Hvis du oplever krænkende adfærd som medarbejder i ACA

AU har som arbejdsgiver pligt til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø og skal derfor også handle ved mistanke eller henvendelser om mobning, chikane, vold eller diskrimination.

Sig fra

Det anbefales at du noterer dig, hvad du oplever, herunder hvad den anden person siger og gør, som du oplever som krænkende. Gem gerne relevante mails og beskeder mv. Dette med henblik på at fastholde relevant information, hvis der bliver behov for den senere.

Afhængig af sagens grovhed – skal du først forsøge at løse situationen selv ved at sige fra og gøre den anden person opmærksom på, at du oplever dig krænket. Hvis dette ikke løser situationen, eller hvis krænkelsen er grov, bør du straks kontakte din nærmeste leder. Hvis du oplever krænkende adfærd fra din egen leder, bør du kontakte leders leder.

Kontakt din leder

Din leder har ansvar for at hjælpe dig og tage hånd om situationen i samarbejde med dig. Din leder kan tilbyde en fortrolig dialog. Dog skal du være opmærksom på, at ønsket om fortrolighed kan begrænse din leders muligheder for at håndtere sagen videre. Hvis der er tale om en sag af særlig grov karakter, er din leder forpligtet til at handle.

Andre kontakter

Du kan også vælge at kontakte din tillidsrepræsentant eller din arbejdsmiljørepræsentant. Begge kan tilbyde fortrolighed og kan rådgive i forhold til de næste skridt.

Hvis du har brug for rådgivning fra en udenforstående fagperson, kan du kontakte Arbejdstilsynets hotline om seksuel chikane og mobning og ved behov for psykologfaglig støtte, kan du kontakte Psykologisk Rådgivning

Læs mere uddybende på AU´s hjemmeside om Håndtering af krænkende adfærd

Tillidsrepræsentanter

Arbejdsmiljørepræsentanter