Forskning foregår på tværs af universiteter og de fleste forskningsprojekter vil løbende have behov for at udveksle data mellem samarbejdspartnere. ERDA er designet til disse samarbejder, og adgang til systemet er derfor baseret på en zero-trust sikkerhedsmodel, med sikret adgang for samtlige brugere.
ERDA understøtter eksternt samarbejde om forskningsdata, både som hjælpemiddel i kurser og ifm. samarbejde på tværs af organisationer.
ERDA tilbyder værktøjer som faciliterer arbejdet med data også i interaktiv form. Dermed kan du præsentere dine forskningsdata for udenforstående og underbygge deres forståelse for dine forskningsdata ved at arbejde direkte med dem.
For at beskytte imod uautoriseret adgang til forskningsdata, adskiller ERDA adgang på bruger- og projekt-niveau.
Derfor kræver ekstern adgang til ERDA godkendelse af en kontaktperson fra AU. Denne godkendelsesproces er integreret i ERDA Peers. Her kan du angive eksterne, der skal have adgang til ERDA ifm. samarbejde, kurser, workshops eller lignende.
Som AU-ansat kan du invitere eksterne til at blive ERDA Peers på følgende to måder:
Brug Label til at holde styr på dine peers. Bemærk at feltet ikke accepterer mellemrum.
Brug Show Peers til at administrere eksterne kontakter og sende dem en ny invitation.
Expire sætter en udløbsdato for peers adgang. Adgangen er altid begrænset til et år, for at undgå inaktive konti. Efter udløbsdatoen skal du lave en ny peer-godkendelse eller opdatere peers information.
Brug enten Enter Peers eller Import Peers til at opdatere udløbsdatoen. Indtast peers information og vælg Update i Action menuen.
For at arbejde struktureret med forskningsdata i en gruppe, anbefaler vi at dele filer til samarbejde i delte mapper, da dette sikrer at alle deltagere arbejder på én kopi.
I undervisningssituationer vil deltagere ofte have behov for at kunne tage en kopi af materialet med. Dette behov kan ERDA møde således:
Ved at importere share linket fra højreklikmenuen i ERDA Files, kan deltagerne nu downloade en kopi af forskningsdata.
For hjælp med 2-faktor godkendelse og mouting af drev, kontakt din lokale IT-support
For hjælp med konkrete systemfejl, kontakt systemadministrationen: