Gruppementorordning

Afrapportering

 

Hvad var problemstillingen?

På baggrund af udfaldet af de studerendes trivsel fra SMU-11 kombineret med ønsket om at forsøge at reducere faldet på medicin yderligere, ønskes der afprøvet en frivillig gruppementorordning på medicin hvor der både er fokus på mentees og mentors udbytte af ordningen samt potentialet i at studerende på samme uddannelse støtter og hjælper hinanden.

 

Hvad er der gjort?

Identifikation af målgruppen: Alle bachelorstuderende på medicinstudiet tilbydes en gruppementor. Kandidatstuderende er gruppementorer.

Udarbejdelse af en gruppementoruddannelse i samarbejde med Mercuri Urval.

Gennemførelse af gruppementoruddannelse for 31 mentorer.

Udarbejdelse af en model for et pilotprojekt med mentorforløbet inklusiv supervision af mentorer.

Plan for evaluering og vidensdeling på pilotprojektet.

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?

Succeskriterier for antal frivillige mentorer blev langt overskredet med 40 ansøgninger. Der er nu uddannet 31 mentorer. De kandidatstuderende har været meget begejstrede for projektet og de peger på, at det tiltaler dem, at der er lagt lige så meget vægt på mentors udbytte i projektet som på mentees

Det kunne tyde på, at initiativet umiddelbart har formået at dække et indtil nu udækket behov for de kandidatstuderende ift., at videregive egen erfaringer med studiet, deres ønske om at forberede deres kommunikations og supervisionsevne samt et stort ønske hos alle om, at en sådan ordning havde eksisteret da de selv var bachelorstuderende.

 

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?

De næste milepæle for projektet er:

Rekruttering af bachelorstuderende til pilotprojektet.

Udførsel og evaluering af pilotprojektet.

Fastholdelse af de uddannede mentorer via midtvejsmøder, facebook, mentor netværksarrangementer mm.

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?

Ældre studerende står på spring for at hjælpe yngre studerende. En systematisering og en kvalitetssikring af dette giver universitetet en stor viden om studiemiljøet, samtidig med, at der arbejdes med fastholdelse på det helt nære plan. At samle yngre studerende i en gruppe med én gruppementor gør det muligt, at udbyde disse ordninger også på større studier da gruppefunktionen kræver færre ressourcer og mindre koordinering.

 

 

 

Projektbeskrivelse

 

Baggrund

Der eksisterer mange gode erfaringer med mentorordninger på alle niveauer af uddannelsesmarkedet. Selv om fokus i mentorordningerne langt oftest lægges på mentees, altså den, der modtager vejledning, er der mange potentielle gevinster forbundet med at være mentor. Nogle mentorer modtager penge for deres arbejde, fx de der ansættes af Rådgivnings- og støttecentret”. Men for mentorer ligger der også et potentielt udbytte både på CV-siden og ved at få sat sine egne studieerfaringer i perspektiv.

Langt de fleste mentorordninger drives på en en-til-en basis. Det gør det særdeles udfordrende at etablere og gennemføre mentorordninger på uddannelser med mange studerende (som medicin). Men der vil også på uddannelser med få studerende være en gevinst i at styrke sammenholdet på uddannelsen gennem mentorordninger. Således gennemførte Health i 2011 et forsøg med styrket RUS-intro og mentorordning på kandidatuddannelsen i sygepleje. Projektet udsprang af et indtryk af, at professionsbachelorer var meget mindre studieparate end vi hidtidigt havde antaget. De foreløbige resultater er positive: de studerende har mindre brug for støtte fra studieleder og administration undervejs, idet de er hjulpet godt i gang fra starten. De er mere studieparate og der har eksempelvis for første gang været kampvalg til studienævnet.

Formål

Formålet med mentorordninger er sædvanligvis at fremme trivsel og dermed mindske frafald. På Institut for Statskundskab gennemførte man således for SMU11-midler et pilotprojekt. Om projektet står på hjemmesiden: ”….hvor 30 ældre studerende giver deres erfaringer med studielivet videre til mentees på 2. semester. Ambitionen er at sænke frafaldet og forbedre studiemiljøet…”. 

Vi ønsker for SMU-12 midler at udvikle en gruppementorordning, hvor ældre studerende uddannes til at håndtere ikke bare en men flere studerende.

De konkrete mål med projektet er at udvikle et koncept for et gruppementorforløb og afprøve det på uddannelserne på Health:

Forankringen af projektet lægges i fakultetets vejledningscenter. Der ansættes en projektleder, der sammen med studerende udvikler projektet. Selve mentoruddannelsen vil afhængig af ressourcer blive afviklet af vejledningscenteret eller indkøbt af ekstern udbyder.

Budget

Der er bevilget 225.000 kr. til projektet i 2012.