Uanset om du leder forskere eller teknisk og administrative medarbejdere, vil Aarhus Universitet gerne, at du hjælper dine medarbejdere med at blive karrierebevidste og -afklarede.
Aarhus Universitet har derfor som arbejdsplads besluttet at sætte fokus på karriereudvikling for alle medarbejdere. Fra 2023 skal alle forskere i midlertidige stillinger inviteres til en karrieresamtale.
Her på siden finder du overblik – og hjælp til at komme i gang.
En stor andel af de forskere, der i dag er på de tidlige akademiske karrieretrin, vil få en karriere uden for akademia. Ikke alle Ph.d.-stipendiater eller en post doc-ansættelse giver mulighed for en fast videnskabelig stilling. Ofte er det i stedet et springbræt til andre spændende karriereveje. Disse karriereveje er imidlertid sværere at få øje på – og et skift er ikke altid nemt, men kræver, at vi som organisation understøtter vores Ph.d. og post doc undervejs.
Her er karrieresamtaler et stærkt redskab. Samtalerne hjælper medarbejderen i stand til at træffe beslutninger om sit arbejdsliv på et oplyst grundlag – og at beslutte, hvad der er de kloge, næste skridt.
Som forsker i en midlertidig stilling er din medarbejder typisk i begyndelsen af sit arbejdsliv – og det kan være svært for ham eller hende at se muligheder og begrænsninger i sin fremtidige karriere. Både i og uden for universitetet.
Aarhus Universitet kan ikke nødvendigvis tilbyde din medarbejder netop den karriere, han eller hun drømmer om – men vi vil gerne støtte ham eller hende i at blive afklaret. Altså hjælpe til, at han eller hun får et stærkere blik for både muligheder og begrænsninger i forhold til dennes karrieredrømme.
Fra 2023 skal alle forskere i midlertidige stillinger tilbydes en karrieresamtale i løbet af det første års ansættelse samt forud for en eventuel forlængelse eller fastansættelse. Siden følger også en ramme for de øvrige medarbejdergrupper.
Som leder skal du indkalde til samtalen. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt rollen som samtaleleder er din, kan du kontakte din institutledelse: på samme måde som med MUS-samtalen fastlægges det lokalt, hvem der er samtaleleder for hvem.
Er rammen ikke på plads i din lokale ledergruppe, er I velkomne til at kontakte AU HR med henblik på en workshop. Se mere under ”Workshop for ledergrupper”.
Efter samtalen skal din medarbejder selv samle op på de aftaler, I har lavet – men stå gerne til rådighed eller gør det sammen som afslutning på samtalen?
Du kan læse mere om dit videre bidrag under ”Hvad kan du gøre som leder?”
Har du spørgsmål til karriereindsatsen og din rolle i den, er du velkommen til at kontakte:
Henrik Philipp Kroer, tlf. +45 26282361 eller Rikke Steen Andersen, tlf. +45 93522781
AU Career PhD & JR tilbyder en bred vifte af karrieretilbud til forskere i midlertidige stillinger. Tilbuddene er rettet mod medarbejdere på alle fem fakulteter. Der tilbydes bl.a. karrierevejledning, værktøjer til karriereafklaring og jobsøgning, rådgivning om karriereplanlægning og overblik over karriereveje.
Man behøver ikke være den fødte iværksætter for at få hjælp i The Kitchen. Her kan alle AU-medarbejdere få inspiration, råd og konkret vejledning til, hvordan de kan starte deres egen virksomhed. The Kitchen møder AU-medarbejderne der, hvor de er. Man er både velkommen, hvis man bare vil undersøge, om det kunne være en vej at gå, og hvis man allerede har en virksomhed og ønsker kompetent rådgivning til at udvikle den.
Læs mere om The Kitchen, og hvad de tilbyder, her: https://thekitchen.io/
Som forsker i en midlertidig stilling har du mulighed for at blive medlem af Junior Researcher Association. Som medlem vil du modtage nyhedsbreve og deltage i foreningens aktiviteter, herunder kurser.
Indhold under udvikling...
Indhold under udvikling...