Medarbejdersignaturen anvendes til login på diverse tjenester (fx virk.dk, SKAT, optagelse.dk), når du logger ind på vegne af Aarhus Universitet.
Principielt set kan du også bruge medarbejdersignaturen til at sende signeret og krypteret mail, men her anbefaler AU IT, at du i stedet for bruger AU's sikker mail-løsning.
Medarbejdersignaturen kan ikke bruges til at signere Adobe-dokumenter pga. sikkerhedsproblemer.
Send en mail til medarbejdersignatur@au.dk fra din AU-mailadresse for at få oprettet en medarbejdersignatur fra NemID.
OBS!
Når AU IT har modtaget din mail, kontrollerer vi dit ansættelsesforhold i AU’s systemer, og så vidt det er muligt, bliver dit CPR-nummer tilknyttet medarbejdersignaturen for at sikre entydighed og validitet af tildelingen.
Universitetet bruger typisk den såkaldte nøglefil og ikke nøglekort (den app eller det papkort, du nok kender fra din private NemID).
Når din bestilling er behandlet, og du har fået tildelt en medarbejdersignatur, modtager du 2 mails:
Brug Chrome-browseren, når du installerer medarbejdersignatur fra NemID. Bemærk, at du skal klikke på det samme installationslink op til 3 gange:
NemID er en digital signatur fra NETS, der findes i to versioner. En til personligt brug, som bruges til at identificere dig som person, og herunder login, i forhold til offentlige tjenester, banker mv. En til erhverv/institutioner, kaldet medarbejdersignatur, som bruges til administrative login for institutionen og til sikker, krypteret mail.
Eksempler
En digital signatur bruges bl.a. til at identificere dig som bruger af et IT-system og til at signere dokumenter eller udveksle fortrolige mails.
På en Windows-computer betegnes en digital signatur som et certifikat. Der findes en række certifikater, bl.a. AU-certifikat. Certifikatet bliver udstedt af AU IT og kan anvendes til at identificere en AU-bruger og en AU-computer. Derudover kan det bruges til at underskrive fx PDF-filer til internt brug på AU.
Du kan se hvilke digitale signaturer, der er på din AU-computer, ved at åbne Certificate Manager. Det gør du ved at følge disse 3 trin:
Hvis du blot har et AU-certifikat ser det således ud:
På en AU-computer vil du almindeligvis være identificeret med et certifikat med dit AU-id. Hvis du ikke har et AU-certifikat og skal bruge et, kan du kontakte din lokale IT-support.