Nyhedsbrev fra universitetsledelsen nr. 6/2020

Servicemeddelelse om corona: AU har samlet nyttig information om coronavirus på medarbejdere.au.dk. Informationen opdateres løbende.

EliteForsk-pris til AU-professor i datalogi

Professor i datalogi Anders Møller har modtaget en af årets fem EliteForsk-priser, som blev uddelt i går torsdag den 27. februar ved en højtidelighed i Operaen i København. Det er kun tredje gang, at prisen gives til en computer scientist – alle tre har været fra Aarhus Universitet. Tre forskningstalenter fra Aarhus Universitet kan desuden glæde sig over at være blandt de 20 modtagere af et EliteForsk-rejsestipendiat.

Preben Bo Mortensen modtager Novo Nordisk Prisen 2020

Professor og videnskabelig direktør i iPSYCH Preben Bo Mortensen får Novo Nordisk Prisen 2020 som anerkendelse for sin forskning i psykiske lidelser.

AU-konference om diversitet og ligestilling: Tilmeld dig senest 6. marts

Den 13. marts inviterer AU's udvalg for diversitet og ligestilling medarbejdere og ledelse på Aarhus Universitet til konferencen "Promoting Diversity at AU" i Aulaen. Det endelige program kan nu ses på AU’s hjemmeside. Sidste frist for tilmelding er fredag den 6. marts.

Konferencens keynote-speakers er professor Jo Silvester fra Loughborough University Business School og professor Jens Hjorth fra Københavns Universitet. Derudover vil rektor Brian Bech Nielsen og prorektor Berit Eika blive interviewet af konferencens moderator Nynne Bjerre Christensen. Emnet for interviewet er ledelsens rolle i arbejdet med at forbedre diversitet og ligestilling på AU.

Om eftermiddagen vil der være fire breakout-sessions - en for hvert fakultet (Faculty of Natural Sciences og Faculty of Technical Sciences har en fælles session).

Konferencen foregår primært på engelsk.

Byggesjusk må ikke klemme kerneopgaverne

Universitetsdirektør Arnold Boon sætter i denne måneds blog fokus på sagen om statslige byggeprojekter med milliondyre budgetoverskridelser, som har medført dyre huslejestigninger til universiteterne. Med afsæt i DR's dækning forklarer han om baggrunden, og hvordan den påvirker AU.

Søg AUFF-midler til international rekruttering og vækst

Nyansatte adjunkter, lektorer og professorer kan nu søge om "AUFF Starting Grants". Midlerne er dedikeret til international rekruttering til vækstområder, hvor målet er at etablere nye selvstændige forskningsområder og forskningsgrupper på Aarhus Universitet.

I 2020 er rammen på i alt 50 mio. kr., og der er ansøgningsfrist første gang den 1. april og igen 1. oktober i år.