Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 1/2015

Nye udviklingskontrakter til universiteterne

De videregående uddannelsesinstitutioner underskrev i denne uge nye udviklingskontrakter med Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Kontrakterne indeholder fem temaer, som er fastlagt af ministeren, samt et antal mål, som de enkelte institutioner selv har valgt.

I de kommende år skal Aarhus Universitet bl.a. måles på uddannelseskvalitet, internationalisering, talentudvikling og erhvervssamarbejde.

Jane Kraglund er tiltrådt som direktør

Mandag den 5. januar var første arbejdsdag for AUs nye universitetsdirektør, Jane Kraglund.

Hun blev budt officielt velkommen af universitetets medarbejdere ved en reception i Stakladen fredag morgen.

Jane Kraglund kommer fra en stilling som direktør på Odense Universitetshospital.

Ny prodekan på Health

Charlotte Ringsted er tiltrådt som ny prodekan for uddannelse på Health.

Det blev markeret ved en velkomstreception onsdag.

Charlotte Ringsted overtager prodekan-stillingen fra Berit Eika, der tiltrådte stillingen som prorektor i juli 2014.

Christina Breddam fratræder som vicedirektør for IT og digitale medier

Vicedirektør for IT og digitale medier, Christina Breddam har fået tilbudt nyt job som fakultetsdirektør på Aalborg Universitet, og fratræder dermed sin stilling ved udgangen af januar.

Christina Breddam tiltrådte stillingen som vicedirektør for IT & digitale medier i forbindelse med de nye organiseringer i oktober 2014.

I løbet af januar bliver det besluttet, hvordan ledelsen skal varetages indtil en ny vicedirektør tiltræder.

Styrket samarbejde med VIA

Aarhus Universitet og professionshøjskolen VIA har underskrevet en ny samarbejdsaftale. Det skete, da rektor Brian Bech Nielsen mødtes med VIA's rektor Harald Mikkelsen tidligere på ugen.

Der lægges især op til et styrket uddannelsessamarbejde med bl.a. rekruttering af internationale studerende samt studie-, erhvervs-, og karrierevejledning.

Aftalen er en videreudvikling af det eksisterende samarbejde med VIA og indgår som et led i AU’s samfundsforpligtelse om at medvirke til større sammenhæng i uddannelsessystemet.

Kom gratis på Folkeuniversitetet – tilmelding åbner den 12. januar

På mandag den 12. januar kl. 8.00 åbner tilmeldingen til gratis forelæsninger på Folkeuniversitetet i foråret/vinteren 2015.

Tilmeldingen foregår via dette link. Indtast ”AU15” i feltet under aftalekoden.

Tilbuddet gælder for nuværende og pensionerede medarbejdere på AU samt alumner. Der er et begrænset antal pladser, som fordeles efter ”først-til-mølle”-princippet.

ERC Starting Grant til geoscience-forsker

Postdoc på Geoscience, Jan-Pieter Buylaert, har modtaget det prestigefyldte ERC Starting Grant på i alt 9,8 millioner kroner.

Jan-Pieter Buylaert er tilknyttet postdoc hos henholdsvis AU og DTU, hvor han arbejder med at udvikle en metode til at bestemme alderen på sedimenter, eksempelvis mineraler. Det skal bidrage til at skabe mere præcise beskrivelser af udviklingen af jordens overflade.

Tidligere dekan er afgået ved døden

Det er med stor sorg, at universitetsledelsen har modtaget meddelelsen om, at tidligere dekan, Tom Latrup-Pedersen, er afgået ved døden den 30. december 2014. Han blev 60 år.

Tom Latrup-Pedersen har været tilknyttet Aarhus Universitet i mere end 30 år, som både adjunkt, studieleder og institutleder ved Juridisk Institut. Han blev i 1994 prodekan ved det samfundsvidenskabelige Fakultet, hvorefter han var dekan i perioden 2002-2006.

Tom Latrup-Pedersen vil blive savnet som vellidt kollega og husket for sin store indsats for Aarhus Universitet.

Kalender

Hver uge udsender universitetsledelsen et nyhedsbrev. Her informerer vi om beslutninger og tiltag fra universitetsledelsen samt aktuelle aktiviteter og diskussioner. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet på adressen http://info.au.dk/medarbbreve, hvorefter du modtager en mail, hver gang nyhedsbrevet udkommer. På adressen http://www.au.dk/om/uni/universitetsledelsen/nyhedsbrevuniled/2014 kan du læse tidligere udgaver af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen.

Hvis du ønsker at tilmelde dig den engelske version af nyhedsbrevet fra universitetsledelsen, kan du gøre det på adressen http://info.au.dk/medarbbreve/index.asp?sprog