Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 3/2020

Velkommen til ny dekan på Natural Sciences

Efter en grundig ansættelsesproces har Aarhus Universitet valgt professor i rumforskning, Kristian Pedersen, som ny dekan på Faculty of Natural Sciences. Han kommer fra en stilling som institutdirektør for DTU Space og var inden da direktør for Space Science Center på Københavns Universitet.

Ny institutleder på Juridisk Institut

Professor Torsten Iversen er ny institutleder på Juridisk Institut. Han tiltræder den 1. marts 2020.

Nye Edu-IT-projekter søsættes

For AU blev året skudt i gang med udsigt til endnu flere eksperimenter med digitale læringsteknologier i undervisningen. I alt 19 projekter har fået del i de godt 2,5 millioner kroner, som Udvalget for Uddannelse har allokeret til Edu-IT-projekter i 2020. Det er tredje gang, at midlerne uddeles som en del af universitetets samlede Edu-IT-satsning. Prorektor Berit Eika, som står i spidsen for satsningen, glæder sig over udviklingen.

Universiteternes huslejeordning i fokus

DR har den seneste uge bragt flere historier og indslag om universiteternes huslejeordning. Ordningen er blandt andet blevet problematiseret, fordi universiteterne i en række tilfælde har fået en meget dyrere husleje i nye bygninger, og der er behov for at kigge på ordningen, mener universitetsdirektør Arnold Boon. Universiteterne har ikke selv ansvaret byggeprocessen – det har Bygningsstyrelsen, og dermed har universiteterne ikke selv indflydelse på, om budgettet for byggerierne holder. En forhøjet husleje betyder færre midler til forskning og uddannelse. Derfor bør universiteterne i komplekse byggerier være mere involveret i byggeprocessen.

Universitetsdirektør Arnold Boon medvirkede 28. januar i et indslag i TV-Avisen, hvor han gennemgik forløbet omkring Skou-bygningen, som endte med at blive to år forsinket og i alt 185 mio. kroner dyrere end planlagt. Indslaget starter efter ni minutter og 48 sekunder.

Desuden fik staten sidste år et udbytte på godt en halv milliard kroner på at leje bygninger ud til universiteterne. Det tal er siden 2007 steget fra 165 mio. kroner årligt til 568 mio. kroner i 2019. Udbyttet kommer retur til staten fra universiteternes bevillinger, som skal bruges til at sikre Danmark forskning og uddannelse af højeste kvalitet. Midlerne regnes i øvrigt stadig med som forskningsinvesteringer og medvirker derfor til, at Danmark når sit mål om at investere 1 procent af BNP i forskning.

Tre nedslag i planerne for 2020

I dette års første blog vil jeg gerne lave tre nedslag på, hvor vi kommer til at have særligt fokus i 2020 – det første år med AU’s nye strategi," indleder Arnold Boon januars blog-indlæg.

I bloggen lancerer universitetsdirektøren desuden en ny artikelserie, der sætter spotlight på succesfulde driftsopgaver fra de forskellige hjørner af administrationen. Læs denne måneds artikel om nedbringelse af IT-gæld her

Valgekspert Jørgen Elklit runder karrieren af efter 50 år

Jørgen Elklit fejrer 50-årsjubilæum som forsker og takker af som professor på Aarhus Universitet. Den internationalt anerkendte valgekspert og rådgiver for spæde eller konfliktramte demokratier fortsætter dog med at dele ud af sin viden gennem nye forsknings- og formidlingsprojekter.

Vær med til Forskningens Døgn og skab synlighed om din forskning

Onsdag den 22. april kl. 14-18 inviterer Aarhus Universitet almenbefolkningen indenfor til smagsprøver på vores forskning. Som forsker kan du være med – enten ved at holde et speedforedrag om din forskning i et af lokalerne omkring Stakladen eller ved at have en stand inde i Stakladen med eksperimenter eller andet, der inddrager publikum. Forskere fra alle fakulteter er velkomne til at bidrage med aktiviteter, og Forskningens Døgn er en oplagt mulighed for at komme bredt ud med din forskning.

Forskningens Døgn er en årligt tilbagevendende, landsdækkende videnskabsfestival med cirka 700 events og foredrag og mere end 70.000 besøgende. I 2020 finder festivalen sted i dagene 20-26. april.

Uddannelses- og Forskningsministeriet er initiativtager til Forskningens Døgn, der har det som et af sine overordnede formål at hylde forskningens helt grundlæggende element af nysgerrighed og skabe flere relationer mellem samfund og forskere.