Roller, adgange og delegeringer i mitHR

Denne side indeholder alle vejledninger, der er relevante i forbindelse med roller, adgange og delegeringer i mitHR.

Få svar på ofte stillede spørgsmål i FAQ'en nederst.

Anmodning om ansvarsområde/rolle

Hvad er et ansvarsområde?

Et ansvarsområde tildeles til dig som bruger, og gør at du får:

• Korrekt tilhørende rolle (Sekretær, HR-medarbejder, Lønmedarbejder)
  • Alle funktioner, der høre til rollen
  • Dataadgang til alle medarbejdere, der har et aktivt ansættelsesforhold, der ligger indenfor det angivne område.
    • Sekretær tildeles dataadgang på enhedsniveau
    • HR-medarbejder og Lønmedarbejder får dataadgang til hele AU.

Anmodning om, ændring af og sletning af et ansvarsområde

• Opret en Cherwell-sag til mitHR-supporten
  • HUSK - Vedhæft ledergodkendelse

PDF-vejledning: Anmodning om ansvarsområde

Delegering af godkendelser (info)

En leder har mulighed for at uddelegere sin godkendelse af ferie og fraværsanmodninger i mitHR.

Ofte vil godkendelsen blive delegeret til en lokal sekretær.

Delegeringen kan kun udføres af lederen selv.
Bed lederen om at følge denne vejledning: Uddelegering af godkendelser (Leder)

Undtagelse:
Hvis en leder bliver sygemeldt eller af andre akutte grunde er væk i en længere periode, kan mitHR-supporten hjælpe med en delegering på vegne af lederen.
Opret en Cherwell-sag til mitHR-supporten.

Godt at vide:

• Delegeringen kan kun gå til en enkelt medarbejder. Det er derfor ikke muligt at være flere om at deles om opgaven.
  • Som delegeret medarbejder kan man ikke videredelegere til en ny medarbejder.
  • Hvis lederen har medarbejdere under sig, som ligger udenfor dit ansvarsområde, vil du kunne godkende deres anmodninger, men ikke kunne slå medarbejderen op i Fraværsrecords.
  • Du kan se hvem der har delegeret godkendelsen til dig, når du modtager godkendelsen.

FAQ - Roller, adgange og delegeringer

Adgang og roller

Kan jeg se hvilke roller jeg har i mitHR? Ja - Under fanen Mig og i APP'en "Roller og Delegering" på forsiden kan du få et overblik over hvilke roller du har i mitHR.
Jeg har fået delegeret sekretærrollen af en kollega, der er på ferie, men jeg kan ikke fremsøge medarbejderne. Hvorfor?

Når en person delegerer sin sekretær-rolle til en anden følger deres ansvarsområde ikke med, kun rollens funktionalitet.

Samme ansvarsområde som kollegaen har skal sættes op på dig.
Opret en Cherwell-sag til mitHR-supporten.

Ansvarsområde

Er det muligt at have mere end ét ansvarsområde, så man fx dækker to enheder?

Ja - Det er muligt at have mere end ét ansvarsområde.
Hvornår får jeg adgang til den funktionalitet, som min ansvarsområde giver adgang til?

Når du får besked fra supporten om at du har fået tildelt ansvarsområdet, skal der køre en natlig kørsel før man får tildelt tilhørende rolle.

Har man allerede et ansvarsområde og rollen, men får tildelt endnu et, får man data adgangen til medarbejderne i det nye ansvarsområde med det samme.

Hvor melder jeg ind, hvis jeg mangler adgange? Anmodning om adgang foregår via en Cherwell-sag til HR DD (Data og Digitalisering). Link: Cherwell

Delegering af godkendelser

Kan jeg som institutsekretær gå ind og delegere en linjeleders godkendelsesflow på vegne af lederen til mig? Nej - Det er kun leder selv, der kan delegere ansvaret for godkendelse af ferie/fravær til anden person. HR-medarbejderen har mulighed for at delegere et godkendelsesflow på vegne af leder i de akutte tilfælde, hvor lederen selv er hindret i at kunne gøre det.
Jeg har fået delegeret et godkendelsesflow af min leder. Kan jeg delegere det videre til en anden person? Nej - Det er kun leder selv, der kan delegere, ændre delegeringen til en anden person og slette en delegering.
Min leder har delegeret sit godkendelsesflow til mig, giver det mig adgang til medarbejderens data?

Nej - hvis medarbejderen, der anmoder om fravær, ikke ligger inden for dit ansvarsområde, kan du kun se den data der er i godkendelsen, men du har ikke adgang til medarbejderens resterende data.

Adgang til medarbejderens data kræver at dit ansvarsområde er sat op til den/de enheder du administrativt skal understøtte.

Kan man uddelegere et godkendelsesflow til en funktionspostkasse? Nej - Godkendelsesflowet kan kun gå direkte til en AU-medarbejder.
Kan jeg i mitHR se hvilke ledere, der har delegeret deres godkendelse til mig? Nej - men alligevel lidt. Der er ikke et samlet overblik over hvilke ledere der har delegeret sit godkendelsesflow til dig, men når du modtager en anmodning til godkendelse, kan du, ved at åbne notifikationen, se mere info om afsender og på vegne af hvem du modtager anmodningen.

Vejledning

Videovejledningen ligger nedenfor.

Få vejledningen som pdf, ved at vælge Print it/Print via pilen ned i vejledningen og tryk Start.

Der kan vælges mellem flere forskellige formater. Læs mere om brug af vejledninger her

Klik på firkanten i øverste højre hjørne i videoen for at maksimere videoen til fuld skærm.

Fik du ikke svar på dine spørgsmål på denne side?

Se de forskellige muligheder for support på vores Supportoversigt.