Institutlederen/centerlederen/vicedirektøren har det juridiske ansvar for arbejdsmiljøet inden for sin enhed og har derfor sin naturlige plads i arbejdsmiljøorganisationen, f.eks. som udvalgsformand. Det er arbejdslederen, der træffer beslutninger i de respektive arbejdsmiljøfora efter dialog med arbejdsmiljørepræsentanten. I kraft af arbejdslederens position har denne et særligt ansvar for, at arbejdsmiljøgruppen fungerer og arbejder effektivt og forebyggende. Arbejdslederen skal bl.a.:
Medarbejdere og studerende skal være bekendt med risici ved arbejdet, have fået den nødvendige instruktion, arbejde under sikre arbejdsforhold og udføre arbejdet på en arbejdsmiljømæssig forsvarlig måde.
Overordnet set spiller arbejdslederen en vigtig rolle i det daglige arbejde og skal signalere til alle ansatte, at arbejdsmiljøarbejdet er en vigtig og integreret del af arbejdet på instituttet/i enheden. Arbejdslederen skal desuden samarbejde med de øvrige medlemmer af Arbejdsmiljøorganisationen og bidrage til at varetage AMO’s opgaver.
Institutleder/centerleder/vicedirektør udpeger arbejdsledere (AL) til instituttets/enhedens arbejdsmiljøgrupper. AL er normalt den leder, der har den direkte ledelse og dermed det direkte tilsyn med arbejdet inden for arbejdsmiljøgruppens område. Institutlederen kan således selv være arbejdsleder.
Lederen og arbejdsmiljørepræsentanten udgør sammen arbejdsmiljøgruppen. Samarbejdet imellem lederen og arbejdsmiljørepræsentanten er kernen i enhedens arbejdsmiljøindsats.
AL skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse senest tre måneder efter udpegningen, medmindre AL allerede har uddannelsen.
Arbejdsmiljøuddannelsen:
AL har yderligere ret til:
Arbejdsmiljørepræsentanter (AMR) indgår i arbejdsmiljøgruppen (AMG) og spiller en vigtig rolle ved at:
Arbejdslederen (AL) og arbejdsmiljørepræsentanten (AMR) udgør sammen arbejdsmiljøgruppen (AMG). Samarbejdet imellem AL og AMR er kernen i enhedens arbejdsmiljøindsats.
En AMR vælges af medarbejderne i det område, som medarbejderen hører under, og som AMG dækker – fx et mindre institut eller en del af et institut. AMR er en vigtig rollemodel i den fælles indsats for arbejdsmiljøet. AMR repræsenterer alle kollegaer, som arbejdsmiljøgruppen dækker. Hvis der ikke er en valgt AMR, udgør AL arbejdsmiljøgruppen indtil, de ansatte vælger en AMR.
Som medarbejder på AU er man opstillingsberettiget til valg af AMR, hvis man har været ansat på AU i minimum 9 mdr. AMR vælges af og blandt alle ansatte (uanset fagligt tilhørsforhold) inden for arbejdsmiljøgruppens dækningsområde.
AMR har en funktionsperiode (valgperiode) på 3 år.
AMR skal have den nødvendige tid til at varetage arbejdsmiljøarbejdet inden for normal arbejdstid.
AMR kan ikke fratræde sit hverv i funktionsperioden, medmindre vedkommende forlader arbejdspladsen, arbejdsområdet eller er fraværende i minimum fire måneder fx pga. orlov eller sygdom. AMR kan ikke ’væltes’ af kollegaer.
En nyvalgt AMR skal gennemføre den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse senest tre måneder efter valget, medmindre vedkommende allerede har uddannelsen.
Arbejdsmiljøuddannelsen:
AMR har yderligere ret til:
Et institut/center/vicedirektørområde kan vælge at oprette en funktion som arbejdsmiljøleder/koordinerende arbejdsmiljøleder, hvis der er behov for det. En arbejdsmiljøleder/koordinerende arbejdsmiljøleder kan også have funktionen på fakultetsniveau.
Arbejdsmiljølederen/den koordinerende arbejdsmiljøleder, rådgiver enhedens ledelse og forankrer arbejdsmiljøarbejdet inden for enheden, så arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige.
En arbejdsmiljøleder/koordinerende arbejdsmiljøleder samarbejder med den lokale arbejdsmiljøorganisation om enhedens samlede arbejdsmiljøindsats. En vigtig funktion er at sikre, at vedtagne beslutninger implementeres.
En arbejdsmiljøleder/koordinerende arbejdsmiljøleder har til opgave at koordinere arbejdsmiljøarbejdet og sikre, at det fungerer i det daglige. Arbejdsmiljølederen/arbejdsmiljøkoordinatoren skal sikre, at der er fremdrift i arbejdsmiljøopgaverne, fx APV, arbejdsmiljøgranskning af byggesager, kemikalieregistrering mv., ved bl.a. at følge op på opgaverne mellem møderne i arbejdsmiljøudvalget.
En arbejdsmiljøleder/koordinerende arbejdsmiljøleder kan være kontaktperson mellem det lokale arbejdsmiljøudvalg (LAMU) og interne eller eksterne rådgivere.
Arbejdsmiljølederen/den koordinerende arbejdsmiljøleder bliver udpeget/ansat af enhedens leder. Det kan f.eks. være et af medlemmerne i det lokale arbejdsmiljøudvalg eller en person, der er ansat til at varetage arbejdsmiljøarbejdet i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen. Institutleder/centerleder/vicedirektør kan vælge, at nogle af arbejdsmiljølederens/den koordinerende arbejdsmiljøleders opgaver, fx koordinering af APV, bliver varetaget af andre medarbejdere, hvis arbejdsmiljøarbejdet fungerer mest hensigtsmæssigt på den måde.
Institutleder/centerleder/vicedirektør kan selv varetage rollen og opgaverne, hvis der ikke udpeges en arbejdsmiljøleder/koordinerende arbejdsmiljøleder. Arbejdsgiveren (institutlederen/centerlederen/vicedirektøren) har altid det formelle ansvar for arbejdsmiljøet inden for sit ledelsesområde.
Studiemiljøet og universitetets arbejdsmiljø påvirker studietiden, og der er flere måder, hvorpå man kan få indflydelse på de fysiske rammer for studiestedet. AU vil videreudvikle et attraktivt studiemiljø, og et af universitetets mål er, at de fysiske rammer for et godt studiemiljø udvikles i takt med ændrede behov. De studerende er derfor en naturlig del af AU’s arbejdsmiljøorganisation. Vælges man som studenterrepræsentant, skal man varetage de studerendes interesser og være med til at forbedre miljøet.
AU arbejder med arbejdsmiljø på institutniveau, fakultetsniveau og på det øverste koordinerende niveau i Hovedarbejdsmiljøudvalget. Studerende kan være repræsenteret på alle niveauer.
Studerendes deltagelse i arbejdsmiljøorganisationen er reguleret af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø
De studerende kan være repræsenteret i afdelingens arbejdsmiljøgruppe. Valget til arbejdsmiljøgruppen sker oftest gennem de studerendes lokale fagråd.
Studenterrepræsentanterne fra arbejdsmiljøgrupperne kan også vælge en repræsentant med observatørstatus til LAMU.
Studenterrepræsentanterne i LAMU kan vælge en repræsentant med observatørstatus til fakultetets arbejdsmiljøudvalg. Er der ingen studerende i de lokale udvalg, kan studenterrepræsentanterne vælges af de studerendes råd på de enkelte fakulteter.
Studenterrepræsentanterne i FAMU kan vælge en repræsentant med observatørstatus til hovedarbejdsmiljøudvalget. Er der ingen studerende i disse udvalg, vælger Studenterrådet på AU en repræsentant til udvalget
LAMU-formanden eller lederen af området, som arbejdsmiljøudvalget dækker, beslutter, om en studenterrepræsentant må deltage i den arbejdsmiljøuddannelse, som er lovpligtig for arbejdsledere- og arbejdsmiljørepræsentanter. Den tager 3 dage og giver grundig indsigt i arbejdsmiljøregler.