Denne guide henvender sig primært til ledere og studie-/uddannelsesledere.
Det vigtigste i denne samtale er, at den udsatte oplever sig hørt og forstået, og at vedkommende bliver oplyst om støttemuligheder.
Sørg for at finde et sted, hvor I kan tale sammen i fortrolighed uden at blive forstyrret. Hvis muligt, så vær forberedt og opdateret på sagen inden mødet, så du kan give den udsatte din fulde opmærksomhed. Fortæl, hvor længe denne samtale kan vare, og at I ved samtalens afslutning i fællesskab vurderer vejen videre. Understreg, at samtalen er fortrolig.
Det er den udsatte medarbejder eller studerendes oplevelse af at være blevet krænket, der skal danne udgangspunkt for samtalen. Oplevelsen af at være udsat for krænkende adfærd er ofte forbundet med stærke følelser, fx utryghed, fortvivlelse, vrede, frustration, skyld og skam. Respektér og anerkend følelserne og undlad at bagatellisere oplevelserne.
Vær ikke bange for (lange) pauser. Den udsatte kan have behov for at sunde sig eller tænke efter, før han/hun fortsætter med at fortælle. Krænkende adfærd er et følsomt emne, som man typisk ikke er vant til at tale om. Den krænkede kan være plaget af skyld og skam.
Begynd med at spørge til oplevelsen af situationen. Stil derefter opklarende spørgsmål, for eksempel:
Afslut mødet med at aftale de næste skridt med den udsatte. Hvad gør I nu?
For øvrig lederguide til håndtering af henvendelser om krænkende adfærd, læs mere her.