Sådan bruger du en medarbejdersignatur fra NemID

En medarbejdersignatur fra NemID er en identifikation af dig, som er knyttet til AU's CVR-nummer 31119103. Du må bruge medarbejdersignaturen, når du foretager handlinger på universitetets vegne.


Medarbejdersignaturen anvendes til login på diverse tjenester (fx virk.dk, SKAT, optagelse.dk), når du logger ind på vegne af Aarhus Universitet.

Principielt set kan du også bruge medarbejdersignaturen til at sende signeret og krypteret mail, men her anbefaler AU IT, at du i stedet for bruger AU's sikker mail-løsning.

Medarbejdersignaturen kan ikke bruges til at signere Adobe-dokumenter pga. sikkerhedsproblemer.


Sådan får du en medarbejdersignatur fra NemID

Send en mail til medarbejdersignatur@au.dk fra din AU-mailadresse for at få oprettet en medarbejdersignatur fra NemID.

OBS!

  • Du kan ikke bestille en medarbejdersignatur fra NemID på andres vegne.
  • Der er ikke behov for, at nærmeste leder godkender bestillingen.
  • Du kan ikke bruge NemID's bestillingsmulighed til at bestille en medarbejdersignatur.

Når AU IT har modtaget din mail, kontrollerer vi dit ansættelsesforhold i AU’s systemer, og så vidt det er muligt, bliver dit CPR-nummer tilknyttet medarbejdersignaturen for at sikre entydighed og validitet af tildelingen.

Universitetet bruger typisk den såkaldte nøglefil og ikke nøglekort (den app eller det papkort, du nok kender fra din private NemID).

Sådan installerer du en medarbejdersignatur fra NemID

Når din bestilling er behandlet, og du har fået tildelt en medarbejdersignatur, modtager du 2 mails:

  1. en fra NemID/Nets afsendt af "Nets DanID A/S" med emnet "Velkommen: Sådan aktiverer du din NemID medarbejdersignatur".    
  2. en fra AU, typisk afsendt af "Opgavesvar, AU IT" med emnet "Service ID: ITxxxx - Ny kommentar..." med din startkode og en vejledning til installation.

Brug Chrome-browseren, når du installerer medarbejdersignatur fra NemID. Bemærk, at du skal klikke på det samme installationslink op til 3 gange:

  1. Klik på installationslinket i mailen fra NemID/Nets første gang. Nøglefilsprogramudvidelsen installeres i Chrome-browseren. Undlad at klikke på 'Aktivér synkronisering', hvis denne knap dukker op. Afslut med at lukke browseren.
  2. Klik på installationslinket i mailen fra NemID/Nets anden gang. Nøglefilsprogrammet installeres, hvis det ikke er på din PC, og du lukker browseren. Hvis du bliver anmodet om brugernavn og adgangskode, skal du kontakte din lokale IT-support.
  3. Klik på installationslinket i mailen fra NemID/Nets tredje gang. Medarbejdersignaturen installeres. Følg NemID/Nets trin-for-trin vejledning.

Personligt NemID vs. medarbejdersignatur fra NemID

NemID er en digital signatur fra NETS, der findes i to versioner. En til personligt brug, som bruges til at identificere dig som person, og herunder login, i forhold til offentlige tjenester, banker mv. En til erhverv/institutioner, kaldet medarbejdersignatur, som bruges til administrative login for institutionen og til sikker, krypteret mail.

Eksempler

  • Som forsker skal du bruge dit personlige NemID, når du fx søger forskningsmidler hos forskningsrådet via e-grant.dk, da det er dig, som person, der søger og ikke Aarhus Universitet.
  • Som tillidsrepræsentant skal du som udgangspunkt bruge dit personlige NemID til at godkende virksomhedspraktikker, løntilskud og lignende i VITAS. I arbejdsretlig henseende er det A-siden (ledelse), der skal bruge medarbejdersignaturer (da de repræsenterer Aarhus Universitet) mens B-siden, skal bruge personligt NemID, da de repræsenterer dem, der arbejder her - altså personerne. 

Om digitale signaturer

Hvad er en digital signatur?

En digital signatur bruges bl.a. til at identificere dig som bruger af et IT-system og til at signere dokumenter eller udveksle fortrolige mails.

På en Windows-computer betegnes en digital signatur som et certifikat. Der findes en række certifikater, bl.a. AU-certifikat. Certifikatet bliver udstedt af AU IT og kan anvendes til at identificere en AU-bruger og en AU-computer. Derudover kan det bruges til at underskrive fx PDF-filer til internt brug på AU.

Sådan ser du hvilke digitale signaturer, der er på din AU-computer

Du kan se hvilke digitale signaturer, der er på din AU-computer, ved at åbne Certificate Manager. Det gør du ved at følge disse 3 trin:

  1. Tryk Windows-tast + R (Kør / Run)
  2. Skriv CertMgr.msc og tryk på Enter
  3. Navigér til Personligt -> Certifikater   

Hvis du blot har et AU-certifikat ser det således ud:

På en AU-computer vil du almindeligvis være identificeret med et certifikat med dit AU-id. Hvis du ikke har et AU-certifikat og skal bruge et, kan du kontakte din lokale IT-support.