Hvordan skal dit arbejdsliv forme sig? Og i hvilken retning, vil du gerne have din karriere til at udvikle sig? Det kan kun du svare på – men som medarbejder på AU kan du få hjælp og sparring til karriereafklaring og -udvikling. Her finder du inspiration, værktøjer og information om tilbud.
Du kan være ansat i en midlertidig stilling som ph.d., postdoc eller adjunkt. En midlertidig ansættelse kan være springbræt til forskellige karriereveje: En stilling på et andet universitet, et job uden for akademia eller en fast videnskabelig stilling på AU.
Som medarbejder ansat i en midlertidig stilling har du krav på løbende sparring og forventningsafstemning om dine karrieremuligheder i forhold til dine ønsker og ambitioner – og i forhold til de realistiske muligheder for en fast stilling på AU. Som organisation ønsker AU så vidt muligt at begrænse antallet af korte, midlertidige ansættelsesforløb for den enkelte medarbejder.
Din leder har ansvaret for systematisk at invitere dig til karrieresamtaler – årligt og derudover efter behov (f.eks. ifm. MUS). Senest ved en evt. 3. midlertidig ansættelse (ekskl. ph.d.) skal de realistiske videre karrieremuligheder afklares.
Til samtalerne hjælper din leder med at afstemme forventninger til dit videre karriereforløb, hvor udgangspunktet er disse vilkår:
Ræk ud til din nærmeste leder for at høre nærmere om den årlige karrieresamtale. På disse sider kan både du og din leder finde inspiration og værktøjer til karrieresamtalen.
Her kan du finde karrieretilbud på fakulteterne og specifikt til yngre forskere
Har du brug for hjælp til at blive bevidst om ønsker og behov ift. dit arbejdsliv, kan du måske have glæde af nedenstående værktøjer.
Hvis du gerne vil drøfte din karriere, kan du gøre enten det som en del af den årlige MUS-samtale, eller også kan du anmode din nærmeste leder om en decideret karrieresamtale. Er du forsker ansat i en midlertidig stilling, har du krav på en årlig karrieresamtale.
Karrieresamtaler og MUS er to forskellige samtaler, der dog har overlap:
AU har udviklet 2 samtaleguides til karrieresamtaler. Du og din leder skal derfor beslutte sammen, om I vurderer at en fast eller en løs struktur for samtalen vil fungere bedst.
Efter samtalen skal du selv samle op på de aftaler, du har lavet med din leder undervejs. I kan evt. gøre det evt. sammen som afslutning på samtalen.
I den klassiske karrieresamtale er forløbet delt op i 3 faser:
Guide til den klassiske karrieresamtale indeholder en før, under, efter-vejledning til lederen samt skema til medarbejderen.
Vælger I at strukturen for den visuelle samtale, er forløbet også delt op i 3 dele, men der lægges op til en mere løs ramme om dialogen.
Se en oversigt over interne kurser og uddannelser for medarbejdere på AU.