Studiegrupper på IHA – fastholdelse af studerende

Afrapportering

 

Hvad var problemstillingen?
AU-Herning har – specielt på HA studiet, men også generelt – oplevet et større frafald end historisk set herude – de sidste 2-4 år.

 

Hvad er der gjort?
AU-HE har på linje med sidste år valgt at sætte fokus på frafaldet på specifikt 1. semester– hvilket vil ske ved at fokusere på de studerendes overgang til livet som studerende
Helt konkret har vi iværksat initiering af læsegrupper – hver med en boddy/mentor tilknyttet – som har været en ældre studerende

 

Har initiativet haft den ønskede virkning?
Det er svært at isolere denne effekt – men vurderet på semesterevalueringer (samtaler med holdene) bliver det givet udtryk for en god studiestart – og et godt socialt studiemiljø

 

Hvad er det fremtidige potentiale for projektet?
Den isolerede effekt af et sådant tiltag lader sig svært måle – da ”alt andet lige” forudsætningen ikke er opfyldt – men i Herning har vi en tro på, at det på den lidt længere bane kan være befordrende for studenteroptaget, at universitetet (eller blot AU-Herning) sikrer en god overgang til livet som universitetsstuderende – noget konkurrerende uddannelsesinstitutioner lægger markant vægt på. I takt med at universitet bliver mere og mere en masseuniversitet (i stedet for et eliteuniversitet) forekommer der behov for at fokusere på forhold, der sætter fokus på knap så proaktive og pligtopfyldende studerende. Dette forudsættes at have stor betydning ikke mindst på et mindre geografisk afsondret institut …fx beliggende i Herning

 

Hvad kan universitetet lære af projektet?
Primært at korrekt indfasing i universitetet (fra gymnasiet) er vigtigt for en god studiestart – og herved kan være endda stærkt medvirkende til at minimere frafaldet (og maksimere studieprogressionen)