Du er her: AU  Medarbejdere  Medarbejderservice IT Mail og kalender - Office365 Totrinsbekræftelse

Office 365 - Totrinsbekræftelse

Hvorfor totrinsbekræftelse?

Totrinsbekræftelsen tilføjer et ekstra lag af sikkerhed. For at logge på din mailboks fremover skal du bruge dit password samt én anden faktor eller form for verifikation. Vi anbefaler, at du bruger Microsofts app, Microsoft Authenticator, til formålet.

Du skal altså både skrive dit password samt trykke ’godkend’ i mobilapp'en. Dette vil effektivt være med til at stoppe phishing-angreb, da hackere ikke længere kan få adgang til din mailboks med kun ét password. De er også nødt til at have adgang til din mobilapp.

Hvorfor mobiltelefon?

Brugen af mobiltelefon sikrer, at det andet trin i totrinsbekræftelsen sker på ”noget du har” – og formodentlig har på dig hele tiden. Brugen af mobiltelefon kan ske på flere måder. Vi anbefaler som beskrevet at du installerer en app hvis du har en smartphone, men godkendelsen kan også ske ved at du modtager en SMS eller et opkald. Hvis du modtager SMS vil du modtage en kode der skal indtastes.

Der er ikke nogen krav om at mobiltelefonen skal være en AU mobiltelefon, og app’en er helt uafhængig af, om du også bruger telefonen til at læse mail eller andet. App’en er generisk og kan også bruges til flere andre applikationer, f.eks. Facebook.

Vi anbefaler du bruger den telefon du mest har på dig.

Vejledning til opsætning af totrinsbekræftelse

NB! Se her hvis du ikke har en mobiltelefon.

1. Download og installér app'en "Microsoft Authenticator" på din mobil. Du skal ikke åbne app'en endnu, men blot installere den. Du finder app'en på din app store eller Google Play.

Microsoft Authenticator ikon

2. Du skal ikke åbne appen endnu.

3. Når du modtager mailen "Nu skal du opsætte din Office 365 totrinsbekræftelse" skal du gå ind på https://aka.ms/MFASetup for at opsætte den. (På din computer)

  • Bliver du bedt om at indtaste brugernavn, skal du altid bruge formatet au[auid]@uni.au.dk, f.eks. au12345@uni.au.dk. Du finder dit auid på mit.au.dk. Hvis du sidder ved din arbejdscomputer på AU, bliver du ikke nødvendigvis bedt om at indtaste hverken brugernavn eller password.

Hvis du ser nedestående dialogboks i din Outlook, kan du i stedet starte opsætningen af totrinsbekræftelse her ved at klikke på "Ok". Ser du ikke dialogboksen skal du bare forsætte med at følge vejledningen herunder.

4. Log på på https://aka.ms/MFASetup. (På din computer)

5. Klik på "Næste" for at forsætte med opsætningen. (På din computer)

6. Konfigurer totrinsbekræftelse (på din computer): 

  • Vælg Mobilapp i listen,
  • sæt prikken ud for "Modtag meddelelse om godkendelse".
  • Klik derefter på den blå knap med teksten "Konfiguration".



7. Åben åben app'en "Microsoft Authenticator". (på din mobil.)

8. Tilføj en konto i app'en: Vælg "Arbejds-eller skolekonto". (på din mobil)


9. Hold din mobil op foran din computers skærm, så app'en kan fange QR-koden. Se eksempel herunder. 

Sådan ser det ud på din mobil:

Sådan ser det ud på din computer:

9. Klik "Næste". (På din computer)


10. Når du ser nedenstående billede på din computer skal du trykke "Godkend" i "Microsoft Authenticator" app'en på din mobil.


11. Vælg landekode og indtast dit mobilnummer. (På din computer)

12. Klik "Næste" (På din computer)

13. Klik "Udført" og luk vinduet (På din computer). Du er nu klar til at bruge totrinsbekræftelse.

 

Du er nu færdig med at opsætte totrinsbekræftelse. Du skal ikke klikke videre. Luk siden.

Når du logger på: Sådan virker totrinsbekræftelse

Når du logger på din mail, f.eks. på https://webmail.au.dk, indtaster dit brugernavn og dit password, vil du efterfølgende blive bedt om en totrinsbekræftelse.

I din browser vil du se dette billede. Du skal nu bruge din telefon til næste skridt.

På din mobil vil du se et rullegardin, hvor du kan trykke "Godkend" eller "Afvis". Tryk "Godkend".

Hvis du ikke når at trykke "Godkend" på rullegardinet, så kan du altid åbne Microsoft Authenticator app'en, og trykke "Godkend" der. Når du har trykket "Godkend" i app'en, vil du blive logget på.

Husk at du altid skal indtaste dit brugernavn i formatet au[auid]@uni.au.dk, fx. au12345@uni.au.dk.

App-adgangskoder

Nogle gamle apps og programmer understøtter ikke totrinsbekræftelse. Når et program ikke understøtter totrinsbekræftelse, kan du i nogle tilfælde benytte en app-adgangskode i stedet for dit normale kodeord. Se mere her.

Bemærk, at ikke alle programmer og apps understøtter app-adgangskoder.

Hvad hvis jeg er uden for mobildækning?

Er du uden for dækning, og kan du derfor ikke godkende totrinsbekræftelsen, skal du klikke på "Log ind på en anden måde".

 

Klik "Brug en bekræftelsekode fra min mobilapp".

Indtast koden og tryk "Bekræft".

 

Du finder din 6-cifrede bekræftelseskode ved at åbne app'en "Microsoft Authenticator" på din mobil.

Sådan ændrer du om du vil bruge mobilapp eller SMS

Totrinsbekræftelsen kan sættes op til at virke, så du bliver kontaktet på følgende måder:

  • Information via app. (Mobilapp)
  • SMS
  • Opkald
  • Bekræftelseskode fra app

Har du en smartphone anbefaler vi "information via app" / "Mobilapp".

Hvis du vil ændre dine indstillinger, kan du gøre det her. Du skal vælge "informér mig via app" og derefter "Konfigurer Authenticator app". Se vejledningen for videre opsætning her.

Hvad hvis jeg ikke har en mobiltelefon?

Hvis du ikke har en mobiltelefon (du må gerne bruge din private) mobiltelefon, kan du i stedet vælge at bruge din fastnettelefon eller en hardware token. Du kan kun få en hardware token hvis du har et specielt behov for det, altså hvis du ikke har adgang til f.eks. en mobil- ellerfastnettelefon.

Se mere om hardware tokens her.

Sådan sætter du totrinsbekræftelse op hvis du har en fastnettelefon

Når du modtager mailen om, at du kan opsætte totrinsbekræftelse, skal du gå ind på https://portal.office.com for at opsætte totrinsbekræftelsen.

Bliver du bedt om at indtaste brugernavn, skal du altid bruge formatet au[auid]@uni.au.dk, f.eks. au12345@uni.au.dk. Hvis du sidder ved din arbejdscomputer på AU, vil du ikke nødvendigvis blive bedt om at indtaste hverken brugernavn eller kodeord.  

Hvis du ser nedestående dialogboks i din Outlook, kan du i stedet starte opsætningen af totrinsbekræftelse ved at klikke på "Ok".



Når du logger på https://portal.office.com vil du se følgende besked. Klik på "Næste" for at forsætte med opsætningen.




Vælg "Telefonnummer (godkendelse)". Vælg "Danmark (+45)" som landekode og indtast dit fastnetnummer. Vælg "Ring mig op" under metode, og afslut med "Næste".


En robot vil nu ringe til din fastnettelefon og bede dig trykke # for at bekræfte, at det er dig, der forsøger at logge på.


Klik "Udført".

Mistet, stjålet eller ny mobil

Stjålet eller mistet mobil

Har du fået stjålet din telefon eller på anden måde mistet den, skal du have genopsat din totrinsbekræftelse. Du skal kontakte support for at få hjælp med dette. Support kan også hjælpe med at få slettet indholdet.

Ny mobil

Har du fået ny mobil, skal du flytte din totrinsbekræftelse til den nye mobil. Dette gøres ved at klikke på "Konfigurer authenticator app" på linket her.  Du skal bruge din gamle mobil til opsætningen, så vent med at nulstille den, eller slette app'en. Vejledning til videre opsætning finder du her.


1444952 / i40