AU følger anbefaling fra Center for Cybersikkerhed om kryptering af computere og harddiske. Det betyder, at din AU-computer og –harddisk skal krypteres. Kryptering af computere og harddiske er med til at sikre data i forbindelse med tab eller tyveri.
Du vil blive kontaktet pr. mail af din lokale IT-support med information om, hvornår din AU-computer og –harddisk skal krypteres. Det varierer hvor lang tid det tager at kryptere en computer, men en rettesnor er, at det tager ca. et par timer, hvis der er tale om en nyere computer. Du kan dog både arbejde på computeren eller slukke den, imens den krypteres.
Hvis du ønsker at fremskynde processen og have indflydelse på, hvornår din computer skal krypteres, kan du bruge vejledningen på denne side.
Disk kryptering giver en højere data sikkerhed, da man ikke kan få adgang til dine filer uden dit login. Dette hjælper ved bl.a. Tyveri, da tyven ikke kan få adgang til dataene. Derfor er det vigtigt vi beskytter vores data bl.a. ved at kryptere vores computere.
Hvis din computer er installeret før d. 1. marts 2018 er der er en stor chance for at din computer ikke er krypteret. Dette kan du tjekke ved at gå ind i ”This PC” og se om disken der hedder ”OSDisk (C:)” har en hængelås omkring sig. Hvis din computer har denne, som på billedet nedenfor behøver du ikke gøre mere. Hvis du usikker på om din computer er krypteret, anbefaler vi du kontakter din lokale IT-Support.
Hvis krypteringsprogrammet BitLocker registrerer at din AU-pc er blevet ændret eller at der er opstået en anden fejl, vil den automatisk låse for din harddisk. Du vil blive mødt af denne meddelelse ved opstart at din computer og kan ikke starte den op.
For at låse din computer op igen, skal du indtaste en genoprettelseskode, som du selv kan finde. Det kræver dog, at du har adgang til en smartphone eller en anden computer, indtil din egen er låst op igen.
Gå ind på https://myaccount.microsoft.com og log på med dit AU ID og password. Efter login skal du klikke på ”Enheder” i venstremenuen for at se en oversigt over de enheder, der er knyttet til din profil.
Her får du en oversigt over dine enheder. Vælg den enhed, der er blevet låst og fold den ud ved at trykke på pilen til højre. Klik herefter på ”Vis Bitlocker-nøgler”
Du får nu vist den Bitlocker nøgle, du skal bruge til at låse din computer op. Klik på ”Show recovery key” og kopier "Nøgle id".
Du kan nu indtaste denne nøgle på din egen computer for at låse den op, så du kan få adgang til den igen. Nøglen skal have samme form som vist nedenfor. Hvis nøglen ikke passer, er du nødt til at kontakte din lokale it-support.
Din Mac skal være i AU-IT’s system, før den er blevet krypteret. Du kan tjekke om den er krypteret ved at følge nedenstående guide:
Hvis der I bunden står ”FileVault is turned on for the disk ”Macintosh HD” og ”A recovery key has been set” (se billedet ovenfor) så er din Mac krypteret, og du behøver ikke gøre mere.
Hvis din Mac ikke er krypteret, eller du ikke er sikker på om den er, så kontakt din lokale IT-Support for at få dette gjort.
Som Mac-bruger kan du ikke selv igangsætte kryptering. Kontakt din lokale IT-support, hvis du ønsker at igangsætte krypteringen hurtigst muligt.