Du vil på denne side, finde relevante FAQ vedrørende Medarbejderstamkortet.
Siden vil løbende blive opdateret med de nyeste FAQ.
Vedr. dødsfald. Se mere under Diverse i Medarbejderstamkortet.
Slutdato med tilbagevirkende kraft
Det er nu muligt at sætte en slutdato på 40 dage tilbage i tid.
Sådan skifter man stilling på samme institut eller VD-område
Opret den nye stilling og luk den "gamle" stilling.
Det er vigtigt at det er i den rækkefølge ellers vil der kommer et 'hul' i ansættelsen.
Hvordan fortryder jeg en oprettelse af en arbejdsrelation?
Det kan du ikke i Medarbejderstamkortet - du skal oprette en supportsag hos Data og Digitalisering via AU's Serviceportal
Bliver det muligt i Medarbejderstamkortet at advisere andre medarbejdere om, at der er lavet en oprettelse?
Den funktion er ikke tænkt ind i Medarbejderstamkortet i dag.
Kan jeg udtrække en liste over de ansattes nærmeste pårørende?
Det er ikke muligt at udtrække en liste over en afdelings ansattes nærmeste pårørende i Medarbejderstamkortet.
Dødsfald
Ved en medarbejders dødsfald skal der IKKE gøres noget i Medarbejderstamkortet.
IDM får besked fra CPR-Registret om dødsfaldet og det starter en automatisk lukning i IDM. Det medfører at personen lukkes ned i PURE, Mailkontakter, telefonlisten og andre systemer, der trækker på IDM f.eks. mitHR og adgangskortet.HR får besked fra nærmeste leder. HR sætter slutdato for lønforholdet i HR-LØN (det vil være den sidste dag i måneden for en fastansat medarbejder)
Læs om AU's generelle retningslinjer for dødsfald her: http://medarbejdere.au.dk/administration/hr/afsked/doedsfald/
Tilgå vejledning om særlige fratrædelsesforhold i mitHR.
Kun stamkortredaktører kan lave oprettelser eller ændringer i Medarbejderstamkortet.
Hvis du, som stamkortredaktør, laver en oprettelse eller en ændring, er du ansvarlig for, at det er sket på en korrekt og tilladt baggrund.
Normalt er det din lokale stamkortredaktør, der er ansvarlig for at oprette og ændre oplysninger på personer og arbejdsrelationer.
Kun i særlige tilfælde og såfremt din lokale stamkortredaktør ikke er tilgængelig, kan din lokale It-support kontaktes.
Tildeling af f.eks. medarbejdermail påhviler den ansættende enheds stamkortredaktør, ligesom oprettelse af arbejdsrelationen.
Medarbejderen kan selv rette dele af sine egne oplysninger her: https://mit.medarbejdere.au.dk/da/profile
Andre oplysninger skal rettes af den lokale stamkortredaktør.
Bemærk: Wiseflow anvender altid CPR-navn uden hensyntagen til selvvalgt visningsnavn i Medarbejderstamkort.
Når der i Medarbejderstamkortet registreres en arbejdsrelation på en AU-person, vil dette tildele den pågældende forskellige rettigheder automatisk.
Nogle rettigheder er knyttet til en bestemt stillingstype eller stillingskategori og andre er knyttet til enheden.
Når der registreres en arbejdsrelation, uanset om det er en lønnet eller ulønnet, gives der følgende adgange:
Hvis du, som stamkortredaktør, har brug for at sikre dig, at der ikke bliver tildelt for mange rettigheder til en bruger, skal du kontakte din lokale IT-support (https://medarbejdere.au.dk/administration/it/ithovedomraader/) for at få dette undersøgt og evt. justeret.
Eksempel
En ekstern forskningssamarbejdspartner skal have adgang til at booke mødelokaler og have adgang til mail. Der skal ikke gives yderligere adgange.
Stamkortredaktøren registrerer derfor en arbejdsrelation i Medarbejderstamkortet på den enhed, hvor forskningssamarbejdspartneren er tilknyttet.
Stamkortredaktøren kan ved tvivl henvende sig til lokal it-support, med oplysning om stillingskategori samt den enhed arbejdsrelationen registreres på, for at få oplyst hvilke fællesdrev, der automatisk tildeles.
Ved behov for individuel adgang til fællesdrev kan dette bestilles her.
Medarbejderstamkortet og AU Timeløn er forbundet.
Hvis Timelønsansættelse = "Ja", så har timer pr. uge alene betydning for, hvilken sagsgruppe, der oprettes en sag i, samt om sagen går til Løn (under 3 timer) eller HR (3 timer eller derover).
Bemærk: Feltet ”Timer pr. uge” skal være udfyldt med et timeantal på mere end 0 timer.
Hvis man ikke kender timetallet, skal det angives ud fra følgende kriterier:
Henvisninger:
Er timelønnede fritaget for arbejdstidsregistrering?
Er du i tvivl om, hvem der kan fritages, så kan du læse en FAQ om Registrering af arbejdstid.
Følgende stillingstyper må anvendes til timelønsansættelse:
341 Ekstern lektor
342 Undervisningsassistent
343 SUL Undervisningsassistent
344 Klinisk lærer, klinisk
345 Klinisk lærer, almen medicin
346 Ph.d. timeløn
347 Studenterunderviser
351 Censor
352 Bedømmer eksamen
353 Gæsteforelærer
356 Bedømmelsesudvalg
357 Bedømmer ph.d. afhandling
511 Studerende, HK
512 Studentermedhjælp, SUL
521 Timelønnet IT-medarbejder
531 Eksamensvagt
532 Studenterstudievejleder
533 Tutor
534 Særlig medhjælp
535 Timelønnet øvrig TAP
901 Særlig vederlæggelse
902 Kompensation til forsøgspesoner
Hvis en medarbejder skal undtages fra tidsregistrering, skal du fra den 12.12.2024 vælge ”Ja” til undladt arbejdstidsregistrering. Så vil der automatisk komme en tekst i HR-sagen, der gør opmærksom på dette.
Bemærk at feltet står default til ”Nej”, så der skal tages stilling hver gang en ny arbejdsrelation oprettes.
OBS: Er du i tvivl om, hvem der kan fritages, så kan du læse en FAQ om Registrering af arbejdstid.
Jeg har glemt at angive fritagelse for tidsregistrering, hvad gør jeg nu?
Hvis du har glemt at vælge markering af fritaget for tidsregistrering, skal du kontakte din lokale HR.
Hvis en person ønsker at enhed skal indgå i medarbejdermailen, skal dette registreres på arbejdsrelationen med den pågældende enhed. Kun én arbejdsrelation ad gangen, kan tillade enhed i medarbejdermail.
Bemærk, medarbejdere, der er ansat på institutter og visse forskningscentre, vil få instituttets/centrets enhedsforkortelse som en del af deres mailadresse. Beslutningen gælder for samtlige medarbejdere ved enheden. Læs mere om Mailenheder og enhedsforkortelser.
Oplever man, at ved genansættelser eller enhedsskift, at maildomæne ikke automatisk skifter.
Kan følgende workaround hjælpe:
Som ansat ved Aarhus Universitet tildeles man en mailkonto, der skal benyttes til arbejdsrelaterede formål.
Det er stamkortredaktørens ansvar at sikre dette, ved at sætte Bevilg medarbejdermail = Ja i Medarbejderstamkortet.
AU medarbejdermail skal tildeles en medarbejder, hvis vedkommende har en arbejdsrelation, hvor personen forventes at have mailkorrespondance i sin rolle på AU.
Bemærk: Kun medarbejdere med medarbejdermail kan bevilges Teams telefonnummer.
Visningsmail må kun anvendes i følgende situationer:
Eksempler på korrekt brug:
Eksempel på forkert brug:
Ansatte ved Aarhus Universitet, der har bevilget en medarbejdermail, kan yderligere bevilges Teams telefoni.
Teams telefoni tilbyder muligheden for at foretage opkald til mobil- og fastnettelefoner direkte fra Teams. Læs mere om muligheder og anvendelse her: Teams til telefoni.
Tildeling af Teams telefoni:
Funktionsvaretagelse kan tildeles manuelt af stamkortredaktør, hvis ikke medarbejderen allerede har fået den tildelt automatisk i kraft af sin arbejdsrelation.
Funktionsvaretagelse tildeles af stamkortredaktør på følgende måde:
Automatisk tildelte funktionsvaretagelser kan ikke afsluttes (de er ikke redigerbare). De afsluttes automatisk, når arbejdsrelationen afsluttes.
De manuelt tildelte funktionsvaretagelser afsluttes ved at sætte en slutdato.
Herunder er en beskrivelse af, hvilket formål de forskellige funktionsvaretagelser tjener.
Bemærk: Pt. er der kun defineret funktionsvaretagelser til brug for AU Uddannelse.
Studerende, som også er medarbejdere (f.eks. Instruktør) og har bevilget en medarbejdermail, modtager mails fra Brightspace til deres medarbejdermail.
Når de ophører med at være medarbejdere, ændres mailadressen øjeblikkeligt til deres studentermail, og mails fra Brightspace sendes nu hertil.
Man ophører med at være medarbejder, når der ikke længere er en aktiv arbejdsrelation i Medarbejderstamkortet.
Hvis arbejdsrelationen holdes aktiv i stamkortet, selvom personen de facto er ophørt, skal "Bevilg medarbejdermail" sættes til "Nej" i Medarbejderstamkortet. Så lukkes medarbejdermailen og personen får studentermailadressen som mailadresse.
Af sikkerhedsmæssige årsager må der normalt ikke gives adgang til Brightspace, før et ansættelsesforholds start.
Hvordan får en fremtidig underviser så adgang til Brightspace?
I rolleapplikationen tildeles vedkommende en midlertidig underviserrolle, som løber indtil den dato arbejdsforholdet begynder (= indtastede slutdato i Rolleapplikationen).
Dette gør at vedkommende oprettes, som bruger i Brightspace og vil kunne tilknyttes relevante kurser. Læs mere her: Vejledning til rolletildeling til Brightspace
Spørgsmål til dette kan sendes til CED-supporten.
Alle personer, som har en aktiv arbejdsrelation med stillingskategorierne VIP, DVIP, PHD eller ING, bliver automatisk overført til PLAN (TermTime) som Staff (underviser).
Ved oprettelse af en fremtidig arbejdsrelation vil fortrolighedsflaget default være "Ja". Den er sat til "Ja" således, at den kommende medarbejder ikke kan ses i mailkontakter, telefonlisten, rapporter i mitHR eller i Pure. Det er heller ikke muligt at afsende It-velkomstmailen før fortroligheden har ændret sig.
Derudover sørger fortroligheden for, at den kommende medarbejder ikke kan logge ind i AUs systemer før ansættelsen er trådt i kraft.
Ændring af fortrolighed
Fortroligheden ophæves automatisk på startdatoen af arbejdsrelationen.
Der skal altid være "Ja" i fortrolighed frem til startdato. Kun i særlige tilfælde må fortroligheden ophæves før ansættelsen starter. Dette kunne være behov for planlægning af undervisning og/eller eksamensafholdelse for den kommende medarbejder.
Hvis fortroligheden ophæves (sættes til "Nej") skal man være opmærksom på, at den ikke kan sættes tilbage til "Ja". Medarbejderen vil blive synlig med den nye arbejdsrelation i AU’s i mailkontakter, telefonlisten, rapporter i mitHR og i Pure og resten af omverdenen, samt få adgang til at logge på AUs systemer.
Følgende retningslinjer gælder for tildeling af adgang til AU’s digitale løsninger før første arbejdsdag (ophævelse af fortrolighed)
Adgang kan gives (fortrolighed ophæves), hvis det vurderes nødvendigt i forhold til den pågældendes ansættelse (f.eks. hvis vedkommende skal forberede sig til undervisning). Adgang skal selvfølgelig kun gives til relevante oplysninger (men det gælder også i selve ansættelsen), og vedkommende skal orienteres om de it-sikkerhedsmæssige forhold, tavshedspligt mv. inden adgangen. Den ansættende enhed har ansvaret for, at medarbejderen orienteres om dette.
Bestilling af udstyr før fortrolighed er ophævet
Udstyret skal bestilles til instituttet/afdelingen, så udstyret er klar, når medarbejderen starter. Ved f.eks. en ny PC skal IT supporten så kun sætte medarbejderens login op.
Efter fortrolighed er ophævet:
Hvis medarbejderen eller arbejdsrelation er oprettet, men skal annulleres
I de tilfælde, hvor en arbejdsrelation skal slettes: f.eks. fordi en igangsat ansættelse ikke bliver til noget alligevel, så skal arbejdsrelationen SLETTES. Der må ikke sættes en slutdato, men annulleringen skal sendes til Data og Digitalisering via AU's Serviceportal, der så sletter den.
Forlængelser laves ved at ændre slutdato på den eksisterende arbejdsrelation.
Læs, procesbeskrivelser for hvordan du skal taste en forlængelse i MSK
Bemærk: Hvis den oprindelige slutdato allerede er overskredet, skal du henvende dig via supporten: https://support.au.dk/CherwellPortal/IT/One-Step/RequestsMedarbejderstamkort
Ændringer i Medarbejderstamkortet synkroniseres ind i Pure hver nat. Dette gælder titler, ændring af enhed og enheders adresser, kontornr mm.
Der kan dog være yderligere forsinkelse, før ændringer slår igennem på hjemmesiderne.
Stillingsbetegnelser bliver automatisk hentet ind i Pure fra Medarbejderstamkortet.
Du skal ALTID udfylde titelfelterne i Medarbejderstamkortet, hvis du har valgt "Ja" i "Vises i Pure". Hvis der ikke er skrevet en titel ind, overføres stillingskategorien i stedet, dvs. f.eks. VIP, TAP osv. Dette bør undgås og rettes til, hvis det opdages.
Hvis der er flere aktive relationer, der skal vises i Pure, skal de alle have en udfyldt titel på dansk og engelsk – også selvom titlen er den samme i de forskellige relationer.
Brug så vidt muligt de standardiserede titler, da det giver ensartet skrivemåde og standardiseret oversættelse. De standardiserede titler popper op under feltet, når du begynder at skrive i det. Hvis du ikke kan bruge en standard-titel, så vær meget opmærksom på skrivemåde og oversættelse.
Yderligere information:
Titler i Pure er et kompliceret felt – hvis du er i tvivl, så kontakt Pure-supporten, der kan hjælpe med at afklare præcist, hvordan du skal gøre. Du finder mere information om Pure, samt kontaktoplysninger til Pure-supporten her: Pure (au.dk) (Læs om titler under ”Profil og hjemmeside”)
Hvor registreres numrene?
AU-mobilnummer registreres under Personoplysninger i afsnittet "Medarbejderoplysninger". Medarbejdere kan kun have ét AU-mobilnummer.
Arbejds-fastnetnummer (Teams) registreres i arbejdsrelationen.
Udenlandske telefonnumre i Medarbejderstamkortet
Ved indtastning af udenlandske telefonnumre i Medarbejderstamkortet, skal telefonnummeret starte med + og ikke 00 eksempel: +45 xx xx xx xx.
Censorer & bedømmere (eksamen)
Censorer og bedømmere (eksamen) skal ikke være oprettet, som medarbejdere for at kunne få deres honorar. De har teknisk set en ”anden relation” til AU end studerende og medarbejdere. De vil have et lønforhold i HR-løn og kendes på stillingstypen.
Der kan ikke rettes i Censorkorpset i Medarbejderstamkortet - heller ikke af supporten.
Personer, der alene er tilknyttet Censorkorpset (stillingstype 930), får ingen AU-mail og kan ikke logge på Eduroam.
Bemærkning til Censorer:
Udenlandske censorer, bedømmere (eksamen) & honorarlønnede
Udenlandske censorer og bedømmere skal oprettes i Medarbejderstamkortet for at få et AUID og adgang til Wiseflow (Se skema herunder). Hvis det kun er for at få et AUID, vil det være tilstrækkeligt at oprette dem som AU-Personer; altså uden arbejdsrelation. Man skal huske at oprette dem med deres private kontaktmail, så de kan komme ind i mit.au.dk med ”glemt password”-funktionaliteten.
Honorarlønnede med dansk CPR-nr
Danske honorarlønnede som f.eks. kun skal have anvist et 2 timers forelæsningshonorar, skal ikke i Medarbejderstamkort.
Adgang til Wiseflow tildeles ud fra stillingstypen således:
Censoradgang, Wiseflow brugerdata | Stillingstype 930 | Stillingstype 351 |
Med rigtigt CPR Uden CPR | MitID Ingen adgang | AU WAYF + MitID AU WAYF |
Kun for AU HR Løn: Oprettelse af fiktiv CPR-nr
Ved nyoprettelse af fiktiv CPR-nr i Medarbejderstamkortet vedrørende stillingstyperne 351 Udenlandske censorer, 352 Bedømmere, 353 Gæsteforelæsere, 901 Særligt vederlag og 621 Stipendiater, som tidligere skulle oprettes i PØS.
Personen kan fremsøges i Medarbejderstamkortet og følgende oplysninger vises: fornavn, efternavn, fødselsdato, køn og nationalitet.
Der oprettes ingen arbejdsrelation.
Skal et stipendiat oprettes som lønnet eller en ulønnet relation?
Ovenstående gælder ikke ph.d.-stipendiater. Læs evt. FAQ vedr. ph.d.-studerende i Medarbejderstamkortet.
Hvem opretter ph.d.-studerende i Medarbejderstamkortet?
Der bliver oprettet en ulønnet arbejdsrelation (823 PhD Planner) fra PhD Planner af de fire ph.d.-skoler på fakulteterne. Denne ulønnet arbejdsrelation svarer til den ph.d.-studerendes studieaktivitet. Derefter vil Løn eller ph.d.-skole oprette den lønnede arbejdsrelation, hvis den ph.d.-studerendes ansættes på AU.
Instituttet kan først påbegynde on-boarding af ph.d.-studerende, når den ph.d.-studerende er oprettet via PhD Planner i Medarbejderstamkortet.
Hvem kan ændre i den ph.d.-studerendes relationer i Medarbejderstamkortet?
Hvor ændres CPR.nr. på de udenlandske ph.d.-studerende, når de tildeles et endeligt CPR.nr.? I Medarbejderstamkortet eller PhD Planner?
Hvis den ph.d.-studerende har et midlertidig CPR-nr. og får et nyt, så skal det rettes via Medarbejderstamkortet (enten af ph.d.-skolen eller på instituttet afhængig af aftalen på fakultetet). Herefter vil det automatisk blive ændret i PhD Planner.
Må de ph.d.-studerende have andre relationer i Medarbejderstamkortet end 212, 221, 346 og 823?
Som udgangspunkt er det ph.d.-skolerne og AU HR Løn, der opretter relationerne på de ph.d.-studerende i Medarbejderstamkortet. Men har du på f.eks. instituttet behov for at give de ph.d.-studerende en anden relation, kan man oprette en 822 Ph.d.-studerende. Det vil typisk være i de tilfælde, hvor man har behov for en anden visning i Pure af, hvilket center eller enhed den ph.d.-studerende er tilknyttet, end den enhed der fremgår af 823-relationen.
Hvordan kan du se, om de ph.d.-studerende får løn i Medarbejderstamkortet?
Hvis den ph.d.-studerende får løn, så opretter AU HR Løn eller ph.d.-skolen en lønnet arbejdsrelation på den ph.d.-studerende i Medarbejderstamkortet. Enten oprettes stillingstypen; 212 Lønnet ph.d.-stipendiat, 221 SU ph.d.-stipendiat eller 346 Ph.d. timeløn.
Bemærk: Der kan gå lidt tid fra, at den ph.d.-studerende er oprettet med en 823 PhD Planner-relation og til der tilknyttes en lønnet relation, og man skal derfor have lidt tålmodighed før alle information om de ph.d.-studerende kan ses i Medarbejderstamkortet.
Hvorfor er der ingen slutdato på en ph.d.-studerendes ulønnede relation (823)?
Der er ikke en slutdato på den ph.d.-studerendes ulønnede relation, fordi den først lukkes, når den ph.d.-studerende lægges på arkiv i PhD Planner ved tildeling af en ph.d.-grad eller udskrivning. Ofte vil tildeling af en ph.d.-grad foregå efter ansættelsen er udløbet. Derfor er der behov for, at den ph.d.-studerende stadig har adgang til sin e-mail m.m.
Hvorfor er startdatoen ikke lig med indskrivningsdatoen på en ph.d.-studerendes ulønnede relation (823)?
Startdatoen for den ph.d.-studerendes ulønnede relation (823 PhD Planner) er den dag, som de ph.d.-studerende er oprettet i Medarbejderstamkortet. Det er ikke muligt i Medarbejderstamkortet at se, hvornår den ph.d.-studerendes indskrivning er startet. Det er et udviklingsønske, at det ændres, således at indskrivningsdatoen også fremgår af den ulønnede ph.d.-relation i Medarbejderstamkortet.
Hvem opretter måske kommende ph.d.-studerende på screenings grant i Medarbejderstamkortet?
Studerende på screening grants oprettes i Medarbejderstamkortet på institutterne. Screening grants tildeles af de enkelte ph.d.-skoler.
Hvorfor fjernes 823-relationen ikke, når den ph.d.-studerende afleverer sin afhandling?
Lukning af 823-relationen hænger sammen med lukning af den ph.d.-studerendes via PhD Planner. Hvilket først sker, når den ph.d.-studerende enten er udskrevet eller fået tildelt en grad.
Det kan tage alt fra 3-12 måneder at få tildelt graden, hvorfor den ph.d.-studerende fortsat skal have adgang til sin AU-mail.
Hvordan ændres den primære visning af ph.d.-studerende i Medarbejderstamkortet?
Du kan ikke fravælge den primære relation direkte på 823-relationen i Medarbejderstamkortet. Men du kan vælge en anden relation, eksempelvis den lønnede relation, som den primære relation. Vælges en anden end 823-relationen som primær relation, så fjernes 823 automatisk som den primære relation.
Hvilke relationer vises i AU Telefonbog?
Alle relationer på den ph.d.-studerende i Medarbejderstamkortet vises i AU’s telefonbog. Men den primære relation står øverst. Du kan derfor vælge den visning, du ønsker øverst, som den primære relation i Medarbejderstamkortet. Du kan ikke fravælge den primære relation direkte på 823-relationen. Men du kan vælge en anden relation, eksempelvis den lønnede relation, som den primære relation. Vælges en anden end 823-relationen som primær relation, så fjernes 823 som den primære relation.
Hvilke relationer vises i profilen i Pure for ph.d.-studerende?
Visningen i Pure bestemmes af de relationer i Medarbejderstamkortet, der er krydses af ved Vises i Pure. For 823-relationen kan du ikke fravælge, at den ph.d.-studerende vises i Pure. Men du kan vælge, at også andre relationer end 823-relationen vises i Pure.
Den primære relationen står øverst i Pure, som det også gælder for AU Telefonbog.
Husk, at for ph.d.-studerendes 823-relationen bestemmes enhedsnummeret via PhD Planner og ikke i Medarbejderstamkortet. Det vil sige, at ændringerne sker i PhD Planner, ikke i Medarbejderstamkortet undtagen telefonnummer og kontor, som ændres direkte i Medarbejderstamkortet.
Følgende browsere kan anvendes: