Hvad var problemstillingen?
AU-Herning har – specielt på HA studiet – oplevet et større frafald end historisk set herude – de sidste 2-3 år.
Hvad er der gjort?
AU-HE har på linje med sidste år valgt at sætte fokus på frafaldet på specifikt 1. semester– hvilket vil ske ved at fokusere på de studerendes overgang til livet som studerende
Helt konkret har vi iværksat initiering af læsegrupper – hver med en buddy/mentor tilknyttet – som har været en ældre studerende
Har initiativet haft den ønskede virkning?
Umiddelbart vurderet ser frameldingsprocenten bedre ud en hidtil
På HA studiet har 15 % af de tilmeldte meldt sig ud d.d.
På HAib studiet har 16 % af de tilmeldte meldt sig ud d.d.
På de resterende studieretninger er frameldingsprocenten omkring de 10 %
Der gøres dog her opmærksom på, at ovennævnte tilfredsstillende resultater alene er målt som antal udmeldte i procent af antal tilmeldte. Med i beregningen er ikke antal ikke fremmødte, antal udeblevne til eksamener m.v.
Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Den isolerede effekt af et sådant tiltag lader sig svært måle – da ”alt andet lige” forudsætningen ikke er opfyldt – men i Herning har vi en tro på, at det på den lidt længere bane kan være befordrende for studenteroptaget, at universitetet (eller blot AU-Herning) sikrer en god overgang til livet som universitetsstuderende – noget konkurrerende uddannelsesinstitutioner lægger markant vægt på. I takt med at universitet bliver mere og mere en masseuniversitet (i stedet for et eliteuniversitet) forekommer der behov for at fokusere på forhold, der sætter fokus på knap så proaktive og pligtopfyldende studerende
Hvad kan universitetet lære af projektet?
Primært at korrekt indfasing i universitetet (fra gymnasiet) er vigtigt for en god studiestart – og herved kan være endda stærkt medvirkende til at minimere frafaldet (og maksimere studieprogressionen)
Indhold og formål
AU- Herning ønsker på linje med sidste år at sætte fokus på frafaldet på specifikt 1. semester – hvilket vil ske ved at fokusere på de studerendes overgang til livet som studerende.
Helt konkret vil der blive iværksat initiering af læsegrupper, hver med en boddy /mentor tilknyttet, som i de fleste tilfælde vil være en ældre studerende.
Budget
Der er bevilget 100.000 kr. til projektet i 2012.