Adgang til ERDA på AU

Alle, der er tilknyttet AU har fået et login og brugernavn af universitetet – du bruger det til at logge på computerne, mailen, og de interne sider, og du kan også bruge det til at tilmelde dig ERDA.

Her gennemgår vi hvordan du tilmelder dig ERDA hvis du er tilmeldt AU, men du kan finde introer og flere guides på https://erda.au.dk, hvor vi bl.a. viser hvordan du tilmelder dig som ekstern.

Tilmeding til ERDA

Tilmeld dig ERDA med AU ID

Gå til https://erda.au.dk, klik på AU Users, og på Tilmeld dig ERDA med din AU-konto?

Godkend logon med din Microsoft Authenticator app.

Nu opretter ERDA dig som bruger og åbner din forside. ERDA har også sendt dig en velkomstmail med link til siden, så hvis du sidder fast kan du komme ind den vej.

3 STEPS

1. Gå til https://erda-test.au.dk og klik på AU Users

2. Click sign up under 'Tilmeld dig ERDA med din AU-konto?’

Hvis du allerede er logget på din AU-konto sker det næste trin automatisk. Ellers skal du godkende logon gennem din Microsoft Authenticator app.

Step 2 image

3. Tillykke! Nu er du tilmeldt ERDA.

Here's an interactive tutorial

** Best experienced in Full Screen (click the icon in the top right corner before you begin) **

Tilmeld dig ERDA som ekstern partner

Gå til erda.au.dk, og klik på fanebladet External Users.

Klik på sign up under sign up to ERDA without an AU account? Nu kommer du videre til en tilmeldingsformular, som du skal udfylde med dine detaljer. Vær opmærksom på, at du skal bruge en arbjeds-email til at tilmelde dig - tredjeparts tjenester, som f.eks. google, virker ikke her.

Når du er færdig, så klik I accept the ERDA terms and conditions, og Send

Nu skal du bare vente på at administratorerne sender dig en email om adgang til systemet.

11 STEPS

1. Først skal du gå til erda-test.au.dk, og klikke på External Users

2. Under Sign up to ERDA without an AU account skal du klikke på sign up

Step 2 image

3. ERDA sender dig nu videre til en formular, som du skal udfylde.

Start med at skrive dit fulde navn.

Step 3 image

4. Under Email address skal du skirve din arbejds-email. Tredjeparts-tjenester som google etc. virker ikke.

Step 4 image

5. Skriv din Organization, f.eks. universitet eller firma

Step 5 image

6. Væl dit land fra menuen.

Step 6 image

7. Vælg et tilpas svært Password

Step 7 image

8. Indtast til dit pasword igen.

Step 8 image

9. Skriv hvilket projekt du skal arbejde på, og angiv navn og email på din AU kontakt.

Step 9 image

10. Klik I accept the ERDA terms and conditions

Step 10 image

11. Klik til sidst Send

Nu skal du bare vente på en email fra ERDA administratorerne.

Step 11 image

2-faktor godkendelse

Der er stadig flere automatiserede angreb online, hvor hackere prøver at gætte kodeord og phising, hvor de forsøger at lokke oplysninger ud af folk. Derfor anbefaler vi at du gør dine login ekstra sikre. Alle ERDA services tilbyder 2-Factor Authentication (2FA) som er præcis den slags sikring. 2FA tilføjer et ekstra trin til login, så du både skal bruge noget du ved (navn og kode) og noget du har. På ERDA er det en engangskode på seks tal, et token. ERDA bruger TOTP-standarden for tokens, og du skal installere en app som genererer dem på din mobil eller tablet.

For at sætte 2FA op på ERDA skal du åbne 2-Factor Auth under Setup. Klik på Okay, let’s go og installer en app til TOTP-autentificering. Du kan finde appsene hvor du normalt downloader dem.

Klik på I’ve got it installed. Nu kan du importere dit personlige token ved at scanne QR-koden eller indtaste tekstkoden. Hvis dit device har et kamera, er det lettest at scanne. Klik på QR Code i ERDA og peg dit devices kamera på koden. Appen åbner typisk et vindue med dit token. Klik Done importing i ERDA, og indtast koden i pop op-vinduet. Klik Verify for at chekke at din app virker rigtigt.

Tokens skifter hvert 30. sekund, så hvis godkendelsen fejler fordi den tager for lang tid kan du bare prøve igen.

Når dit token er godkendt går guiden videre til det sidste trin, hvor du vælger omfanget af 2FA.

Du kan vælge mellem to muligheder som handler om web login. Hvis du vælger dem, dukker der fire nye punkter frem. Vælg dem alle sammen for maksimal beskyttelse.
Klik Save 2-Factor Auth Settings for at afslutte.

Næste gang du logger på ERDA vil du blive bedt om at logge ind med 2FA efter du har indtastet brugernavn og kodeord.

10 STEPS

1. Først skal du klikke på personikonet i nederste venstre hjørne af ERDA.

2. Klik på Setup

Step 2 image

3. Vælg 2-Factor Auth og klik Okay, let's go!

Step 3 image

4. Download Google Authenticator, FreeOTP, NetIQ Advanced, Authentication eller Authy fra din Appstore.

Klik på I've got it installed!

Step 4 image

5. Hvis din mobil har et kamera er det nemmeste at scanne en QR kode her.

Klik på QR code

Step 5 image

6. Åbn din app og ret mobilens kamera op på QR-koden (appen skal måske have lov til at bruge kameraet), så scanner den selv koden.

Klik Done importing.

Step 6 image

7. Skriv det 6-cifrede token din app viser og klik på Verify

Step 7 image

8. Klik på skydeknappen under ’Enable 2-FA’ for OpenID web login’, så den skifter fra grå til blå.

Step 8 image

9. Du kan tilføje ekstra sikkerhed til din ERDA-konto ved at bruge f.eks. WebDAVS, SFTP, og FTPS. Hvis du er tvivl om du skal bruge de protokoller anbefaler vi at du tænder alle skydeknapperne, så de bliver blå.

Step 9 image

10. Klik til sidst på Save 2-Factor Auth Settings

Step 10 image

Log ud af ERDA

Når du er færdig med ERDA anbefaler vi at du logger ud.

Klik på Sign Out nederst i brugermenuen og Yes for at logge ud.

Det er ekstra vigtigt at du logger ud hvis du deler din computer med andre.

Support

For hjælp med 2-faktor godkendelse og mouting af drev, kontakt din lokale IT-support

Find din lokale IT-support

Terms of Use