Hvad var problemstillingen?
Mange psykologistuderende går igennem hele bacheloren med en fornemmelse af at være meget langt fra ’det virkelige liv’ og de arbejdsopgaver, de skal udføre som færdiguddannede psykologer. Det er vores indtryk, at dette har betydning for dele af det frafald, der ses tidligt på uddannelsen.
Hvad er der gjort?
I et forsøg på at imødekomme de studerendes ønsker om tidligt at tilegne sig en bedre forståelse af, hvad det vil sige at være psykolog, introducerede vi en kursusrække til 1. semesterstuderende under titlen: ”Introduktion til den terapeutiske samtale”. Der blev udbudt 8 kurser, der alle på forskellig vis dækkede psykologens arbejdsopgaver i forbindelse med den terapeutiske samtale, og hver studerende kunne deltage på 1 af dem. Kurserne spændte bredt og dækkede forskellige terapeutiske traditioner og arbejdsområder. De blev varetaget af erfarne, kliniske psykologer og bestod af en fri kombination af oplæg, gruppearbejde og rollespilslignende aktiviteter.
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Vi har ikke på nuværende tidspunkt overblik over den konkrete effekt af kurserne i forhold til frafald. Dog har kvalitative evalueringer foretaget af kursusholderne vist, at de studerende har været meget glade for kurserne og mange giver udtryk for, at ”alle burde få denne mulighed”. Flere skrev også på evalueringen, at de nu føler sig sikre på at ville være psykologer, ligesom enkelte udtalte, at de nu ikke længere overvejer at droppe ud.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Projektet har åbnet for en diskussion om, hvorvidt sådanne kurser skal gøres til en fast del af uddannelsen; ikke blot for at forhindre frafald, men også for at gøre uddannelsen mere nærværende for de studerende og uddanne de bedst mulige psykologer.
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Projektet viser, at de studerende er meget ivrige efter at tilegne sig kompetencer, der har direkte relevans for deres fremtidige virke som psykologer. Projektet viser, at det ikke kun er ECTS-point og eksamens deadlines, der motiverer de studerende, men at mange gerne bruger en weekend på et fagligt kursus så længe det tilbyder dem kompetencer, der har umiddelbar relevans for deres fremtidige arbejdsområde, og involverer praktiske aktiviteter fremfor udelukkende teoretisk indhold.
Projektet blev planlagt og administreret af de studerende i studienævnet på psykologi, og viser således at de studerende gerne gør et stykke arbejde, hvis de gives mulighed for og midler til at gøre noget for studiemiljøet.
Formål og Indhold
I forbindelse med studiemiljøprojektet har studienævnet på psykologi besluttet at bruge penge på frafaldsforebyggelse.
Mange psykologistuderende går igennem hele bacheloren med en fornemmelse af at være meget langt fra ’det virkelige liv’ og de arbejdsopgaver, de skal udføre som færdiguddannede psykologer. I et forsøg på at imødekomme de studerendes ønsker om tidligt at tilegne sig en bedre forståelse af, hvad det vil sige at være psykolog, introducerer vi en kursusrække til 1. semesterstuderende under titlen: ”Introduktion til terapi”. Der udbydes 8 kurser, der alle på forskellig vis dækker psykologens arbejdsopgaver i forbindelse med den terapeutiske samtale. Kurserne vil ideelt set spænde bredt, og dække forskellige terapeutiske traditioner og arbejdsområder. For at give de studerende både en forståelse og fornemmelse af den terapeutiske samtales karakter, vil kurserne bestå af en fri kombination af oplæg, gruppearbejde og rollespilslignende aktiviteter.
Kurserne vil i udgangspunktet være 2 dages weekendkurser a 14 timer og vil så vidt muligt gøre brug af universitetets egne lokaler. Der serveres kaffe med tilbehør til kurset, men derudover står deltagerne selv for forplejning.
Budget
Der er bevilget 160.240 kr. til projektet i 2012.