Hvad var problemstillingen?
Studieindholdet alene formår ikke a rykke ved de studerendes medbragte nationale paradigme, derfor opstår der ofte et clash mellem undervisningens indhold (MACC 3. semester) og den måde de studerende tænker organisationer i skæringsfeltet mellem globaliserende samfund og kommunikation.
Hvad er der gjort?
Vi har nu i fællesskab designet et projekt. Jeg vedhæfter projektet. Som beskrevet i ansøgningen, er projektet en integreret del af MACC. MACC 3. semester undervises næste gang til efterår 2013. Som det fremgår af projektplanen, vil vi afprøve vores workshops of prøve at opnå vores læringsmål med at flytte de studerende i retning af en mere international/ global måde at tænke på i efteråret 2013. Som det også er beskrevet, vil vi så bagefter sammenfatte vores erfaringer og præsentere det for interesserede.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Virkningen skal afprøves i efterårssemestret 2013 –
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
- Præsentation af projektet og dens resultater for interesserede undervisere
- Nye læringstiltag for at udfordre og udvikle de studerendes mindset
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Det er ikke nok at indholdet i undervisningen er internationale og globale forhold som så kan afprøves ved eksamen. Vi er også nødt til at udfordre og udvikle de studerendes medbragte mindset.
Baggrund
MACC har en international profil. Studieindholdet er internationalisering og globalisering. Problemet er, at studieindholdet alene ikke formår at rykke ved de studerendes medbragte nationale paradigme – derfra opstår der ofte et clash mellem indhold og måden de studerende tænker virksomheder i skæringsfeltet mellem kommunikation og samfund. Studiet består pt. af en kommunikations-, en samfunds- og en management- søjle.
Formål
Formålet er at udvikle læringstiltag, der bidrager til at integrere praksistiltag og teoretiske fortolkningsrammer (Communications & Society, Networks and Globalization) i undervisningen med det formål at internationalisere de studerendes mindset, således at de udfordres i deres nationale (danske) tryghedsrammer og får en dybere forståelse for, at globalisering ikke er noget der ”sker derude”, men at de lærer at tænke, forholde sig til og navigere i den kompleksitet, de møder i globaliserede virksomheder og samfund.
Indhold
Da MACC 3. semester fra næste år ikke længere består af tre faglige søjler, men af en integreret profil, er tidspunktet meget velegnet til at udvikle internationaliserede læringstiltag, der integreres i et tværfagligt studieindhold.
Line Ramsing er profilansvarlig og underviser i communication, Iris Rittenhofer er tovholder på studiet og underviser i samfundsrelateret globaliseringsteori. De vil udvikle internationaliserende læringstiltag ved at bruge de to fags respektive viden og teoriset i samspil med hinanden.
Budget
Der er bevilget 27.200 kr. til projektet i 2012.