AR Nyhedsbrev nr. 2 - maj 2017

Symposium for ansatte og studerende på fakultetet d. 23. maj 2017 || Akademisk Råds inddragelse i overdragelsen af AU Library til det Kgl. Bibliotek || Spørgsmål fra rådet om samarbejdet med Constructive Institute.

I årets første kvartal har Akademisk Råd afholdt ét møde den 9. marts 2017. I det følgende vil jeg fremhæve enkelte af de seneste og aktuelle emner, og derudover henvise til dagsorden og referat af møderne. Se også Akademisk Råds hjemmeside.

Future//Arts: Debat om Arts-faglighedernes betydninger og potentialer

Den 23. maj 2017 kl.12.30 - 16.00 afholder Akademisk Råd Arts arrangementet "Future//Arts". Arrangementet er for VIP, TAP og studerende på Arts. Oplægsholdere er David Budtz, Rikke Toft Nørgaard, Søren S. Bengtsen, Mette Steenberg og Dorthe Jørgensen.

I programmet er der indlagt korte gruppediskussioner, og efterfølgende er der mulighed for vin og snak.  Vi glæder os til oplæggene og til at diskutere Art’s betydning, rolle og fremtid med jer. Læs programmet og tilmeld dig senest den 15. maj 2017

AU’s samarbejde med Constructive Institute

Rådet spurgte ved mødet i marts, hvorfor relevante faglige miljøer ikke var blevet inddraget i processen. Se diskussionen heraf i referatet fra mødet den 9. marts 2017.

Overdragelsen af AU Library til Det Kgl. Bibliotek

Akademisk Råd blev i december 2016 opfordret til at kommentere på følgende:

1. Give kvalificerede bemærkninger til intensionerne om at indlejre AU Library i det fusionerede Kgl. Bibliotek.
  2. Give input til, hvordan den årlige dialog om ydelser fra AU Library kan tilrettelægges i lyset af en påtænkt overdragelse.
  3. Kommentere om der skal etableres et tværgående biblioteksudvalg for hele AU og evt. ønsker til sammensætning af dette.

Der var heldigvis flere medarbejdere, som på baggrund af vores opfordring, sendte os relevante og vigtige notater og kommentarer. Da vi vurderede, at det var en vigtig sag, valgte rådet at skrive et egentligt høringssvar. Læs alle høringssvarene her.

Gennemgående i høringssvarene er, at der er tale om en forhastet proces. Vurderingen er, at det er vigtigt at sikre bindende juridiske aftaler vedrørende blandt andet opretholdelse af samlinger samt betjening til såvel forskere og studerende. Derudover påpeges det, at der skal sikres faglig ekspertise på tværs af fakulteterne i det foreslåede biblioteksudvalg.

Der har efterfølgende været nedsat en rådgivningsgruppe på Arts under ledelse af prodekan Niels Lehmann. På Akademisk Råds møde i marts var Niels Lehman inviteret til at drøfte rådgivningsgruppens arbejde og anbefalinger.

Referat af drøftelsen kan ses i referatet for mødet den 9. marts 2017. Det overordnede indtryk er, at der er blevet lyttet til medarbejderne, omend det er besluttet at overdrage Aarhus Universitets biblioteker til Det Kgl. Bibliotek med virkning fra 1. juli 2017. Læs nyheden fra den 6. april 2017

Digitaliseringsstrategi

Akademisk Råd Arts' høringssvar om digitaliseringsstrategi findes under referatet d. 14. december 2016.

I januar 2017 blev AU's digitaliseringsstrategi vedtaget.

Fremtidige emner i Akademisk Råd Arts

Emner på årsplan for 2017 kan ses i referatet d. 9. marts 2017. Udover tilbagevendende emner som f.eks. økonomi tager vi fat på bl.a. professoratspolitik, digitalisering på Arts, erhvervssatsning, national sprogstrategi, eliteinitiativer og dannelse.

Jeg vil fortsat opfordre alle medarbejdere på Arts til at rette henvendelse til mig eller andre rådsmedlemmer, hvis der er emner (både tilbagevendende og aktuelle), som I ønsker, vi skal sætte på dagsordenen

Merete Wiberg, formand for Akademisk råd Arts
Telefon: 20586298 / 20834958