Ved ST er to grupper af studerende særligt berørt af den faglige udviklingsproces, herunder fusionen mellem Ingeniørhøjskolen i Aarhus (IHA) og AU. Ligeledes betyder et stigende optag af jordbrugsstuderende og ingeniørstuderende at de rskal skabes bedre studie- og undervisningsfaciliteter i parkområdet. De jordbrugsstuderende har hidtil haft faciliteter på Trøjborg og ingeniørstuderende på Dalgas Avenue. De nuværende studie- og undervisningsfaciliteter i parken er karakteriseret ved at være for små, med ældre tunge møbeltyper og ufleksible indretninger. Det er hensigten at der skal ske en udvidelse af studie- og læsepladsfaciliteterne i parkområdet til bachelorstuderende, således at studierne kan og integreres bedre i studiemiljøerne i parken.
Med henblik på at afhjælpe situationen skal Science and Technology udvikle studie- og undervisningsmiljøerne i parken. Projektet påbegyndtes i 2011 vil løbe over flere år. Indsatsen sker på to områder. Etablering af flere læsepladser og studiemiljøer til bachelorstuderende i de faglige miljøer i parkområdet og etablering af mere fleksible undervisningsmiljøer. Arbejdet i 2012 har omfattet:
Projektet i 2012 er afviklet i efteråret og det er for tidligt at påvise positive effekter. Projektet står ikke alene, men er del af en helhedsplan for studiemiljøer ved fakultetet. Den samlede effekt af aktiviteterne vil være langt større end hvis bevillingen stod alene. Ved Science and Technology er det afgørende at studiemiljøerne knyttes meget tæt til de faglige miljøer. Den daglige integration af studerende, forskere og teknikere er afgørende for at fastholde, inspirere og engagere de studerende i de faglige problemstillinger. Fakultetet har derfor behov for at studiemiljøer etableres i tæt samspil med forskermiljøerne og i forbindelse med alle renoveringer og ombygninger ved fakultetet integreres studiemiljøer i de faglige miljøer. Processen er løbende og sker i den kommende årrække i tæt tilknytning til afvikling af UNILAB projektet, hvor alle fakultetets laboratorier renoveres, og i forbindelse med nybyggerier i forbindelse med den faglige udviklingsproces. Fakultetet har ikke opstillet ”key performance indikators”, men det kunne være spændende at undersøge værdien af en tæt integration af studie- og fagmiljøer. Forskellige studieretninger kan have forskellige behov. En analyse af hvordan forskellige former for studiemiljøer kan understøtte studierne og fremme gennemførsel vil være af stor interesse for fakultetet.