekter på at udvikle et sammenhængende og holistisk koncept, der indtænker alle de aspekter, der kan have indflydelse på den studerendes evne til at tage ansvar for egen læring.
Følgende elementer kan indtænkes i projektet:
De pædagogiske udfordringer i projektet kan medfordel tænkes sammen med projekter og aktiviteter i CUL regi.
Budget
Der er bevilget 34.000 kr. til projektet i 2012.