Hvad var problemstillingen?
Det fysiske studiemiljø på Fuglesangs All’e har mange mangler, i form studiezoner, læsepladser, hyggelige området etc.
Hvad er der gjort?
Vi har købt ind til studenterlouge, læsesal og skærme til grupperum
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Ja, det får det i hver fald når vi er færdige
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
I ferbuar skulle alt materiale gerne være bestilt
Hvad kan universitetet lære af projektet?
De kan lære at de studerende skal tages med på råd, når man tager drastiske beslutninger. Her skal forstås at de skal med på råd i den forstand at de skal lyttes til
Baggrund og formål
Oeconrådet har ansøgt om midler til at forbedre det nye studiemiljø på Campus Fuglsangs Allé. De tildelte midler vil blive benyttet til to emner – en studenterlounge og studiezoner. Oeconrådet mener, at det optimale studiemiljø indeholder et balanceret forhold mellem det sociale og faglige studiemiljø. På denne måde sikrer man et studiemiljø, hvor de studerende har lyst til at være på campus, fordi de både kan finde ro til fordybelse, men også kan være socialt sammen med studiekammeraterne. For mange af os Oecon. - soc. Studerende er Universitetet vores ”andet hjem”. Denne følelse vil vi gerne kunne bibeholde i det fremtidige studiemiljø.
”Studiezoner”
I dette projekt skal der tages højde for, at vi i Oeconrådet ikke har det fulde overblik over nuværende faciliteter på Campus Fuglsangs Allé – hverken i den nye S-bygning eller de resterende bygninger. Vi har derfor tages udgangspunkt i de særlige behov, vi har som Oecon. - og soc. Studerende. De tildelte midler skal ses som hjælpemidler til at opretholde et fagligt studiemiljø, der understøtter de krav undervisning og eksamensform stiller for de studerende. Det centrale for et fagligt studiemiljø er, at der ikke er larm og forstyrrelser. Der skal være et skarpt skel mellem læsepladser og gruppepladser. Læsezoner skal være med en bås til hver studerende. I eksamensperioder er behovet for pladser væsentligt større end ellers, hvorfor vi ønsker at mobile læsesale oprettes. Læselokaler kan inddrages, når undervisningen er slut og omdannes til sådanne miljøer. Derudover skal der være mulighed for at man kan efterlade sine bøger i skabe, når man tager hjem om aftenen. Gruppezoner er her hvor man mødes i studiegrupper og sparre med hinanden om arbejdet. Det er vigtigt, at man kan sidde uforstyrret og har hjælpemidler til rådighed for arbejdet. Især på bachelordelen af Oecon. Og Soc. Er behovet for whiteboard tavler stort, fordi holdundervisning såvel som eksamen typisk er baseret på at skulle præsentere og udlede formler ved tavlen. Disse kan derudover have funktion af skillevægge mellem to grupper. Ligeledes er fladskærme, hvor man kan samarbejde omkring opgaver, præsentationer og kodning, også meget anvendeligt for at få det optimale ud af et samarbejde.
Budget
Til denne del af projektet er der tildelt 170.000 kr.
”Studenterlounge”
Idéen er et eller flere rum på Campus Fuglsangs Allé, hvor der er fokus på det sociale samvær og netværk blandt studerende. Det er centralt, at det faglige og det sociale studiemiljø er adskilt, så man ved, hvor der er OK at kræve ro, og ligeledes hvor det er OK, at grine og hygge sammen med studiekammeraterne. Studenterloungen repræsenterer sidstnævnte. Vi mener det er mest optimalt at benytte rum der maksimalt kan rumme 20 personer, for at skabe en mere intim stemning.
En sådan studentlounge bør have tekøkkenfaciliteter, der er tiltænkt de lange dage på Universitet, hvor man trænger til et afbræk og et sted at spise madpakker eller drikke en kop kaffe. Køleskabe er tiltænkt madpakker og ikke generelle mad og drikkevarer, hvorfor det også er nødvendigt med nogle simple regler for rengøring og organisering af pladsen, så vi sikrer, at der ikke ligger fordærvet mad i skabene.
De tildelte midler dækker ét rum, men optimalt ser vi gerne at der kommer 2-3 rum på campus, placeret tilfældigt, men i nærheden af læsesale, studierum og foreningsliv.
Budget
Til denne del af projektet er der tildelt 21.900 kr.
Totalt budget
Der er i alt bevilget 191.900 kr. til projektet i 2012.